2009-11-08, 19:00
  #637
Medlem
Jag kör ofta 90 i högerfilen på 110-väg. Sparar bränsle, och på korta avstånd kommer man ju bara ett par minuter fortare fram. Det är bara att lägga sig efter lastbilarna. Ligger man lägre än lastbilsströmmen är man bara i vägen, eftersom lastbilarna tar upp så mycket plats i vänsterfilen när de kör om.
Citera
2009-11-08, 19:06
  #638
Medlem
Masthalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Minimigränsen går så lågt det krävs för att framföra ett fordon på säkert sätt under rådande trafikförhållanden. Har du glömt bort det från teorin eller spelar du bara dum?

Såklart så varken ska man eller får man köra sakta bara av rent djävulsskap, men det finns inget som säger att det är olagligt att köra sakta för att framföra sitt fordon på ett säkert sätt...

Eller om man råkar köra på en sådan det som gäller på motorväg (50).

Jag håller själv ~120 när det är mitträcke/vajrar på 110-väg, dom berör mig inte alls. Men på ditt uttalande lät det som att man är tvungen att hålla 90 bara för att det är 90-väg, vilket inte stämmer under alla förhållanden.

....Hur tänker du nu... Vägen är torr och fin mitt i sommaren, en pajsare kommer sulande i vänsterfilen i ca 100 km i timmen. Han/hon kör om bilarna i högerfilen som ligger i sina LAGLIGA 90!
När vägen smalnar av bromsar pajsarn ner i 80!!! för han har fått nån form av klaustrofobi. Tycker du att han kan framföra sitt fordon på ett säkert sätt?
Jag tycker alla som legat bakom honom skulle gått ur sina bilar och smiskat upp han för förargelseväckande beteende. Han kunde väl lagt sig sist i gänget i stället.
Citera
2009-11-08, 19:16
  #639
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masthals
....Hur tänker du nu... Vägen är torr och fin mitt i sommaren, en pajsare kommer sulande i vänsterfilen i ca 100 km i timmen. Han/hon kör om bilarna i högerfilen som ligger i sina LAGLIGA 90!
När vägen smalnar av bromsar pajsarn ner i 80!!! för han har fått nån form av klaustrofobi. Tycker du att han kan framföra sitt fordon på ett säkert sätt?
Jag tycker alla som legat bakom honom skulle gått ur sina bilar och smiskat upp han för förargelseväckande beteende. Han kunde väl lagt sig sist i gänget i stället.


Ja, det där är väl ett absurt beteende. Läste du vad jag skrev?

Såklart så varken ska man eller får man köra sakta bara av rent djävulsskap
Citera
2009-11-08, 19:20
  #640
Medlem
Masthalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Ja, det där är väl ett absurt beteende. Läste du vad jag skrev?

...Läste du mitt första inlägg?
Moderatorn har uppenbarligen flyttat tråden så det hamnat i en annan tråd...
KAN vara lite svårt att hänga med i vad ursprungsfrågan var då...
Citera
2009-11-09, 09:00
  #641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Minimigränsen går så lågt det krävs för att framföra ett fordon på säkert sätt under rådande trafikförhållanden. Har du glömt bort det från teorin eller spelar du bara dum? Eller om man råkar köra på en motorväg det som gäller på en sådan (50).

Såklart så varken ska man eller får man köra sakta bara av rent djävulsskap, men det finns inget som säger att det är olagligt att köra sakta för att framföra sitt fordon på ett säkert sätt...



Jag håller själv ~120 när det är mitträcke/vajrar på 110-väg, dom berör mig inte alls. Men på ditt uttalande lät det som att man är tvungen att hålla 90 bara för att det är 90-väg, vilket inte stämmer under alla förhållanden.

Man ska inte bara framföra sitt fordon på ett säkert sätt. Körstilen ska även vara säkert för andra trafikanter.

Och vågar man inte köra så pass fort att det är säkert för en själv OCH dom andra trafikanterna kanske man ska lämna in körkortet att ta en bussjävel istället!
Citera
2009-11-09, 09:33
  #642
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Man ska inte bara framföra sitt fordon på ett säkert sätt. Körstilen ska även vara säkert för andra trafikanter.

Och vågar man inte köra så pass fort att det är säkert för en själv OCH dom andra trafikanterna kanske man ska lämna in körkortet att ta en bussjävel istället!

Jag håller visserligen med om att det är irriterande när folk sänker hastigheten te.x när två filer blir en, men på vilket sätt skulle det bli osäkrare för andra trafikanter?
Citera
2009-11-09, 14:34
  #643
Bannlyst
måste nog säga starka lysen, fordon som slickar röven, övergångsställen!
Citera
2009-11-09, 15:38
  #644
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Folk som inte vågar hålla gällande hastighetsbegränsning borde inte ens få vara ute i trafiken! Är man så rädd så man inte orkar hålla en satt hastighet som anses vara säker för just den vägen, då är det nåt som inte står rätt till i huvudet på den som sitter bakom ratten.

Jag blir extremt irriterad på folk om inte håller hastigheten, visst tvingar jag ingen att köra för fort, men inte fan behöver dom ligga i 20km/h för sakta.

Ett bra exempel är att en sträcka mellan mitt hus och närmaste stad har en del vägarbeten, och tillfälliga hastighetsbegränsningar är uppsatta, 70km/h. Men liktförbannat finns det idioter som ska ner i 30km/h, NU PÅ HELGEN DÅ DET ABSOLUT INTE JOBBAR NÅGON VID VÄGEN!!

Sen finns det idioter som ska ligga i körfältet som är avstängt så länge som möjligt innan dom tränger sig in bland de andra idioterna som kör i 30km/h. Det resulterar i totaltstopp då dessa måste stanna och släppa in de som står stillastående på motorvägen för att det står en skylt som deklarerar att körfältet är avstängt precis framför sig...

Är du trög eller? Det kan ju fan ligga grejer på vägen + att det kan vara folk som inte brukar använda vägen särskilt ofta som är osäker på hur vägen går då det förekommer arbeten efter sträckan..
Citera
2009-11-09, 19:13
  #645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunilla66
Ja, jag har väjningsplikt för trafik som kommer i den filen så långt bakåt som är rimligt att anta krävs för att jag ska kunna köra om i lagstadgad hastighet om bilarna i den filen håller lagstadgad hastighet. Jag har absolut inte väjningsplikt gentemot bilar som befinner sig en kilometer bakåt men som kommer i 150 knyck och därför kommer ikapp mig medan jag i 110 kör om en långtradare som håller 100. Hade audin som håller 150 hållit 110 hade det inte varit något problem. Men eftersom han alltid håller 150 så uppstår ett problem, inte pga mig utan pga att han håller för hög hastighet. Jag beaktar min väjningsplikt men han beaktar inte sin plikt att hålla hastighet, hålla avstånd och inte utsätta sina medtrafikanter för fara. Vad hände med trafiksyndarens plikter?


Med sådan nitisk trohet till lagen skulle du ha kunnit vara lägervakt i nazityskland! Fan vad skönt att man aldrig fått dig till bordet vid någon middag, man hade nog tagit livet av sig innan huvudrätten burits ut.
Citera
2009-11-09, 20:04
  #646
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbatix
Med sådan nitisk trohet till lagen skulle du ha kunnit vara lägervakt i nazityskland! Fan vad skönt att man aldrig fått dig till bordet vid någon middag, man hade nog tagit livet av sig innan huvudrätten burits ut.

Då är du välkommen på middag hos mig!
För övrigt har Gunilla66 helt rätt.


Ytterliggare irritationsmoment.

* Folk som blinkar alldeles för för tidigt då det finns två avfarter varav syftet är att svänga av i den andra. Vanlig förekommande i en fyrvägkorsning där jag bor då det finns en infart/utfart till en mack 30 meter före den andra utfarten. Man tror att de skall in på macken men fortsätter framåt.

* Gubbar med husvagn som använder vägrenen som ett extra körfält. Mil efter mil. Efter sig har han en lång karavan av bilar som kör om och tvingar gubben ligga kvar, utan en tanke på att bakom nästa backkrön möta en hop cyklister. Hjärtat i halsgropen varenda gång.
Citera
2009-11-09, 20:49
  #647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Jag håller visserligen med om att det är irriterande när folk sänker hastigheten te.x när två filer blir en, men på vilket sätt skulle det bli osäkrare för andra trafikanter?

Det finns ganska många som saktar ner till hälften av den maxhastighet som råder.

Vi kommer uppleva det helvetet alldeles strax när temperaturen kliver ner oftare mot 0. Lite, lite, lite, lite snö fallandes får massor av idiotsniglar att sakta ner till 60-70 på en 3-filig 110-väg.
Citera
2009-11-09, 21:48
  #648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForestMeadow
Är du trög eller? Det kan ju fan ligga grejer på vägen + att det kan vara folk som inte brukar använda vägen särskilt ofta som är osäker på hur vägen går då det förekommer arbeten efter sträckan..
Grejer på vägen? Nja, eftersom arbetet består av att gräva ut ett dike mellan vägbanorna ifrån en grävmaskin tror jag inte det ligger speciellt mkt grejor/skit på vägen. Det handlar om en helt rak motorväg med fri sikt rakt framåt. Folk är idioter som inte kan hantera sin bil!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in