2016-05-08, 07:58
Medlem
Geomeisters avatar
Alltid kul att se dokumentärer om Thin Lizzy, men kan hålla med kritikerna om att den är överhypad. Den är givetvis över nivån av något en amatör klistrat ihop på youtube, men gentemot något som banden själv fixar ihop som t.ex. Rush: Beyond the Lighted Stage eller Pearl Jam Twenty står den sig slätt.

Alldeles för kort och för brett fokus för att nå något vidare djup. Mer udda detaljer och information nuddas, men för korta sekvenser gör att helheten känns något intetsägande.

Visst kan man nämna Midge Ure och Snowy White, men dom är notiser i Thin Lizzys historia. Midge Ure kanske var en nära vän till Lynott, men ur musikalisk synpunkt tillförde han inte mycket. Snowy White var givetvis lite mer engagerad, men jag tror Scott Gorham hade kunna skriva minst lika bra grejer på egen hand. Tycker det var mer om Snowy White än Brian Downey (han sågs till en del, men i princip inget om honom som trummis). Om så är Darren Wharton en betydligt viktigare medlem. Oavsett vad rockare tycker om keyboards tillförde han faktiskt något minnesvärt till sina två skivor Renegade och Thunder & Lightning. Var kul och se Brian Downey lovorda honom.

Thin Lizzy släppte 12 studioalbum och några live-album. Live And Dangerous måste nämnas då det är, diskutabelt (?), bandets viktigaste skiva... Men tycker knappt skivorna fick någon plats alls förutom att dom nämndes. Vad hände med "Shades of a Blue Orphanage" och "Life" föresten?

Som jag ser det hade bandet tre perioder. 1) Eric Bell, 2) Nightlife - Black Rose och 3) 80-talet. Det kända materialet är väldokumenterat. 80-talet känns oftast bara handla om knark och svårare att hantera situationen. Men gällande Eric Bell sägs oftast bara när han lämnade bandet för att han inte gillade dom kommersiella påtryckningarna... Annars då? Han säger bara "it was great, you know", men aldrig något mer. Skulle gärna se och höra mer om dom åren! Samtidigt blir det för mycket information för en relativt kort dokumentär.

Efter all "hype" hade jag väntat mig något mer.. Något på kanske 2-3 timmar som ger en köttigare helhetsbild!
Citera
2016-05-08, 13:41
Medlem
En halvmesyr till "dokumentär" om ni frågar mig. Inget nytt kom fram, inte för mig iaf, den korta timmen programmet varade talar sitt tydliga språk om att ämnet är uttömt.
Njuter idag av "Johnny The Fox"
Citera
2016-05-08, 13:51
Medlem
The Phil Lynott Story är förstås mycket bättre (finns på dvd tillsammans med en konsert inspelad under Lizzys sista turné). Mer inträngande och fräsch, och den täcker också en del av bandets förvandlingar, inte bara Phil själv.

Lynotts mamma Philomena är en imponerande dam f ö, och hon hade det uppenbarligen ganska tufft under flera år när Phil växte upp.
Citera
2016-05-09, 12:37
Medlem
Tyckte dokumentären var bra. Lyssnat en del på Lizzy genom åren så nu fick man en nytändning på bandet igen
Citera
2016-07-25, 19:54
Medlem
Geomeisters avatar
Då blev det slutligen ett köp av Thin Lizzys debut. Remaster med 19 spår totalt. Sista skivan för att nå samtliga studioalbum. Med diverse live-album, Black Star Riders, Brian Robertson, Phil Lynott och annat redan köpt har jag gått en aningen trubbig väg för att få ihop samlingen

Dagens Thin Lizzy: Old Moon Madness
Citera
2016-07-25, 21:51
Medlem
Bandoliers avatar
Deras sista skiva - Thunder and Lightning - är en katastrofal avslutning! Tragiskt att ett band med sådan renommé skulle sänka sig till att spela dålig metal.

Produktionen är urkass - grötig och utan nyanser. Lynotts röst drunknar i skrän.
Sykes var en pudelgitarrist som bara ville spela fort - om han ändå kunde ha varierat sig som Gary Moore gjorde.
Låtarna är gjorda för att haka på den nya hårdrockstrenden - unga lyssnare som bara ville ha tunga låtar + den obligatoriska balladen.

Ljusår ifrån deras storhetsperiod kring Jailbreak/Johnny the Fox/Bad Reputation/Black Rose.
Citera
2016-07-26, 00:33
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Deras sista skiva - Thunder and Lightning - är en katastrofal avslutning! Tragiskt att ett band med sådan renommé skulle sänka sig till att spela dålig metal.

Produktionen är urkass - grötig och utan nyanser. Lynotts röst drunknar i skrän.
Sykes var en pudelgitarrist som bara ville spela fort - om han ändå kunde ha varierat sig som Gary Moore gjorde.
Låtarna är gjorda för att haka på den nya hårdrockstrenden - unga lyssnare som bara ville ha tunga låtar + den obligatoriska balladen.

Ljusår ifrån deras storhetsperiod kring Jailbreak/Johnny the Fox/Bad Reputation/Black Rose.

Vet inte hur landet ser ut men det vore en oerhörd förlust ifall Thin Lizzy skulle bli ihågkomna som ett metallband. Hela grejen med Lizzy är ju balladerna, romantiken och en människa som inte känner sig/var tillräcklig.

Mvh,
Nightlife

PS.
Sjukt att den här "dokumentären" fick visas på SVT.

DS
Senast redigerad av Dofterna 2016-07-26 kl. 00:36.
Citera
2016-07-26, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Sjukt att den här "dokumentären" fick visas på SVT.
Andra gången den visas. Såg dem live på Olympen i Lund på 70-talet.
Citera
2016-07-26, 01:00
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Andra gången den visas. Såg dem live på Olympen i Lund på 70-talet.

Jo jag vet, fortfarande ett fullständigt haveri till dokumentär dock. Fanns ju en anledning till varför SVT sa nej tack i många år.
Citera
2016-07-26, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Jo jag vet, fortfarande ett fullständigt haveri till dokumentär dock. Fanns ju en anledning till varför SVT sa nej tack i många år.
Man får ta det onda med det goda som Lars von Trier sa. Bra musik som väcker minne!
Citera
2016-07-26, 10:24
Medlem
Oakenshields avatar
Jag slösade ingen tid på dokumentären denna gång trots att det återigen kördes stenhård reklam för den på facebook av diverse folk med "anknytning".

Jag hade mest behållning av Eric Bell när den visades första gången. Hade hellre lyssnat på honom i en timme än Hetfield t.ex, vilket vi väl avhandlade sist den visades...
Citera
2016-07-26, 10:35
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Jag slösade ingen tid på dokumentären denna gång trots att det återigen kördes stenhård reklam för den på facebook av diverse folk med "anknytning".

Jag hade mest behållning av Eric Bell när den visades första gången. Hade hellre lyssnat på honom i en timme än Hetfield t.ex, vilket vi väl avhandlade sist den visades...

Ha! Känner igen det fetade. Var många bekanta som skulle ha med mig i nån grupp på fejjan för att få den visad men jag hade onda aningar iom att SVT inte ville visa den, antog att de hade en orsak.

Nu ska jag lyssna på Solo In Soho. Märklig och intressant skiva, han ville så mycket den gode Phil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in