2016-07-23, 11:37
Medlem
kl4sseKocks avatar
Får flika in här med folk som ligger för nära, försöker ni undvika all luftmotstånd?
Även folk som inte har kolla på högerregeln och utfartsregeln!
Citera
2016-07-23, 13:45
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dårhushjon
Förare som inte kör om en trots att man visar tydligt att man vill bli omkörd.
Eller har folk blivit sämre på att köra om på landsväg?

Något som hänt mig ett antal gånger det senaste året, är att jag ser ett fordon i backspegeln som håller på att hinna ikapp mig & uppenbarligen håller en högre hastighet än jag.
Själv ligger jag oftast på farthållaren (skyltad hastighet +15 km/h)

Fine då får han väl köra om då, tänker jag. Då jag avskyr att ha någon som ligger & hetsar bakom.
Fordonet bakom börjar hetsa & ligga nära samt missar ett par uppenbara möjligheter.

Jag tröttnar på hetsaren & vid nästa raksträcka med fri sikt utan möte så slår jag av farthållaren eller sänker den till skyltad hastighet -10 km/h. För att underlätta & bli av med herr/fru bråttom.

Tror ni att fanskapet bakom kör om? Nej i helvete heller!

Vad är det för fel på folk? Varför kör de inte om någon som uppenbart vill bli omkörd?
Hur ska vi veta att hen "VILL" bli omkörd, hen kanske hen tror du är en polis.
Sen kanske hen har en codriver som säger att nu får du lugna dig.
Eller också anpassar sig hen till den rådande trafikrytmen, det är viktigt enligt flashback.org.
Citera
2016-07-23, 14:49
Medlem
tuppruskarns avatar
Något jag finner oerhört frustrerande är individer som kommer till korsningar där de har väjningsplikt mot mig, men likväl måste hetsa ut och ej hinner accelerera upp till vägens tillåtna hastighet innan jag kommer ikapp. Vilket i sin tur leder till att jag måste sänka min hastighet och vänta på att herr eller fru Bråttom lyckas få upp farten på sitt schabrak.
Citera
2016-07-23, 16:41
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuppruskarn
Något jag finner oerhört frustrerande är individer som kommer till korsningar där de har väjningsplikt mot mig, men likväl måste hetsa ut och ej hinner accelerera upp till vägens tillåtna hastighet innan jag kommer ikapp. Vilket i sin tur leder till att jag måste sänka min hastighet och vänta på att herr eller fru Bråttom lyckas få upp farten på sitt schabrak.
Så länge det inte kräver mer av mig än att släppa gasen en stund så är det acceptabelt, måste jag bromsar trots laglig hastighet så var utkörning inte bra.
Citera
2016-07-24, 17:37
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Får flika in här med folk som ligger för nära, försöker ni undvika all luftmotstånd?
Även folk som inte har kolla på högerregeln och utfartsregeln!

Jag har en kompis som alltid ligger för nära bilen framför hela tiden när han kör, det verkar som att han bara bryr sig om sin egen körning när han kör och inte tänker/bryr sig om andra i trafiken.
Citera
2016-07-24, 17:55
Medlem
FairyCutes avatar
Det jag blir irriterad på i trafiken är dom som ska stanna mitt i en rondell för att lämna företräde!!

Det ironiska är att dom själva inte förstår faran eller att det är dom som gör fel utan de bara skakar på huvudet åt alla som blänger argt eller slänger sig på tutan. "Fnys! Ja se dagens ungdom, de har inte ens tid att lämna företräde för de är så stressade hela tiden. Bra de får lära sig ett och annat, det är faktiskt högerregeln som gäller här..." 😅
Citera
2016-07-24, 18:14
Medlem
Västkustskts avatar
Bilar som ligger för nära är jävligt irriterande. Får jag en sån idiot bakom mig så sänker jag gradvis hastigheten, det brukar göra dom helt galna.
Citera
2016-07-24, 18:19
Medlem
Människor som kör för sakta är det största problemet då det är dom som är en stor fara i trafiken, de orsakar vilda omkörningar som kan resultera med mass krockar. De borde bötas på plats och räcker det inte där så får de helt enkelt sluta köra
Citera
2016-07-24, 18:23
Medlem
Yr.kands avatar
Pensionärsgubbar med keps utan tvekan.
Citera
2016-07-24, 20:04
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Människor som kör för sakta är det största problemet då det är dom som är en stor fara i trafiken, de orsakar vilda omkörningar som kan resultera med mass krockar. De borde bötas på plats och räcker det inte där så får de helt enkelt sluta köra
Du lägger det som borde vara ditt ansvar på någon annan, du vet inte varför någon kör sakta, hen kan vara i sin fulla rätt.
Det är du som måste lära dig att hantera en säker omkörning. Ansvaret är ditt, ingen annans.
Citera
2016-07-24, 20:38
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuppruskarn
Själv brukar jag redan när jag ser deras intentioner, gasa upp för att sedan gå riktigt nära innan jag kör om, gärna över heldraget o sedan slänger mig in framför o saktar in till den hastighet jag hade innan.
Hände senast i går på ett ställe där tanten i passagerarsätet inte hade samma sikt.
Man kan även få en motorsvag bil o ligga i röven på dem l stressa lite.

Insåg nu att det även bränner till i skallen på mig med
Citera
2016-07-24, 20:41
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Favorit i repris.
Är det inte de som gör de farliga omkörningarna som är det stora problemet?
Deffiniera, kör för sakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in