Citat:
Ursprungligen postat av
Redor
Ibland är det ju inte bara lönt att köra om, en del sträckor är bara 700m och då är det knappast någon idé att gasa på. Men klart, är det 3.2km så är det en annan sak.
Tror inte folk vet vad som gäller på 2+1 vägar och chansar hellre. Vad vinner man på att testa motorns kapacitet på en 2+1 motorled? 2min kanske. Mot vad som kan hända. Kul om det kommer vilt upp på vägen t.ex.
Sen är det alltid lika kul med fartdårarna som sent inser att dem faktiskt inte kommer hinna, och pressar sig in i högerfilen, som att dem har företräde.
Du har lite svårt att se saker ur andras perspektiv.
Vi "fartdårar" har mer kontroll än du tror. Som jag skrev så kör jag om en kö när det är dubbelfiligt av den enkla anledningen att jag kan. Under omkörningen har jag ett vakande öga ifall någon kommer på att slänga sig ut framför mig. Likaså så har jag full koll på om jag hinner en bil till eller inte.
Att du inte har den kontrollen är en annan femma.
Mitt mål när jag sveper den där kön är inte kön utan att kmma om lastbilen som ingen annan verkar vara intresserad av att komma om.
Hade nu kön börjat köra om lastbilen så hade jag snällt väntat på min tur.
Vårt företräde handlar sedan om att man inte får förhindra en omkörning samt ett samspel mellan förare. Kör jag om en bil så räknar jag med att den även håller avstånd till framförvarande så jag kan komma in. Eller menar du att det inte finns luckor när du blir omkörd? 10 meters avstånd till en lastbil är inte ett lagligt avstånd.
Vad gäller din syn på vilt är knepig. Men ok. Vilt kan dyka upp om man kör om. Men chansen är större att viltet inte tar sig igenom kön för att ta sig fram till mig då ni i kön inte ens håller vettiga avstånd till bilen framför er. Så det kanske är du som borde tänka över din körning lite mer än att tro att vi som kör om inte har koll.
Sist men inte minst. Om det är lönt för mig att köra om eller inte, avgör jag o inte du.