Citat:
Ursprungligen postat av Tapas-Valspeck
Jag hade kört på dig. Sen hade du kunnat ligga på sjukhuset med whiplash eller annat men i alla fall nöjd att du fick leka minipolis. Hade du legat framför mig när jag hade min son i baksätet med andnöd på väg till akuten vet jag inte vad jag hade gjort.
Visst finns det idioter som ligger för nära, men betänk att det finns dem som behöver komma fram fort av anledningar som är viktigare än att bara köra om dig. Stör det dig så mycket så kan du ju bara gå ut i vägrenen och släppa förbi honom. Vad vinner du på att jävlas?
Den som bara vill färdas snabbare kör om när läget medger det, fram tills dess att sådant läge föreligger så håller han adekvat avstånd till framförvarande.
De som har giltig anledning att köra om trots att det är olämpligt (alltså olagligt) har förutom i sällsynta undantagsfall tillstånd att använda blåljus och siren.
Som alla svenska körkortsinnehavare vet, eller borde veta, är den föreskrivna åtgärden att vidta när ett spärrmongo ligger för nära bakom en just att
sänka sin egna hastighet. Syftet är inte att jävlas (även om spärrmongot förtjänar det), utan att 1. underlätta omkörning, och 2. öka säkerhetsmarginalerna och minska behovet av eventuell panikbromsning för ett plötsligt uppdykande hinder, varvid spärrmongot annars skulle ha orsakat en olycka.
Begriper inte spärrmongot budskapet när framförvarande saktar ned, så är den rätta åtgärden att ytterligare sänka hastigheten, och så vidare tills spärrmongot begriper (alternativt får hjärnblödning) och reagerar med att antingen öka avståndet eller köra om.
Men visst, har man en bil man inte är rädd om så är den moraliskt riktiga åtgärden att ta spjärn med huvudet mot nackstödet, tvärnita, och låta spärrmongot bakom krocka med en. Eftersom spärrmongot alltid är ansvarig för en påkörning bakifrån ("herr konstapeln, jag såg ett rådjur på väg ut i körbanan och tvärnitade således, bakomvarande spärrmongo bröt uppenbarligen mot lagen genom att inte hålla tillräckligt avstånd för att kunna stanna på den överblickbara sträckan mellan våra bägge fordon") så får han och hans försäkringsbolag pröjsa skadorna.
On-topic:
1. Folk som inte vet var blinkersspaken sitter.
2. Folk som inte kan hålla avståndet till framförvarande.