2016-06-06, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Beror väll på hur man skär?
Jag känner mig träffad då jag älskar att köra fort på dessa vägar o skär kurvorna. Men jag gör det inte fullt ut utan har en marginal att kunna göra en undanmanöver om jag får möte. Detta händer ofta o jag kan tänka mig att folk jag möter tänker som dig.
Är samma sak med tighta omkörningar. Jag gör dem. Men jag känner min bil o vet att jag har god marginal
Ändå ska den mötande sätta helljus i skallen på mig de hundra meter som vi har kvar innan mötet när jag ligger i min fil igen.

Det är ju skicklighet att ta kurvan snabbt och ändå "hålla spåret", också. Nu har ju du ioförsig gjort sådär många ggr och fått möte, så du vet ju hur man hanterar det.
Men det är ju inte så mysigt för den mötande (tänk själv om du möter nån som gör så och som du inte vet har koll). Har man tillräckliga marginaler för att kunna göra en sån undanmanöver inne i kurvan (utan att hamna i diket efteråt), så har man tillräckliga marginaler för att hålla sig i sitt körfält genom kurvan också.

Man ska ju egentligen inte behöva skära kurvan förrän man ligger nära max av vad väggreppet tillåter genom kurvan. Det kan man ju göra i öppna kurvor (där man ser att det är fritt och inte kommer nån mötande) - så gör jag också.
Senast redigerad av C20 2016-06-06 kl. 02:03.
Citera
2016-06-06, 09:31
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Det är ju skicklighet att ta kurvan snabbt och ändå "hålla spåret", också. Nu har ju du ioförsig gjort sådär många ggr och fått möte, så du vet ju hur man hanterar det.
Men det är ju inte så mysigt för den mötande (tänk själv om du möter nån som gör så och som du inte vet har koll). Har man tillräckliga marginaler för att kunna göra en sån undanmanöver inne i kurvan (utan att hamna i diket efteråt), så har man tillräckliga marginaler för att hålla sig i sitt körfält genom kurvan också.

Man ska ju egentligen inte behöva skära kurvan förrän man ligger nära max av vad väggreppet tillåter genom kurvan. Det kan man ju göra i öppna kurvor (där man ser att det är fritt och inte kommer nån mötande) - så gör jag också.
Visst är det så att mötande blir rädda. Men som jag skrev måste man köra med marginaler om man ger sig in i mötande körfält. Att köra så för att tjäna några tusendelar är korkat. Jag gör det för att kunna ta kurvan i hög hastighet med bättre komfort. Kommer väl mötet får det inte få fortare än att man kan ta kurvan ändå. Dock brukar bekvämligheten då bli en aning ansträngd o har man passagerare brukar de bli tysta en lite stund. Förutom min dotter eller sambo som ändå pillar på mobilen.
Citera
2016-06-06, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Visst är det så att mötande blir rädda. Men som jag skrev måste man köra med marginaler om man ger sig in i mötande körfält. Att köra så för att tjäna några tusendelar är korkat. Jag gör det för att kunna ta kurvan i hög hastighet med bättre komfort. Kommer väl mötet får det inte få fortare än att man kan ta kurvan ändå. Dock brukar bekvämligheten då bli en aning ansträngd o har man passagerare brukar de bli tysta en lite stund. Förutom min dotter eller sambo som ändå pillar på mobilen.

Ok, så det var mer köra mjukt (men ändå förhållandevis snabbt) som avsågs. Då blir ju läget annat, eftersom man inte ligger nära väggreppets begränsningar. Dock ändå inte så snällt mot mötande - nästan som att skita i att blända av helljuset när man får möte (vid mörkerkörning)

Förresten så kan ju kurvornas utformning också va en bidragande orsak till att folk ofta skär dom. Hittade den här när jag googlade lite på kurvradie igår:
http://blogs.sweco.se/infrastruktur-och-trafikdesign/battre-eller-samre-trafiksakerhet-med-klotoider/
Dessa övergångskurvor (klotoider) känns ju av rätt tydligt när man kört fort på många vägar och t ex motorvägsavfarter. Det leder gissningsvis till att många lägger till med en ovana att skära kurvan
- för att ha marginal, när radien minskar längre in i kurvan. Det blir dessutom ett ganska naturligt spårval i en sån kurva. Om man tänker sig att man "jämnar ut" sin egen sväng (så man själv svänger med ungefär samma radie genom hela, trots vägens övergångskurvor) så blir ju resultatet automatiskt att man skär kurvan.
Jag har dock vetat om det här länge och räknar alltid med att huvuddelen av kurvan är tightare än ingången, så att säga. Men jag visste inte att det var ett krav att ha övergångskurvor. Det här verkar verkligen vara ett sånt tillfälle där design fått gå före funktion.
Senast redigerad av C20 2016-06-06 kl. 10:49.
Citera
2016-06-25, 18:00
Medlem
kl4sseKocks avatar
Folk som genar i kurvor när de ser att man är på väg in på samma väg, har fått panikbromsa ett antal gånger.
Citera
2016-06-25, 18:06
Medlem
hippilis avatar
Folk som blinkar vänster i en rondell men svänger höger!
Citera
2016-06-25, 19:10
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Ok, så det var mer köra mjukt (men ändå förhållandevis snabbt) som avsågs. Då blir ju läget annat, eftersom man inte ligger nära väggreppets begränsningar. Dock ändå inte så snällt mot mötande - nästan som att skita i att blända av helljuset när man får möte (vid mörkerkörning)

Förresten så kan ju kurvornas utformning också va en bidragande orsak till att folk ofta skär dom. Hittade den här när jag googlade lite på kurvradie igår:
http://blogs.sweco.se/infrastruktur-och-trafikdesign/battre-eller-samre-trafiksakerhet-med-klotoider/
Dessa övergångskurvor (klotoider) känns ju av rätt tydligt när man kört fort på många vägar och t ex motorvägsavfarter. Det leder gissningsvis till att många lägger till med en ovana att skära kurvan
- för att ha marginal, när radien minskar längre in i kurvan. Det blir dessutom ett ganska naturligt spårval i en sån kurva. Om man tänker sig att man "jämnar ut" sin egen sväng (så man själv svänger med ungefär samma radie genom hela, trots vägens övergångskurvor) så blir ju resultatet automatiskt att man skär kurvan.
Jag har dock vetat om det här länge och räknar alltid med att huvuddelen av kurvan är tightare än ingången, så att säga. Men jag visste inte att det var ett krav att ha övergångskurvor. Det här verkar verkligen vara ett sånt tillfälle där design fått gå före funktion.
Brukar det inte vara hastighetsbegränsning vid såna kurvor?
Citera
2016-07-05, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper

Jo - och den är ju normalt satt efter att man ska köra mjukt. Men precis som mig kör ju Provocative2.0 också över gränserna, så dessa är ju inte riktigt relevanta i sammanhanget.

Däremot tycker jag ju han resonerar lite konstigt nu när jag tänker efter. Raka vägar är tråkiga - men sen skär man kurvorna för att få "mer komfort" på kurviga vägar (d v s köra mjukt). Varför föredrar man då en kurvig väg från första början. Om man vill köra fort och samtidigt mjukt, så är väl samma koncept som t ex höghastighetsjärnvägar att föredra - d v s så rakt som möjligt. Även om man nu föredrar landsväg framför motorväg för att det är mer och se i omgivningarna, så finns det ju även raka vägar som går genom fin natur mm.
Jag får det ju inte riktigt att gå ihop att köra fort i kurvor och samtidigt vilja köra mjukt

Själv tycker jag också det är härligt att köra fort på kurviga vägar - men det är ju G-krafterna som är det sköna. Vill man ha enbart fart, så är det ju bättre med raka vägar.
Citera
2016-07-05, 23:34
Medlem
No-n-sences avatar
Märker att fler och fler genar när de skall svänga vänster in på en annan väg. Vilket är okej när det inte finns någon på vägen man svänger in på men när det kommer bilar som tvingas bromsa eller själva inte kan köra ut för att idioterna inte tar ut svängen?

En gammal klassiker är ju imbeciller som sätter på varningsblinkers när de bogserar. Idag såg jag faktiskt en mindre bärgningsbil som hade varningsblinkers på Nynäsvägen. Och bilen som bogserades hade det också?
Citera
2016-07-06, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper

Sorry - blandade ihop det med föregående diskussion. Du menade ju naturligtvis det sista jag skrev om kurvornas utformning. Men det är ju oftast dom som kör över gränserna som skär kurvorna och då gäller ju i porincip det jag skrev ovan. Förutom att dom flesta lär ju inte skära kurvorna för att kunna ta dom mjukt, utan för att dom tycker det är lättare att köra fort i kurvan då - och en del kanske även för att det ska va coolt och "likt racing".

Men övergångskurvor "inbjuder" förmodligen till att skära kurvan. När man kommer på avstånd och ser kurvan framför sig så bedömer man den ju ungefär efter genomsnittsradien på den - det är svårt att se precis vad varje meter av kurvan har för radie, utan man kollar ju på helheten. När man sen börjar svänga så kommer ju ens egen sväng troligtvis hamna närmare genomsnittsradien på hela kurvan snarare, än aktuell radie just där man befinner sig.
I början svänger man då lite skarpare än vägen gör (vilket gör att man börjar "driva" inåt i kurvan) - men när sen vägen "tightar upp" (nära huvudbågen) så får man ju istället ett rakare spår än vägen och man övergår långsamt från att "driva" mot vägens insida till att istället driva mot dess utsida. I utgången av kurvan svänger man sen återigen kraftigare än vägen för att komma rätt när man är ute ur kurvan. Resultatet blir ju precis en skuren kurva.

För att följa vägen exakt måste man ju ligga i början och svänga långsamt kraftigare och kraftigare för att sen hålla ungefär samma rattutslag en bit och sen långsamt svänga mindre och mindre vid utgången. Det känns ju inte lika naturligt - speciellt inte i hög fart med små rattutslag. Man strävar ju mer efter att ha samma genom hela - och då skär man ju automatiskt en sån kurva.
Citera
2016-07-06, 11:13
Medlem
Körde vägen mellan Katrineholm och Norrköping i måndags. Jag kan tycka att ska man ha mitträcke på den vägen får det vara vajerräcke och 2+1 hela vägen, inte två filer med järnstolpe i mitten. Dessutom inte kul att tvingas bromsa ner från 100 till strax över 40 för att det är tillåtet med traktorer på vägen istället för att de körs på flak på sådana vägar.
Citera
2016-07-07, 17:42
Medlem
SupaStrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Folk som genar i kurvor när de ser att man är på väg in på samma väg, har fått panikbromsa ett antal gånger.
Håller med, många verkar tro att man alltid ska "toucha" inre hörnet när man svänger vänster.
Citera
2016-07-23, 02:18
Medlem
Dårhushjons avatar
Förare som inte kör om en trots att man visar tydligt att man vill bli omkörd.
Eller har folk blivit sämre på att köra om på landsväg?

Något som hänt mig ett antal gånger det senaste året, är att jag ser ett fordon i backspegeln som håller på att hinna ikapp mig & uppenbarligen håller en högre hastighet än jag.
Själv ligger jag oftast på farthållaren (skyltad hastighet +15 km/h)

Fine då får han väl köra om då, tänker jag. Då jag avskyr att ha någon som ligger & hetsar bakom.
Fordonet bakom börjar hetsa & ligga nära samt missar ett par uppenbara möjligheter.

Jag tröttnar på hetsaren & vid nästa raksträcka med fri sikt utan möte så slår jag av farthållaren eller sänker den till skyltad hastighet -10 km/h. För att underlätta & bli av med herr/fru bråttom.

Tror ni att fanskapet bakom kör om? Nej i helvete heller!

Vad är det för fel på folk? Varför kör de inte om någon som uppenbart vill bli omkörd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in