2006-12-14, 17:53
Medlem
brobbans avatar
Det jag irriterar mig mest på är folk som kör långsamt, folk som ligger och slickar mittlinjen när man så smidigt kunde köra om ifall de gick ut lite. Folk som kör sakta, sedan fort osv. Och allra mest retar jag mig på töntar som kör för fort utanför skolor och arbetsplatser där det är 30 eller 50 av anledning men att köra fortare än 80 på 90 väg... då börjar det bli otäckt ju enligt dem antagligen. Oftast satans gubbjävlar i volvos samt lastbilschaffisar som kör så. På väg till jobbet kör jag förbi flera skolor och arbetsplatser där jag respekterar hastigheten för att den finns där av en orsak. Har hänt flera gånger att jag blivit omkörd där det är 50 utanför en skola av någon mesig gubbjävel för att när man sedan kommer ut på landsvägen och kan blåsa på lite då kommer man ifatt dem på 20 sek då de ligger och trycker i 80-85 på 90väg. Sedan ligger de och trycker där och vägrar gå något åt sidan överhuvudtaget och oftast så när man börjar köra om så ökar de farten så man slutar i 150 för att ens kunna komma förbi men när man väl är förbi så nitar de och återgår till 80-85. Förbannade jävla fjantjävlar lär er köra :shoot2: Förstår inte hur man kan fräsa förbi en skola i full fart utan att tänka på ungarna och sedan vara sådan jävla kärring att man inte vågar överskrida de högre hastighetsgränserna. Har stört mig länge på detta bettende, och rejält också.
Citera
2006-12-14, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Det jag irriterar mig mest på är folk som kör långsamt, folk som ligger och slickar mittlinjen när man så smidigt kunde köra om ifall de gick ut lite. Folk som kör sakta, sedan fort osv. Och allra mest retar jag mig på töntar som kör för fort utanför skolor och arbetsplatser där det är 30 eller 50 av anledning men att köra fortare än 80 på 90 väg... då börjar det bli otäckt ju enligt dem antagligen. Oftast satans gubbjävlar i volvos samt lastbilschaffisar som kör så. På väg till jobbet kör jag förbi flera skolor och arbetsplatser där jag respekterar hastigheten för att den finns där av en orsak. Har hänt flera gånger att jag blivit omkörd där det är 50 utanför en skola av någon mesig gubbjävel för att när man sedan kommer ut på landsvägen och kan blåsa på lite då kommer man ifatt dem på 20 sek då de ligger och trycker i 80-85 på 90väg. Sedan ligger de och trycker där och vägrar gå något åt sidan överhuvudtaget och oftast så när man börjar köra om så ökar de farten så man slutar i 150 för att ens kunna komma förbi men när man väl är förbi så nitar de och återgår till 80-85. Förbannade jävla fjantjävlar lär er köra :shoot2: Förstår inte hur man kan fräsa förbi en skola i full fart utan att tänka på ungarna och sedan vara sådan jävla kärring att man inte vågar överskrida de högre hastighetsgränserna. Har stört mig länge på detta bettende, och rejält också.

håller med. jävla idioter.

Annars så retar jag mig väldigt mycket på folk som kör med varningsblinkers när de bogserar. Inte för att det påverkar mig direkt, det är bara ett betéende som retar upp mig... Eller en gubbjävel jag hade framför mig i en kö en gång som drog på sin förbannade varningsblinker varenda gång han stod stilla.

Förutom flera av de grejer som nämnts så är ljus i allmännhet något som stör mig, t.ex. när man står i en underbar kö och framförvarande blinkar för att h*n ska svänga i kön ett par hundra meter framför är duktigt onödigt. Visst är det bra att blinka, och fler borde göra det, men INTE tre fyra minuter innan man är i korsningen. Tycker bara det är så störande att glo in i någons oranga blinkande.
Kombinationen dim + halvljus gör mig fly förbannad, eller när någon duktig förare drar igång dimbakljuset bara för att det duggar lite. Givetvis när det är tätt med trafik, E20 vid partille kl 06:45 är ett typiskt tillfälle.
Citera
2006-12-15, 02:39
Medlem
soppatorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowJoe
Du har faktiskt stöd i lagen också! Intressanta utdrag ur Trafikförordningen (1998:1276):

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Gemensamma bestämmelser

2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar.
Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.

Hastighet
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Möte och omkörning på väg

38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

Ja se där ja! Detta är nästan värt att skriva ut på papper, och trycka upp i tryne på folk som påstår sig ha lagen på sin sida när dom ligger och pyser i trafiken.
Citera
2006-12-15, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bitterna
1. Folk som inte BLINKAR, jag blir fullständigt vansinnig på sån slapphet.
Håller med! Hatar folk som inte blinkar när det behövs, hur svårt kan det vara att använda blinkers på ett vettigt sätt!?
Citera
2006-12-15, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokker_87
Hatar folk som kör 70 på en 90 sträcka bara för att de finns vägkamror vid vägen

Och skulle du ha en gps skulle du bli ännu mer tokig. För hastighetsmätarna i bilarna visar för mycket. Vid 70km/h kör dom egentligen runt 65-66km/h.
Citera
2006-12-15, 04:33
Medlem
Mananms avatar
det värsta är äldre damer och herrar med hatt som inte respekterar resten av alla bilister på vägen..

dom ogillar jag starkt..
och sånna som inte kan köra i en rondell på ett vättigt sätt
Citera
2006-12-15, 04:54
Medlem
Det enda jag stör mig på är folk som inte blinkar när de kör i rondell. Numera brukar jag bara köra rakt ut, och om personen i rondellen inte blinkat och ändå fortsätter i rondellen så får de leva med att få hjärtat i halsgropen och trycka på bromsen. Jag kör ändå ingen 2006 års modell till bil så om de brakar in i mig från sidan så kan jag leva med det

Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Nåt jag irriterar mig hejdlöst på är när äldre kärringar
(det är alltid dom som gör det) slår upp sin bildörr på
trånga parkeringar, och låter sin dj-vla dörr träffa en
bredvidstående bil. Råkade ut för det häromveckan,
fanskapet fick en avhyvling så jag trodde att jag
framkallade hjärtattack på tanten. Som givetvis
var iförd kappa och hatt (=borde inte ha körkort).

Det där har jag också observerat. Det hände mig så sent som för två dagar sedan när jag satt i bilen och väntade utanför en lokal affär. Det dunkar till från högersidan, och nog fan ser jag att en kärring precis öppnat dörren på sin bil och låtit den träffa min bil. Jag orkade dock inte bry mig, min bil har rätt tjocka lister som skyddar mot sådant. Men många moderna bilar saknar dessa lister, och hade jag haft en sådan bil hade jag nog skällt lite på henne.
Citera
2006-12-15, 05:09
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Det enda jag stör mig på är folk som inte blinkar när de kör i rondell. Numera brukar jag bara köra rakt ut, och om personen i rondellen inte blinkat och ändå fortsätter i rondellen så får de leva med att få hjärtat i halsgropen och trycka på bromsen. Jag kör ändå ingen 2006 års modell till bil så om de brakar in i mig från sidan så kan jag leva med det

Ursäkta, men bara för att kontrollera: vilket håll är det de inte blinkar åt, menar du?
Höger eller vänster?
Vänsterblink försvann -99, har jag för mig att de kom fram till i en annan tråd och högerblink ut är ju det som gäller idag.
Eller missförstod jag dig totalt nu?

OnT så stör jag mig väl på ungefär samma saker som de flesta, men efter att nu under några månaders tid åkt E20 på fredag em så har jag till och med fått fler saker att störa mig på!

Folk på den jävla vägen är totalt vansinniga!
Omkörningar som bara signalerar "Snälla, jag orkar inte leva längre, låt mig dö!", sänkt hastighet ner till 82 (enligt mätaren då, som nån påpekade så är säkert den reella hastigheten 75...) vid fartkameror och min personliga favorit: idioterna som lägger sig bakom när man ligger i 95 och blinkar med ljustuta så man ska kasta sig ut i vägkanten och ge dem plats!

(Och nej, jag är inte typen som håller på min plats i trafiken, kan jag underlätta omkörningar och liknande så flyttar jag gärna på mig, men som de som åkt den vägen vet så är den inte direkt en motorväg och då tar jag mig friheten att ligga kvar på vägen!
Sen kan de blinka hur mycket de vill... )

Med dagens trafik och kameror överallt så föredrar jag faktiskt att sätta farthållaren på 90-95 och bara flyta med, men tyvärr så funkar folk efter den vägen inte riktigt så...får hela tiden sitta och justera hastigheten upp och ner eftersom vi just nu är inne i den mörka perioden vilket som vi alla vet innebär att en del av trafikanterna sänker sin hastighet till 80...på mätaren.
Citera
2006-12-15, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Ursäkta, men bara för att kontrollera: vilket håll är det de inte blinkar åt, menar du?
Höger eller vänster?
Vänsterblink försvann -99, har jag för mig att de kom fram till i en annan tråd och högerblink ut är ju det som gäller idag.
Eller missförstod jag dig totalt nu?

Jag avsåg främst rondeller med endast ett körfält där vänsterblink används för att visa omgivningen åt vilket håll man ska. Är det en rondell med flera kärfält lägger man sig i vänsterfilen och blinkar vänster tills man ska ut ur rondellen, varav man blinkar höger för att återigen visa medtrafikanterna åt vilket håll man ska. Normalt trafikvett.

Kör jag på någon som inte tydligt med körriktningsvisarna markerat vart han ska får han skylla sig själv. Dock förefaller det enligt Vägverket inte vara något krav att visa körriktning http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html
Citera
2006-12-15, 05:28
Medlem
Golonkas avatar
1. Oslagbart hatobjekt är de där förbannade långtradarchaffisarna som kör om en annan långtradare på motorvägen. Och sedan när man väl kommer förbi, så visst sitter den bredarslade fan där med ena näven om mobilen medan den andra kliar hemorrojderna -helt ignorant om vad som pågår omkring honom!

2. Ett annat hatobjekt är taxichaffisar som krypkör när de raggar kunder så man inte kommer förbi eller helt sonika PARKERAR mitt i gatan helt plötsligt. Eller när de vräker sig från insidan, in i filen framför och sedan tvärnit vid rödljuset. Taxichaffisar och långtradarchaffisar borde fan euthanasi-åtgärdas!

3. Kärringar som sitter med hakan i ratten och plirar ut över motorhuven när de vinglar fram 10-20 km/h långsammare än hastighetsbegränsningen. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att trycka upp en högtrycksslang i arslet på en sådan och köra in en tio, tolv liter matolja så hon fick lite bråttom!
Citera
2006-12-15, 09:02
Medlem
Spenatmannens avatar
Citat:
Kör jag på någon som inte tydligt med körriktningsvisarna markerat vart han ska får han skylla sig själv. Dock förefaller det enligt Vägverket inte vara något krav att visa körriktning http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html
Men om man inte blinkar inne i rondellen så visar man faktiskt väldigt tydligt att man avser att fortsätta köra inne i den. Ditt beteende kommer att leda till olyckor.
Citera
2006-12-15, 09:31
Medlem
Ogres avatar
Citat:

En rondell är att betrakta som en egen väg där du blinkar för att lämna den.
Ditt beteende är idiotiskt och kommer förr eller senare leda till en olycka.
Jag fattar inte varför det skall vara så jävla svårt att lära sig hur man blinkar?
Är alla (andra) idioter?
är det vägverkets fel?
Är det för att polisen bara bevakar nykterhet och hastighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in