2014-11-16, 17:43
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tvärtom, det är du som är desperat svamlande om lagar och rättsinstanser. Inte en enda åklagare kommer att komma i kontakt med mig och mitt intelligenta beteende när jag glider ut och hindrar idioter att köra om strax före 2 blir 1. Dina långa inlägg med meningslösa hänvisningar till än den ena och än den andra lagtexten är ju komik på hög nivå.

Jag vet vad lagtexten stiftar, men jag vet också att den inte kommer att ha det minsta att göra med mitt agerande i aktuellt fall. Det är ju heller inget som sker dagligen. Kanske det hänt 1 gång per år. Skulle en nitisk polis [som i din anda läser teoretiskt i stället för att se praktiskt på händelser] driva det till åtal så skulle jag gladeligen acceptera utdömd påföljd. Livhanken går före alla pengar i världen.

Jag garanterar dock att jag inte fått en spänn i böter och att jag hade kunnat argumentera för ett intelligent beteende.

Efter att du gjort ett felaktigt felbyte o orsakat en olycka. Hur kommer du agera då?
Citera
2014-11-16, 18:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Efter att du gjort ett felaktigt felbyte o orsakat en olycka. Hur kommer du agera då?

Det kommer inte att hända och om det händer kommer jag att agera på samma sätt som vid vilken olycka som helst. Trafiken är farlig och det finns potentiella olyckssituationer hela tiden. Allt man kan göra som kan minska dessa är bra.

För att förtydliga det som frågan gäller så skulle jag aldrig byta fil om bilen bakom är för nära. Jag skulle alltså ta position när jag ser att det saknas risk att det kan leda till olycka. Om bilen bakom mig sedan väljer att köra rätt i min skuff är det naturligtvis svårt att göra så mycket. I så fall hade den föraren nog klippt mig ändå.
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-11-16 kl. 18:10.
Citera
2014-11-18, 05:56
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det kommer inte att hända och om det händer kommer jag att agera på samma sätt som vid vilken olycka som helst. Trafiken är farlig och det finns potentiella olyckssituationer hela tiden. Allt man kan göra som kan minska dessa är bra.

För att förtydliga det som frågan gäller så skulle jag aldrig byta fil om bilen bakom är för nära. Jag skulle alltså ta position när jag ser att det saknas risk att det kan leda till olycka. Om bilen bakom mig sedan väljer att köra rätt i min skuff är det naturligtvis svårt att göra så mycket. I så fall hade den föraren nog klippt mig ändå.

Så rådet till nästa gång detta inträffar (som är ganska sannolikt) är att aldrig byta fil utan i första hand försöka sänka/behålla min fart så att idioten trots allt kan passera om han nu prompt vill det? Men jag kan ju inte tvärnita bara för att jag upplever det som att vi kommer krocka i varandra om han väljer att fortsätta med sin omkörning. Menar är det 100km/h så är det, kommer han då i 150km/h i vänsterfilen så betyder inte det att jag automatiskt ska tänka "oj nog bäst att sänka min fart, han vill förbi". Problemet som kan uppstå om jag väljer att ta min position när han kommer i 150km/h är en tvär inbromsning för hans del, vilket kanske inte uppskattas av övriga bilister heller.
Citera
2014-11-18, 13:43
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Så rådet till nästa gång detta inträffar (som är ganska sannolikt) är att aldrig byta fil utan i första hand försöka sänka/behålla min fart så att idioten trots allt kan passera om han nu prompt vill det? Men jag kan ju inte tvärnita bara för att jag upplever det som att vi kommer krocka i varandra om han väljer att fortsätta med sin omkörning. Menar är det 100km/h så är det, kommer han då i 150km/h i vänsterfilen så betyder inte det att jag automatiskt ska tänka "oj nog bäst att sänka min fart, han vill förbi". Problemet som kan uppstå om jag väljer att ta min position när han kommer i 150km/h är en tvär inbromsning för hans del, vilket kanske inte uppskattas av övriga bilister heller.
Beror på.
Vill du HA rätt om det så kostar stillestånd på verkstad?
Om inte så hade iaf jag valt att bromsa samt slänga mig ut i vägrenen för att undvika få rätt.
Sedan hade mitt heljus hakat upp sig medan näsvingarna fladdrade som på en pissedoff tjur.
Citera
2014-11-18, 19:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor

Rådet är att alltid läsa av situationerna och tänka två steg framåt. Oftast går det nog bra att gå ut och markera.
Citera
2014-11-21, 13:22
Medlem
CygneRouges avatar
Folk som "straightlinar" cirkulationsplatser.

Ni vet; liten rondell med två filer runt. Bil startar från högerfilen, tar rakaste vägen genom vänstra filen och ut rakt fram i högerfilen utan den minsta tanke på att det kan finnas en bil brevid dem.
Citera
2014-11-21, 13:49
Medlem
elizadeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge

Ni vet; liten rondell med två filer runt. Bil startar från högerfilen, tar rakaste vägen genom vänstra filen och ut rakt fram i högerfilen utan den minsta tanke på att det kan finnas en bil brevid dem.

Ska du ut från vänsterfilen har du alltid företräde. men att börja i högerfil, byta till vänster & sen ut är inte ok.
Citera
2014-11-21, 14:24
Medlem
Ssadulistens avatar
Folk som ligger en rakt upp i arslet hela tiden. Är maskinförare och igår efter jag plöjt klart ett gärde hade jag en Volvo som låg extremt nära, hade jag bromsat till hade han fått plogen i rutan. Sånt gör mig förbannad.
Citera
2014-11-22, 03:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ssadulisten
Folk som ligger en rakt upp i arslet hela tiden. Är maskinförare och igår efter jag plöjt klart ett gärde hade jag en Volvo som låg extremt nära, hade jag bromsat till hade han fått plogen i rutan. Sånt gör mig förbannad.
exakt så idioter finns det överallt.
Citera
2014-11-22, 10:17
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elizadeath
Ska du ut från vänsterfilen har du alltid företräde. men att börja i högerfil, byta till vänster & sen ut är inte ok.

1. Företräde existerar inte i trafiken.

2. En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter.
Citera
2014-11-22, 19:34
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
1. Företräde existerar inte i trafiken.

Säg det till postbilar och sopbilar

Retar mig just nu på xeonljus.
Citera
2014-11-22, 19:50
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge

Låter osannolikt att någon kan bete sig trafikfarligt. Det kan inte inte vara vanligt i alla fall.
Har aldrig sett det, men gör det själv när det inte finns en jävel i sikte någonstans, speciellt när jag kör långtradare. Blir en massa vevande helt i onödan annars.
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Retar mig just nu på xeonljus.
Suck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här