2008-10-07, 15:03
Medlem
Tapas-Valspecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastiiiifan
Om någon bil slickar mig i röven så brukar jag sakta ner för min egen säkerhet. En gång på en 2+1väg med hastigheten 110km/h så var det en dåre som körde skitnära mig, så när vägen blev enfilig så saktade jag ner från 110 till 50km/h . Han tutade som faaaaaaaaaan så jag saktade ner ännu mer fast när jag såg att det kom fler bilar så körde jag snabbare. Jag trodde han skulle stanna min bil för att slå ihjäl mig men han körde snabbt iväg.

Jag hade kört på dig. Sen hade du kunnat ligga på sjukhuset med whiplash eller annat men i alla fall nöjd att du fick leka minipolis. Hade du legat framför mig när jag hade min son i baksätet med andnöd på väg till akuten vet jag inte vad jag hade gjort.

Visst finns det idioter som ligger för nära, men betänk att det finns dem som behöver komma fram fort av anledningar som är viktigare än att bara köra om dig. Stör det dig så mycket så kan du ju bara gå ut i vägrenen och släppa förbi honom. Vad vinner du på att jävlas?
Citera
2008-10-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvandraren
* Folk som kör om en och sen direkt slänger sig in framför en och bromsar in (och tvingar en själv att bromsa) för att de ska av på nästa avfart ghrrr. Det är såna idioter som orsakar krockar. (Ofta Volvo-bönder)

Ah, ett äkta hatobjekt. Varför? Varför, ska de "klämma den där sista bilen innan avfarten" istället för att i god tid, säg 300-500m innan lägga sig i rätt fil?

Edit: Skulle snarare säga att här kring 08 handlar det om BMW:s och liknande med tonade rutor och gasfotstunga förortsbor. Det handlar väl om heder och respekt antar jag. Att inte behöva ligga efter någon annan i några hundra meter.

Samma idioti gäller de som vid köbildning gör omkörningar vid möte bara för att i slutänden tjäna en tre, fyra bilar på hela resan (var vanligt på gamla E4:an norr om Uppsala förr).

Det är sådan manövrar som skapar farliga situationer. Håll er undan när jag kommer, tack.

Och så alla CP:n som tror att de kan trafikreglerna, men egentligen inte har en aning. Som en del folk i den här tråden och i rondell-tråden. "Ja, men han blinkade ju inte vänster, så jag körde ju ut rakt framför honom, öhhh ... Jag trodde ju att ..."
Senast redigerad av byggare bob 2008-10-07 kl. 16:50.
Citera
2008-10-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Och så alla CP:n som tror att de kan trafikreglerna, men egentligen inte har en aning. Som en del folk i den här tråden och i rondell-tråden. "Ja, men han blinkade ju inte vänster, så jag körde ju ut rakt framför honom, öhhh ... Jag trodde ju att ..."

Man behöver inte blinka vänster i rondell (cirkulationsplats) enligt lag. Personligen tycker jag bara att det förvirrar, i alla fall i enkelfiliga. Inte för att jag nånsin skulle få för mig att "lita" på nåns blinkning och därmed köra ut i cirkulationsplatsen. Finns allt för mycket idioter som inte fattar när de ska blinka för att våga sig på det.

Trafiken skulle dock flyta på jävligt mycket bättre om alla blinkade höger när de ska ut i nästa avfart.
Citera
2008-10-07, 17:15
Medlem
icarus_gbgs avatar
Jag kör 7000 mil per år i en personbil så jag har råkat ut för det mesta.

Min topplista:

1: Osäkra förare. Det finns inget värre än idioter som inte vågar ta för sig. Folk som växt upp på landsbygden och tvekar i varje jävla sväng eller gaspådrag. Kryper i 30 på 50-väg och 70 på 90-väg.
2: Lastbilschaffissar som inte flyttar på sig. Sådana idioter som inte förstår att man kanske vill om lastbilar utan lägger sig mitt i sin fil. Det finns en väggren som de kan lägga sig i istället. Det finns bra lastbilar också men det finns många idioter som verkligen måste jävlas med personbilar. Det är väl inte vårt fel att de gjorde ett felsteg i karriären någon gång och är tvingade att köra lastbil.
3: Kärringar. Det är bevisat att kvinnofolk oftare kör som idioter. Inte har koll på bilen, kör i 80 på 90-väg och så vidare. De vet inte hur man kör om eller hur man bli omkörda.
4: Lastbilar som måste köra om på motorvägen. Jag har tänkt på detta. Om en lastbil kör i 90 och kommer ikapp en lastbil som kör i 88 tjänar han 2km/h på att köra om den framför. Har de ens tänkt på hur lite tid de egentligen tjänar? Tydligen inte. De kan inte tänka sig att köra i 88 utan kör gärna om. Länge. Och den lastbilen som körs om tänker ju inte sakta ner i två sekunder utan kör på i sina 90 så det tar lastbilsjäveln utanpå 2 minuter att förflytta sig 20 meter. DÖD!
5: Folk som tror sig veta allt. Sådana som t.ex. kommer ut ifrån en parkering på min högra sida och tror sig ha företräde. Folk som inte vet vad det är för hastighetsgräns på vägen. Folk som inte vet hur högerregeln funkar men ändå är stensäkra på sin sak.

Folk vi gillar är folk som kan hålla bra fart i trafiken och dessutom tar för sig lite.
Citera
2008-10-07, 17:18
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tapas-Valspeck
Jag hade kört på dig. Sen hade du kunnat ligga på sjukhuset med whiplash eller annat men i alla fall nöjd att du fick leka minipolis. Hade du legat framför mig när jag hade min son i baksätet med andnöd på väg till akuten vet jag inte vad jag hade gjort.

Visst finns det idioter som ligger för nära, men betänk att det finns dem som behöver komma fram fort av anledningar som är viktigare än att bara köra om dig. Stör det dig så mycket så kan du ju bara gå ut i vägrenen och släppa förbi honom. Vad vinner du på att jävlas?

Den som bara vill färdas snabbare kör om när läget medger det, fram tills dess att sådant läge föreligger så håller han adekvat avstånd till framförvarande.

De som har giltig anledning att köra om trots att det är olämpligt (alltså olagligt) har förutom i sällsynta undantagsfall tillstånd att använda blåljus och siren.

Som alla svenska körkortsinnehavare vet, eller borde veta, är den föreskrivna åtgärden att vidta när ett spärrmongo ligger för nära bakom en just att sänka sin egna hastighet. Syftet är inte att jävlas (även om spärrmongot förtjänar det), utan att 1. underlätta omkörning, och 2. öka säkerhetsmarginalerna och minska behovet av eventuell panikbromsning för ett plötsligt uppdykande hinder, varvid spärrmongot annars skulle ha orsakat en olycka.

Begriper inte spärrmongot budskapet när framförvarande saktar ned, så är den rätta åtgärden att ytterligare sänka hastigheten, och så vidare tills spärrmongot begriper (alternativt får hjärnblödning) och reagerar med att antingen öka avståndet eller köra om.

Men visst, har man en bil man inte är rädd om så är den moraliskt riktiga åtgärden att ta spjärn med huvudet mot nackstödet, tvärnita, och låta spärrmongot bakom krocka med en. Eftersom spärrmongot alltid är ansvarig för en påkörning bakifrån ("herr konstapeln, jag såg ett rådjur på väg ut i körbanan och tvärnitade således, bakomvarande spärrmongo bröt uppenbarligen mot lagen genom att inte hålla tillräckligt avstånd för att kunna stanna på den överblickbara sträckan mellan våra bägge fordon") så får han och hans försäkringsbolag pröjsa skadorna.

On-topic:
1. Folk som inte vet var blinkersspaken sitter.
2. Folk som inte kan hålla avståndet till framförvarande.
Citera
2008-10-07, 17:34
Medlem
har inte någon större erfarenhet av biltrafiken, men har övningskört ett bra tag nu. Det första jag tänker på är som många andra nämnt, folk som ligger precis bakom en själv. Om dom inte tänker köra om (kanske inte är möjligt), vad tjänar man på att ligga alldeles bakom? Inte tid iaf.
Citera
2008-10-08, 10:42
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Jag kan ju säga så här, jag har aldrig sett en buss som hållt 90 eller en långtradare som hållt 80. Jag har vid flertal tillfällen blivit omkörd av både bussar och lastbilar då jag själv hållt 90km/h, detta med olika sorters bilar. Jag åkte buss dagligen för några år sen och bussen brukar köra 100-105km/h på landsvägen, oavsett bussmodell. Så endera visar både bussarnas och alla bilars hastighetsmätare åt helvete fel, eller också går bussarna så fort.
Är nästan säker på att ALLA lastbilar är(skall vara)spärrade vid 90km/h.
(däremot så gäller 80km/h med släp.Det finns 3-4 undantag,de är reggade som bussar och får köra 90km/h,men de är som sagt sällsynta,även de som faktiskt håller 80..)

Vad gäller bussar,så hålls det på att ställa ner dem(de flesta av de 40 som jag kör,är spärrade eller så går de fysiskt inte snabbare än 90km/h) från 108km/h till 90km/h.
Åker du buss ofta?Håller h"n samma "höga" hastighet jämt,samma chaufför,är bussen alltid några minuter sen när du åker?
Om det inte finns några andra orsaker(ligger sent,momentant för att köra om ex.vis en lastbil) än att det är "kul" att ligga i 100km/h,ring busschaufförens chef,det är aldrig roligt att bli inkallad till chefen,speciellt inte om man "bus-kört"..

(bilars hastighets mätare är troliga att visa några/någon km/h för mycket,medans de tunga fordonens är noga kalibrerade.Vissa av våra visar inte "mer" än 87-88km/h,men de GÅR 90km/h ändå.)
Citera
2008-10-08, 10:51
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg

Min topplista:

1: Osäkra förare. Det finns inget värre än idioter som inte vågar ta för sig. Folk som växt upp på landsbygden och tvekar i varje jävla sväng eller gaspådrag. Kryper i 30 på 50-väg och 70 på 90-väg.
2: Lastbilschaffissar som inte flyttar på sig. Sådana idioter som inte förstår att man kanske vill om lastbilar utan lägger sig mitt i sin fil. Det finns en väggren som de kan lägga sig i istället. Det finns bra lastbilar också men det finns många idioter som verkligen måste jävlas med personbilar. Det är väl inte vårt fel att de gjorde ett felsteg i karriären någon gång och är tvingade att köra lastbil.
3: Kärringar. Det är bevisat att kvinnofolk oftare kör som idioter. Inte har koll på bilen, kör i 80 på 90-väg och så vidare. De vet inte hur man kör om eller hur man bli omkörda.
4: Lastbilar som måste köra om på motorvägen. Jag har tänkt på detta. Om en lastbil kör i 90 och kommer ikapp en lastbil som kör i 88 tjänar han 2km/h på att köra om den framför. Har de ens tänkt på hur lite tid de egentligen tjänar? Tydligen inte. De kan inte tänka sig att köra i 88 utan kör gärna om. Länge. Och den lastbilen som körs om tänker ju inte sakta ner i två sekunder utan kör på i sina 90 så det tar lastbilsjäveln utanpå 2 minuter att förflytta sig 20 meter. DÖD!
5: Folk som tror sig veta allt. Sådana som t.ex. kommer ut ifrån en parkering på min högra sida och tror sig ha företräde. Folk som inte vet vad det är för hastighetsgräns på vägen. Folk som inte vet hur högerregeln funkar men ändå är stensäkra på sin sak.

Folk vi gillar är folk som kan hålla bra fart i trafiken och dessutom tar för sig lite.
2.Kör om på vägrenen själv istället I mörker,i regn,ikurvor,vid krön osv..
För att komma i fatt bil kön?
(på 35 bilar till,som alla ligger på vägrenen,Not!)

För att "köra in lite tid"?
(du "vinner" ca en minut/mil på 80-90 och ytterligare en 90-110,så skyd dig på! eller gå upp 5 minuter tidigare..)

Det är väl inte alla lastbils chaufförers fel att du är sent ute och måste köra som om trollen var efter dig?
Citera
2008-10-20, 10:33
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg

wow 7k mil xD.

Visst ska man underlätta för bilar. men det har man inga krav att man ska göra! Och du verkar inte bildad heller, det är inte många väggrenar som håller för lastbilar...... den kan lätt rasa samman och har du ex släp på dolly kanske släpet dras neråt diket och drar med sig hela ekipaget med allvarliga följder.

sant. allt för tråkigt. Dock är det vanligare än vad du ser att lastbil nr 1 saktar ner & dessutom blinkar till på nr 2 (den som kör om) när han kan slänga sig in framför för att fortast släppa på kön den har bakom sig.

5: Folk som tror sig veta allt. Sådana som t.ex. dig

fart & fart.Jag tycker alla borde känna ansvaret att det ska flyta på.
detta borde dom spec lära sig i städerna (att alla gasar på lite gran mellan rödljusena osv) som tur bor man inte i sthlm. Sen ska inte alla ta för sig som du tycker utan underlätta för varann istället

.
Citera
2008-10-20, 10:40
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zecn
har inte någon större erfarenhet av biltrafiken, men har övningskört ett bra tag nu. Det första jag tänker på är som många andra nämnt, folk som ligger precis bakom en själv. Om dom inte tänker köra om (kanske inte är möjligt), vad tjänar man på att ligga alldeles bakom? Inte tid iaf.

Kanske ingen vidare ide skriva denna tråden då?
Citera
2008-10-20, 10:45
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Tydligen jävligt många, eftersom man alltid blir slickad i röven av både långtradare och bussar trots att man ligger i 100km/h på 90-väg. Har aldrig sett någon långtradare som håller den hastighet dom skall hålla, nämligen max 80km/h.

du är för jekla seg helt enkelt.

Det är klart att man ska använda blinkers, men det spelar ingen roll. Idioter som kör lastbilar och bussar verkar gå efter mottot "störst kör först" och kör bara rakt in i rondellen.

värst vad du är bildad då
SÄg mig istället så här. Var finner du logiken att en långtradare på ca 40-60 ton ska stå på bromsen för att släppa förbi en liten skitbil (som tex du har?) i en rondell. Vet du hur mycket energi det går att bromsa sådant ekipage?
Och vet du att det tar 1 liter diesel att få fart på en tradare. (från stillastående till 60,70 km/h

personligen,tycker jag Störst borde gå Först av just den anledningen.
hur svårt är det för fotgängare att bromsa 1,2 fotsteg istället för att en buss med passagerare ska bromsa x antal meter ?

Yrkesförare är ett tydligt bevis på att många mil bakom ratten definitivt inte behöver betyda att man är en bra förare. Kan du förklara varför alla bussar/långtradare har så förbannat svårt att hålla avstånd? Det är inte så kul att ha en stor jävla timmerbil slickandes i röven trots att man ligger i 100 på 90-väg.

jodu, varenda yrkesförare är säkrare & bättre än du nånsin kan bli.
så pass bra stumpan att vi rer ut sladd med släp på en vinterväg i 90 bättre än du skulle göra i 50 . Angående ditt tjat om avståndet
Får man fråga om det kanske är i uppförsbackar du har detta problem?
eller är du totalt sanslöst jävla sölig precis överallt kanske du borde ställa dig frågan hur mkt av infrastrukturen du bromsar upp?

.
Citera
2008-10-20, 21:28
Medlem
Saucy.Jacks avatar
Mopeder: De gör en fan nervös. Det går i ena stunden hiskeligt långsamt för att plötsligt bli en riskabel omkörning där hela deras trim-paket belastas till max.

Gamla kärringar och gubbar (70+) De kör alltid långsamt och har noll koll. I deras värld gäller det att komma fram till destinationen utan att bryta en enda lag men många tycks ha glömt att det finns andra på vägen som ibland har bråttom.

Araber: Nej, ingen vill knulla er bara för att ni ligger i 110 på 70 vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in