Citat:
Ursprungligen postat av
TLuther
Har inte regnummer tyvärr.
Nej, inte nu. Direkt när det händer.
Bland det läskigaste/konstigaste bildrulle-minne skedde innan mobiltelefonerna var vanliga.
Jag och en polare hade varit i Åtvidaberg och skulle tillbaka till Linköping, rv 35 är smal, krokig och kuperad. Jag kör min Fiat Uno med 70 ystra cavalinos under huven (fan trot). Vi kommer ikapp en ful BMW 3-serie.
BMW-muppen ligger i vägrenen, halvägs över mittlinjen och tillbaka till vägrenen. Hastighetsgränsen pendlar mellan 70 och 90, muppen varierar mellan 60 och 100 utan korrelation till vad skyltarna visar.
Polaren håller med om att den här göken åker vi om. Han ser att jag drar i fyran och börjar leta efter lucka. Han kan vägen bättre och säger "Bra raka efter nästa krön".
Släpper till lite lucka, i med trean. Det går i 65 (på 90-väg). Två sekunder innan krönet går pelle i durken. Tomt i mötande fil, vänster pil, nu åker vi.
Min hastighetsmätare pekar på 135 när jag inser att BMWn kommer fortsätta försvinna i fjärran.
Ned till normal hastighet och nej, jag provade inte igen.
Det tog flera år innan någon påpekade "Det där var ju ett klockrent rattfyllo!"
Får jag imorgon syn på en sån tar jag fram telefonen och rapporterar direkt och hänger på bakom och guidar polisen.