2014-11-13, 13:42
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Ett annat stort irritationsmoment är 2+1 vägarna. inte för vägen i sig, utan för bilisterna man ser i backspegeln komma i 200km/h som med en hårsmån lyckas pressa sig in framför bilen som är ca 20m från där vägarna går ihop.. Sinnessjukt vårdslöst och totalt jävla onödigt eftersom det ofta ligger en långtradare längre fram..
Eller när man ligger i en bilkö på 2-1-väg där ingen kör om. Det är irriterande att då behöva svepa kön med liten marginal, enbart för att kunna köra om lastbilen vid nästa tillfälle.
Citera
2014-11-13, 16:39
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Eller när man ligger i en bilkö på 2-1-väg där ingen kör om. Det är irriterande att då behöva svepa kön med liten marginal, enbart för att kunna köra om lastbilen vid nästa tillfälle.

Ibland är det ju inte bara lönt att köra om, en del sträckor är bara 700m och då är det knappast någon idé att gasa på. Men klart, är det 3.2km så är det en annan sak.
Tror inte folk vet vad som gäller på 2+1 vägar och chansar hellre. Vad vinner man på att testa motorns kapacitet på en 2+1 motorled? 2min kanske. Mot vad som kan hända. Kul om det kommer vilt upp på vägen t.ex.
Sen är det alltid lika kul med fartdårarna som sent inser att dem faktiskt inte kommer hinna, och pressar sig in i högerfilen, som att dem har företräde.
Senast redigerad av Redor 2014-11-13 kl. 16:42.
Citera
2014-11-13, 17:33
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Ibland är det ju inte bara lönt att köra om, en del sträckor är bara 700m och då är det knappast någon idé att gasa på. Men klart, är det 3.2km så är det en annan sak.
Tror inte folk vet vad som gäller på 2+1 vägar och chansar hellre. Vad vinner man på att testa motorns kapacitet på en 2+1 motorled? 2min kanske. Mot vad som kan hända. Kul om det kommer vilt upp på vägen t.ex.
Sen är det alltid lika kul med fartdårarna som sent inser att dem faktiskt inte kommer hinna, och pressar sig in i högerfilen, som att dem har företräde.
Du har lite svårt att se saker ur andras perspektiv.
Vi "fartdårar" har mer kontroll än du tror. Som jag skrev så kör jag om en kö när det är dubbelfiligt av den enkla anledningen att jag kan. Under omkörningen har jag ett vakande öga ifall någon kommer på att slänga sig ut framför mig. Likaså så har jag full koll på om jag hinner en bil till eller inte.
Att du inte har den kontrollen är en annan femma.
Mitt mål när jag sveper den där kön är inte kön utan att kmma om lastbilen som ingen annan verkar vara intresserad av att komma om.
Hade nu kön börjat köra om lastbilen så hade jag snällt väntat på min tur.
Vårt företräde handlar sedan om att man inte får förhindra en omkörning samt ett samspel mellan förare. Kör jag om en bil så räknar jag med att den även håller avstånd till framförvarande så jag kan komma in. Eller menar du att det inte finns luckor när du blir omkörd? 10 meters avstånd till en lastbil är inte ett lagligt avstånd.
Vad gäller din syn på vilt är knepig. Men ok. Vilt kan dyka upp om man kör om. Men chansen är större att viltet inte tar sig igenom kön för att ta sig fram till mig då ni i kön inte ens håller vettiga avstånd till bilen framför er. Så det kanske är du som borde tänka över din körning lite mer än att tro att vi som kör om inte har koll.

Sist men inte minst. Om det är lönt för mig att köra om eller inte, avgör jag o inte du.
Citera
2014-11-13, 17:39
Medlem
Är yrkeschaufför i Stockholm City och jag tycker det är väldigt irriterande hur folk som kör personbil parkerar på lastplatserna och försvårar vårat arbete så att vi får dubbelparkera och dra tungt gods.
Citera
2014-11-14, 00:15
Medlem
BAB7s avatar
Vill bara tillägga att jag inte alls delar uppfattningen om att 2+1 vägarna medför problem.
Jag tycker det fungerar alldedes utmärkt på dessa vägar, kör väldigt mycket på en och samma 2+1 väg och den är väldigt hårt trafikerad.
Trots detta funkar allt nästan perfekt, och tempot kan man inte klaga över heller, är 100-väg men dom flesta kör 120-130 km/h.

Jag misstänker att 2+1 vägarna vållar problem på dom ställen i landet där rutin saknas för att köra på dessa vägar, måste ju finnas en hel del platser norrut i landet där detta är nytt och därmed kanske bilisterna där är lite osäkra.
Citera
2014-11-14, 05:23
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vill bara tillägga att jag inte alls delar uppfattningen om att 2+1 vägarna medför problem.
Jag tycker det fungerar alldedes utmärkt på dessa vägar, kör väldigt mycket på en och samma 2+1 väg och den är väldigt hårt trafikerad.
Trots detta funkar allt nästan perfekt, och tempot kan man inte klaga över heller, är 100-väg men dom flesta kör 120-130 km/h.

Jag misstänker att 2+1 vägarna vållar problem på dom ställen i landet där rutin saknas för att köra på dessa vägar, måste ju finnas en hel del platser norrut i landet där detta är nytt och därmed kanske bilisterna där är lite osäkra.
Nu var du väl lite rolig ändå. Norrut? Här var det fördomar må jag säga. Bor själv söderut för att förtydliga. Vilken världsvan del bor du i då? Där de flesta (med betoning på "de flesta") dessutom kör i 120-130 km/h på 100-väg. Där kan farbror polisen tjäna in pengar i massor åt oss staten med andra ord. De som vill hålla 100-110 km/h tar en annan väg då får man förmoda för att slippa snigel-stämpel och trafikmobb.
Citera
2014-11-14, 05:25
Medlem
När folk inte blinkar när de skall ut ur rondeller, alternativt dem som blinkar när de kommer in i en rondell, men endå inte svänger av vid första utfarten.
Citera
2014-11-14, 05:58
Medlem
Gusselbys avatar
Tycker nog att det oftast funkar fint i trafiken, man tar hänsyn och kör på ett hyggligt sätt. Men visst blir man häpen och rädd ibland. Mörkt, snöigt och stor risk för halka, rusningstrafik och någon får för sig att göra en omkörning strax efter en rondell t ex över helmarkerat, uppförsbacke och inte så långt till backkrönet, upp dyker en långtradare, buss el liknande i motsatt riktning. Händer då att man får hjärtat i halsgropen trots att man själv inte är i fara och föraren klarar sig precis tack vare nödtvunget hjälpsamma medtrafikanter. Man tänker då att någon kommit i väg till jobbet för sent och gärna riskerar sitt och andras liv för att komma så lite för sent som möjligt. Händer för ofta för att man ska tro på akutfärder varje gång. Och nej, det är inte jag som är den omkörde.

Och så undrar jag lite över varför så förhållandevis många slår på heljuset mitt i plytet på en, varför inte vänta någon millisekund till tills man faktiskt är förbi mötet?

En annan sak som kanske bara är tillfälligheter men tycker att många verkar köra lusigt mer nu än tidigare. 70 på 90-väg, 60 på 80-väg o s v. Med bra väder, väglag och sikt så förstår jag inte riktigt varför.
Citera
2014-11-14, 07:00
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Nu var du väl lite rolig ändå. Norrut? Här var det fördomar må jag säga. Bor själv söderut för att förtydliga. Vilken världsvan del bor du i då? Där de flesta (med betoning på "de flesta") dessutom kör i 120-130 km/h på 100-väg. Där kan farbror polisen tjäna in pengar i massor åt oss staten med andra ord. De som vill hålla 100-110 km/h tar en annan väg då får man förmoda för att slippa snigel-stämpel och trafikmobb.

Södra Skåne.
Här går det undan
- men det är ju knappast någon nyhet....

På motorvägarna mellan Lund, Malmö, Helsingborg etc brukar det ju också gå lugnt till...

2+1 vägen som jag syftar på är E65 mellan Malmö-Ystad, där är 2 mil motorväg och 3,5 mil 2+1 väg.
Naturligtvis finns det dom som kör i 100 km/h här också, men merparten håller 110-130 km/h och många kör fortare än så, 150-160 km/h är fullt "normala" hastigheter här.

Hastighetskontroller är mycket sällsynt på vägarna här, åtminstone på motorväg och 2+1 vägar.
Däremot förekommer hastighetskontroller inne i tätorterna en del.
Citera
2014-11-14, 10:30
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

2+1 vållar stora bekymmer om exempelvis en traktor eller annat långsamtgående fordon kör på vägen när det är enfiligt.
Citera
2014-11-14, 12:26
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
2+1 vållar stora bekymmer om exempelvis en traktor eller annat långsamtgående fordon kör på vägen när det är enfiligt.
Japp. Det är då man får sakta in o vara glad att man åkte i god tid

Riktiga 2-1-vägar är genialiska o trafiken flyter fint. Omkörningar brukar aldrig vara problem.
Problemet är det nye hitte påt som de börjat med.
Mötesfria vägar med omkörningssträckor.
RV34 mellan Linköping o Kisa är ett praktexempel.
Första milen ut ur Lkpg är mitträcke o tre korta omkörningssträckor. En bil hinner om en lastbil om den inte trycker till så en till kan hinna.
När räcket tar slut så blir vägen lite mer kuperad o allt man ser är en lång bilkö framför sig. Bara en stressad idiot försöker sig på att köra om där.
Precis innan Rimforsa så blir vägen rak o fin. Där börjar räcket igen. Ut från Rimforsa ser man flera kilometer av enfilig raksträcka.
Så här har VV lyckats få ner snitthastigheten. Att köra fortare än 80 på denna fina landsväg är numer en avlägsen dröm.
Citera
2014-11-14, 20:55
Medlem
dayweeds avatar
Ouppmärksamma jävla idioter som inte vet vad fan de sysslar med. Kör inte 50 km/h när det faktiskt är OK att köra 70 km/h. Förstår ni inte att ni förstör trafikrytmen och skapar köer? SLUTA prata i telefon och kör som folk. Det är inte så himla svårt om du försöker. För helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in