2010-01-28, 22:40
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpan_ryden
kan inte annat än o hålla med, och nästan alltid är det firmabilar som gör så.

imorse när jag skulle till jobbet så låg jag i laglig hastighet på motorvägen, då kommer det en vit firmabil o lägger sig max 2 meter bakom mig, nåja tänker jag "han ska väl svänga av nästa avfart" men nej det gjorde han inte. Efter ca 2 km fick jag nog o släppte helt på gasen, jag behövde släppa ända till 50 km/h för att få han o köra om...

it's funny cause it's true.

hände i princip samma sak för mig idag. Snorhalt på vägen med en Opel Vivaroi röven är inte kul. Snickarjävel.

Är själv hantverkare och är undantaget som bekräftar regeln.
Citera
2010-01-28, 22:46
Bannlyst
Alla dessa ägg som ligger i 25 km/h för att det är ett par centimeter snö på vägen! Tryck på gasen förhelvete!

Citera
2010-01-30, 16:04
Medlem
Kärringjävlar!
Citera
2010-01-31, 05:43
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krikk
Alla dessa ägg som ligger i 25 km/h för att det är ett par centimeter snö på vägen! Tryck på gasen förhelvete!

Du hade inte tänkt på att det kan vara halt som fan? Dessutom har inte alla lika bra däck som du.

Citera
2010-01-31, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BingaBanga
Det är inte så lätt, då man knappt ser var filerna är nånstans. Man får gissa sig till det.

Självfallet, men till slut så dyker ju strecken upp. I Stockholm saltar man ju fram dem rätt omedelbart. Men då verkar folk vara för nervösa för att åka på snö istället.

Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Hade det inte varit sånt jävla besvär hade det nästan varit värt att bara ställa sig på bromsen och kanske lära idioten att det ALLTID är hans fel om han kör in i bakdelen på någon och att försäkringsbolaget KOMMER att höja hans firmas premie.

Detta är en sk. modern myt. Om du, helt utan anledning, pallnitar på vägen och någon kör in i dig bakifrån så kommer du förmodligen bli åtalad för vårdslöshet i trafik (http://www.trafikjuristen.se/framgangar/vardsloshet_i_trafik/vardsloshet6.htm), vilket i sin tur är helt riktigt. Folk ska inte leka låtsaspoliser. Oavsett om det gäller att folk kör för nära, kör om fel, kör för fort eller vad som helst. Vill man undvika bilar som ligger för nära bakom, så gör precis som någon ovan nämnde; släpp gasen så kör personen snart om (det är dessutom det riktiga tillvägagångsättet enligt dagens trafikutbildningar). Jag hatar också rövslickare på vägen, men det är rätt roligt att släppa gasen tills man märker att de kommer till insikt...
Citera
2010-02-01, 08:48
Medlem
Trinnits avatar
Jag måste säga att jag irriterar mig riktigt mest på fartdårarna. Jag har bott i Malmö och har kört en hel del där, och dessa idioter som pressar långt över hastighetsgränserna inne i staden är fullständigt livsfarliga. Oftare än inte är det en BMW (vilka som sitter bakom ratten behöver inte ens nämnas) som kommer i raketfart bakom och gör en livsfarlig omkörning. Koll på bilen har de inte heller, det är mest en fråga om när de kör ihjäl någon. De är inte heller blyga för att köra emot rött då och då.

Annars är största irritationsmomentet folk som inte blinkar ordentligt eller i tid så att man inte har en aning om vad de tänker göra.

Edit: En till sak. Folk som tutar. Jag ligger i regel på hastighetsbegränsningen eller upp tio 10km/h över. I korsningar samt rondeller kör jag ut när jag bedömer att det är säkert och lagom avstånd. Ändå ska folk ligga i baken på en och stressa genom att tutta och ha sig för att de tycker att jag borde klämma mig in på första lediga meter. Jävligt irriterande.
Senast redigerad av Trinnit 2010-02-01 kl. 09:05.
Citera
2010-02-01, 10:41
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djmarty
Självfallet, men till slut så dyker ju strecken upp. I Stockholm saltar man ju fram dem rätt omedelbart. Men då verkar folk vara för nervösa för att åka på snö istället.

Detta är en sk. modern myt. Om du, helt utan anledning, pallnitar på vägen och någon kör in i dig bakifrån så kommer du förmodligen bli åtalad för vårdslöshet i trafik (http://www.trafikjuristen.se/framgan...dsloshet6.htm), vilket i sin tur är helt riktigt. Folk ska inte leka låtsaspoliser. Oavsett om det gäller att folk kör för nära, kör om fel, kör för fort eller vad som helst. Vill man undvika bilar som ligger för nära bakom, så gör precis som någon ovan nämnde; släpp gasen så kör personen snart om (det är dessutom det riktiga tillvägagångsättet enligt dagens trafikutbildningar). Jag hatar också rövslickare på vägen, men det är rätt roligt att släppa gasen tills man märker att de kommer till insikt...
Jag är inte lika säker...jag vet flera fall där folk av både reella och påhittade orsaker gjort just precis så och det har ALLTID varit den som körde in i baken som åkt dit på det.
Om inget ändrats så SKA man hålla avstånd till framförvarande, just för att denna kan behöva bromsa kraftigt och som sagt, så länge man har en plausibel förklaring så har jag extremt svårt att se att man skulle åka dit på det.

Men visst, det är möjligt att det ändrat sig. Jag försöker undvika att krocka och har inte gjort det på sådär 15 år - och då var det definitivt inte mitt fel - så jag har inte hängt med som jag kanske borde.
Däremot har jag väldigt svårt att se varför de skulle ändra de reglerna...det enda det skulle leda till är ju att främja idiotiska beteenden i trafiken och det känns väl tvärtemot vad VV bör hålla på med.
Citera
2010-02-02, 08:02
Medlem
Jag har inte läst alla sidor och inlägg, men jag antar att övningskörning har tänt till några. Det gör det i alla fall för mig.

Häromdagen skulle jag till vänster i en stor korsning med en svängfil. Jag hamnade i höger körfält som var packat med bilar så jag bytte snabbt efter en titt över axeln och i backspegeln till det vänstra som var helt tomt. Då kör en silverfärgad Sittochträng med en grön ful övningkörningsskylt ut mitt framför mig så att ABSen gick varm i min lilla Golf. Visst. Alla gör det misstaget nån gång. Men h*n fortsätter inte att köra i sitt nyvalda körfält, utan när h*n upptäckte att jag kom precis bakom honom/henne så lägger fanskapet i backen och ska backa tillbaka in i det högra? Som om det skulle fixa till situationen genom stå tvärsöver vägen och hindra två körfält på en redan trafikerad väg. Skadan var liksom redan skedd, och jag hade stannat (utan att tuta, eller ljussignalera vill jag tillägga) och det var fritt fram.

Situationen löstes efter några sekunder (alldeles för lång tid i tät trafik) då racerkungen lade i ettan igen och körde iväg i det vänstra fältet (där kom tutan ).
Citera
2010-02-02, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trinnit
Jag måste säga att jag irriterar mig riktigt mest på fartdårarna. Jag har bott i Malmö och har kört en hel del där, och dessa idioter som pressar långt över hastighetsgränserna inne i staden är fullständigt livsfarliga. Oftare än inte är det en BMW (vilka som sitter bakom ratten behöver inte ens nämnas) som kommer i raketfart bakom och gör en livsfarlig omkörning. Koll på bilen har de inte heller, det är mest en fråga om när de kör ihjäl någon. De är inte heller blyga för att köra emot rött då och då.

Så sant så sant! Min svärfar har en BMW 5a och han kör som en idiot! Han kör säkert för sig själv, men är en direkt livsfara för andra som inte tänker i samma banor som han gör. Jag har också gjort samma notering som dig, att BMWister kör som galningar, och dom flesta sitter just i 5an, oavsett motor. Jag har alltid gillat BMW och det är kanske så att man själv känner sig så säker inne i den som man kör som en vettvilling (menar absolut inte att det är en godtagbar ursäkt).
Citera
2010-02-02, 14:15
Medlem
Dessa j-vla cyklister som envisas med att cykla i modden på bilvägen. Hallå, jag har en bil att skydda mig mot halkan. Men att halka runt med cykeln måste vara det mest ointelligenta jag någonsin sett!
Citera
2010-02-02, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerkaJ
Dessa j-vla cyklister som envisas med att cykla i modden på bilvägen. Hallå, jag har en bil att skydda mig mot halkan. Men att halka runt med cykeln måste vara det mest ointelligenta jag någonsin sett!
Ja det är ju cyklarnas fel att det är snömodd, pappskalle. Och det är ju hemskt jättesynd om dej som måste sitta i bilen då.
Menar du motorväg eller motortrafikled när du säger bilväg?
Citera
2010-02-02, 19:51
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegreatman
Jag har inte läst alla sidor och inlägg, men jag antar att övningskörning har tänt till några. Det gör det i alla fall för mig ...
Ärligt talat så har jag lite svårt att hålla med. Något som verkligen är irriterande är puckon som inte respekterar den gröna eller röda övningsskylten utan lägger sig en decimeter bakom bakre kofångaren bara för att övningsbilen inte kör i 60 där det står 50 på skyltarna. Du har inte själv övningskört en gång i tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in