2009-11-14, 14:07
Medlem
BestForYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Ang dimljus är det något som väldigt många inte verkar fatta, det är alltid förbjudet att använda om det är mörkt och det är olagligt att använda i kombination med halvljus.
2 enkla regler som verkar ofattbart svåra att förstå.

Nja? Man får väl använda dimljus även när det är mörkt, i sådan väderlek där det är nödvändigt vill säga (tät dimma, snörök o.s.v.), även om det i normala fall inte är tillåtet. Gällande dimbakjus så får ju även dessa användas i mörker, fram till det att bakvarande bil upptäcket dig, då ska dem stängas av för att inte blända bilisten som ligger bakom. Rätta mig gärna om jag har fel?
Citera
2009-11-14, 14:51
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestForYou
Nja? Man får väl använda dimljus även när det är mörkt, i sådan väderlek där det är nödvändigt vill säga (tät dimma, snörök o.s.v.), även om det i normala fall inte är tillåtet. Gällande dimbakjus så får ju även dessa användas i mörker, fram till det att bakvarande bil upptäcket dig, då ska dem stängas av för att inte blända bilisten som ligger bakom. Rätta mig gärna om jag har fel?

Man får använda dimljus både framåt och bakåt när det behövs, dvs i dimma. Det som däremot inte är tillåtet, och som kostar 500 Kr i böter ifall nån nitisk polis ser det, är att använda dimljus fram tillsammans med halvljus. Har man dimljus på fram så måste man släcka halvljuset. Halvljuset får nämligen inte kombineras med något annat ljus.
Citera
2009-11-14, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Tomtar som envisas med att rassla runt med dubbdäck på bar asfalt 3 veckor innan snön kommer. Så jävla irriterande.

Och här trodde jag att vi diskuterat färdigt det här, att vinterväglag inte behöver betyda snötäckt väg...

Mest störande i trafiken alla kategorier: AmandaPanda som ska köra oförsäkrat och med andra ord se till att jag inte får någon ersättning när h*n smäller med mig.
Citera
2009-11-14, 15:20
Medlem
BestForYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Man får använda dimljus både framåt och bakåt när det behövs, dvs i dimma. Det som däremot inte är tillåtet, och som kostar 500 Kr i böter ifall nån nitisk polis ser det, är att använda dimljus fram tillsammans med halvljus. Har man dimljus på fram så måste man släcka halvljuset. Halvljuset får nämligen inte kombineras med något annat ljus.

Jodå jag är medveten om att man inte får kombinera halvljuset med dimljuset. Det som jag reagerade på att det stod att det ALLTID var förbjudet med dimljus när det är mörkt, vilket då inte är hela sanningen.
Citera
2009-11-14, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Och här trodde jag att vi diskuterat färdigt det här, att vinterväglag inte behöver betyda snötäckt väg...

Det har jag heller inte påstått.
Citera
2009-11-14, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz

Du får inte släcka halvljuset när det är mörkt ute. Dimljuset ersätter inte halvljuset.Så är det kraftig dimma kvällstid får du nöja dig med halvljuset fram och dimljuset bak.

Halvljuset får kombineras med helljuset, förutom vid möte självklart. Alla bilar har nämligen inte den funktionen att halvljuset slocknar när man slår på helljuset.
Citera
2009-11-14, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Tomtar som envisas med att rassla runt med dubbdäck på bar asfalt 3 veckor innan snön kommer. Så jävla irriterande.

Jag vet att folk ställt frågan tidigare men även jag måste fråga: Du vet alltså när snön kommer?
Citera
2009-11-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BestForYou

Dimljus får användas i kombination med parkeringsljus dagtid, även vid möte.
Dom får även användas kvällstid men då enbart i kombination med helljus och då enbart när man inte får möte.

Dimbakljusen får användas när som helst på dygnet vid dimma, även när det dyker upp en bakom. Det är ju den du ska visa dig för i dimman. Om man ska släcka dimbakljuset varje gång någon bakomvarande bil upptäcker en så gör den ju ingen nytta. För du använder väl inte dimbakljuset för att se bakåt?
Citera
2009-11-14, 18:51
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75

Om man ska släcka dimbakljuset varje gång någon bakomvarande bil upptäcker en så gör den ju ingen nytta. För du använder väl inte dimbakljuset för att se bakåt?

Vad menar du nu?
Om man blivit upptäckt av bakomvarande bilist har ju dimljuset gjort sitt, och då släcker man det.
Senast redigerad av kitschlemur 2009-11-14 kl. 18:59.
Citera
2009-11-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Va? Om man blivit upptäckt av bakomvarande bilist har ju dimljuset gjort sitt, och då släcker man det.

Hur vet du att du blivit upptäckt?

Dimbakljuset är till för att man ska SYNAS bättre vid dimma, inte för att bli upptäckt. Hur vet du att du syns när du sen släcker dimbakljuset?

Men om bilisten bakom mig blinkar med helljusen så gissar jag på att dimbakljusen bländar istället för att visa var jag är. Och DÅ släcker jag dom.
Citera
2009-11-14, 19:05
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Hur vet du att du blivit upptäckt?

Dimbakljuset är till för att man ska SYNAS bättre vid dimma, inte för att bli upptäckt. Hur vet du att du syns när du sen släcker dimbakljuset?

Men om bilisten bakom mig blinkar med helljusen så gissar jag på att dimbakljusen bländar istället för att visa var jag är. Och DÅ släcker jag dom.

Självklart, jag tolkade det som om du konstant åkte runt med dimbakljus.

Dimljuset är till för att så tidigt som möjligt bli upptäckt när det är mycket dålig sikt, och man stänger av det så fort man bedömt att bakomvarande sett en.

Jag har åkt i riktigt tät dimma, men aldrig haft något problem med att se framförvarande fordons vanliga baklyktor.
Senast redigerad av kitschlemur 2009-11-14 kl. 19:18.
Citera
2009-11-14, 19:11
Medlem
Jag skulle slå ett slag för nya V70s bromsljus. Känns som att man har vart till Solen och vänt några gånger innan det blir grönt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in