Citat:
Ursprungligen postat av djmarty
Självfallet, men till slut så dyker ju strecken upp. I Stockholm saltar man ju fram dem rätt omedelbart. Men då verkar folk vara för nervösa för att åka på snö istället.
Detta är en sk. modern myt. Om du, helt utan anledning, pallnitar på vägen och någon kör in i dig bakifrån så kommer du förmodligen bli åtalad för vårdslöshet i trafik (
http://www.trafikjuristen.se/framgan...dsloshet6.htm), vilket i sin tur är helt riktigt. Folk ska inte leka låtsaspoliser. Oavsett om det gäller att folk kör för nära, kör om fel, kör för fort eller vad som helst. Vill man undvika bilar som ligger för nära bakom, så gör precis som någon ovan nämnde; släpp gasen så kör personen snart om (det är dessutom det riktiga tillvägagångsättet enligt dagens trafikutbildningar). Jag hatar också rövslickare på vägen, men det är rätt roligt att släppa gasen tills man märker att de kommer till insikt...
Jag är inte lika säker...jag vet flera fall där folk av både reella och påhittade orsaker gjort just precis så och det har ALLTID varit den som körde in i baken som åkt dit på det.
Om inget ändrats så SKA man hålla avstånd till framförvarande, just för att denna kan behöva bromsa kraftigt och som sagt, så länge man har en plausibel förklaring så har jag extremt svårt att se att man skulle åka dit på det.
Men visst, det är möjligt att det ändrat sig. Jag försöker undvika att krocka och har inte gjort det på sådär 15 år - och då var det definitivt inte mitt fel - så jag har inte hängt med som jag kanske borde.
Däremot har jag väldigt svårt att se varför de skulle ändra de reglerna...det enda det skulle leda till är ju att främja idiotiska beteenden i trafiken och det känns väl tvärtemot vad VV bör hålla på med.