2015-07-19, 00:36
Medlem
Tallyhos avatar
Folk som inte blinkar höger när dom ska höger i en rondell. Allra helst när man har stått och väntat hur länge som helst på en lucka och försöker komma in.
Citera
2015-07-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallyho
Folk som inte blinkar höger när dom ska höger i en rondell. Allra helst när man har stått och väntat hur länge som helst på en lucka och försöker komma in.

Samma sak om man ska ut på en hyfsad trafikerad väg. Ser man en bil som kommer och tänker "om den svänger av så hinner jag ut", den saktar ner, dock inga blinkers. Och inte fan vågar jag köra ut om personen inte indikerat det. Och så väntar den till de sista metrarna till att blinka och då är det försent att köra ut.

Såna som egentligen rör bromsen innan de rör blinkers. Redan där är lita av syftet med blinkers borta.
Citera
2015-07-20, 18:05
Medlem
foursQuares avatar
*Idioter som vägrar blinka

*folk som tror att man får extrapoäng av att ligga upp i röven på en

*folk som verkar sträva efter att hålla en hastighet som är så långt under begränsningen som möjligt utan att stå stilla

*folk som parkerar som drägg.

Det allra värsta däremot, är folk som ger sig ut från utfarter precis framför en så man tvingas ställa sig på bromsen, köra i snigelfart och sedan svänga av efter några hundra meter.

Blir förbannad bara jag tänker på det
Citera
2015-07-20, 19:05
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Samma sak om man ska ut på en hyfsad trafikerad väg. Ser man en bil som kommer och tänker "om den svänger av så hinner jag ut", den saktar ner, dock inga blinkers. Och inte fan vågar jag köra ut om personen inte indikerat det. Och så väntar den till de sista metrarna till att blinka och då är det försent att köra ut.
Ponera att jag kör på vägen du ska ut på. Saktar in och blinkar höger, som att jag ska in på vägen/stället där du står. Du kör ut men jag fortsätter rakt fram.

Pang! Krock.

Är det ditt fel (du hade väjningsplikt gentemot mig)

Mitt fel (jag beter mig vårdslöst)

Bådas fel, fast mest ditt.

?
Citera
2015-07-20, 22:16
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Ponera att jag kör på vägen du ska ut på. Saktar in och blinkar höger, som att jag ska in på vägen/stället där du står. Du kör ut men jag fortsätter rakt fram.

Pang! Krock.

?

Den som inte iakttar väjningsplikt är vållande.
Citera
2015-07-20, 23:38
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:

Pang! Krock.

?

I och med att jag tog A-lätt vid 16 års ålder har jag fått detta inbankat i huvudet: Lita aldrig på någon som blinkar, vänta tills du ser att de faktiskt svänger.

Det spelar ingen roll vems felet är, det gör alltid mest ont på motorcyklisten.
Citera
2015-07-21, 08:18
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Den som inte iakttar väjningsplikt är vållande.

Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
I och med att jag tog A-lätt vid 16 års ålder har jag fått detta inbankat i huvudet: Lita aldrig på någon som blinkar, vänta tills du ser att de faktiskt svänger.

Det spelar ingen roll vems felet är, det gör alltid mest ont på motorcyklisten.
Så i princip kan jag bete mig hur som helst. Blinka sakta in för att sedan köra rätt in i en bil. Om förutsättningarna är som jag beskrev. Låtsassvänga helt enkelt.
Citera
2015-07-21, 11:44
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Så i princip kan jag bete mig hur som helst. Blinka sakta in för att sedan köra rätt in i en bil. Om förutsättningarna är som jag beskrev. Låtsassvänga helt enkelt.

Utgångspunkten är alltid att den som INTE iakttar väjningsplikt blir vållande. Detta gäller även om man blinkar för att svänga men struntar i det.

Om du av nyfikenhet vill testa situationen så skapar du den i verkligheten och låter domstolen avgöra.

Om du av någon anledning vill bli åtalad för något så finns det enklare sätt.

Något mer utförligt svar kommer du aldrig få i tråden.
Citera
2015-07-25, 22:15
Medlem
BAB7s avatar
Kanske inte direkt irriterande utan mer en iakttagelse.

Körde runt i Malmö Stad i går kväll.
Totalt kaos, mer än vanligt faktiskt.

Folk körde som galningar, bröt konstant mot trafikregler och parkerade hur som helst.
Mitt i city körde folk med tidvis med fullgas och blåste förbi i korsningar i 80-90 km/h.
Uppskattningsvis 90% av bilarna höll 60 km/h på 40-sträckorna.

Ingen stannar på gult ljus, fullgas gäller då istället, i varje korsning kör folk konstant mot rött ljus, praxis är att om det precis har slagit om till rött så är det ok att köra mot rött ljus.
Folk kör i bussfilerna och använder även dessa frekvent som omkörningsfil.

Parkera kan man göra var man vill, även på trottoarer och cykelbanor, bara man slår på varningsblinkersen så är det ok.

Kaos som vanligt i centrum, speciellt kring möllevången och södra innerstaden, ett jäkla tutande hela tiden och trångt att komma förbi på vissa gator pga tillfälligt parkerade bilar på gatan som stoppar upp trafiken, alltså kär man på trottoarerna i stället, eller så parkerar man där..
Och sen får man se upp så att man inte kör ihjäl någon galning på moped, för där kommer dom över både gator, torg och trottoarer i full fart, ofta utan vare sig ljus på mopeden eller hjälm på huvudet..

Sen räcker det visst att köra runt på parkeringsljus på kvällar och nätter numera om man kör inne i stan, där finns ju gatubelysning som lyser upp...
Och säkerhetsbälte är inte heller något som man behöver använda om man bara kör i stan, verkar det som...

Polisen bryr sig inte längre, den saken är ju klar..
Citera
2015-07-26, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Folk körde som galningar, bröt konstant mot trafikregler och parkerade hur som helst.
Mitt i city körde folk med tidvis med fullgas och blåste förbi i korsningar i 80-90 km/h.
Uppskattningsvis 90% av bilarna höll 60 km/h på 40-sträckorna.

Ingen stannar på gult ljus, fullgas gäller då istället, i varje korsning kör folk konstant mot rött ljus, praxis är att om det precis har slagit om till rött så är det ok att köra mot rött ljus.
Folk kör i bussfilerna och använder även dessa frekvent som omkörningsfil.

Parkera kan man göra var man vill, även på trottoarer och cykelbanor, bara man slår på varningsblinkersen så är det ok.

Kaos som vanligt i centrum, speciellt kring möllevången och södra innerstaden, ett jäkla tutande hela tiden och trångt att komma förbi på vissa gator pga tillfälligt parkerade bilar på gatan som stoppar upp trafiken, alltså kär man på trottoarerna i stället, eller så parkerar man där..
Och sen får man se upp så att man inte kör ihjäl någon galning på moped, för där kommer dom över både gator, torg och trottoarer i full fart, ofta utan vare sig ljus på mopeden eller hjälm på huvudet..

Sen räcker det visst att köra runt på parkeringsljus på kvällar och nätter numera om man kör inne i stan, där finns ju gatubelysning som lyser upp...
Och säkerhetsbälte är inte heller något som man behöver använda om man bara kör i stan, verkar det som...

Låter som vilda västern har hittat till Malmö även om 99% av befolkningen kommer från mellan östern
Lika bra att ge tillbaka Skåne till Danskarna.
Citera
2015-07-26, 08:36
Medlem
ett kassettband med Christina Lindberg så man har något att lyssna på om det blir stopp i trafiken.
Citera
2015-07-26, 10:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Det finns som sagt många bidragande orsaker till varför många flyttar till något lugnare ställen än Malmö...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in