2016-07-26, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Sökte efter en tråd om dessa gossar men hittade bara jättegamla där man diskuterade om de var underskattade eller inte osv.
Här ska diskuteras om deras bästa album, bästa gitarrister i bandet osv!

Bästa livealbum:
Live & Dangerous

Bästa studioalbum:
Jailbreak
Black Rose

Bästa gitarrister:
I Lizzy så är det Scott Gorham och Brian Robertson. Men om man ska räkna efter den bästa gitarristen de haft så är det helt klart Gary Moore.

Bästa solo:
Dancing In The Moonlight
Romeo And The Lonley Girl

Bästa "fyndet":
Running Back

Bästa ballad:
Borderline
Fight Or Fall
Frankie Caroll

Tell me what you think!

Ett av de allra bästa banden världen skådat! Så många fantastiska låtar och en enorm karisma hos alla medlemmarna (kanske framförallt hos ledaren Phil Lynott) och många enormt starka scenframträdanden. Bandet var sex, drugs & rock´n´roll personifierat och dessvärre blir myten kring bandet inte sämre av att det kostade Lynott livet.

Bästa låt: Got to give it up
Citera
2016-07-27, 03:09
Medlem
Geomeisters avatar
Jag vet inte hur många Thin Lizzy-dokumentärer jag sett. Denna som visades på SVT var bara en i mängden. Om jag inte minns fel var det två som stod ut ur mängden och kändes riktigt gedigna. Jag önskar Thin Lizzy (och alla större band, egentligen) en dokumentär lik Rush "Beyond The Lighted Stage" eller Pearl Jams "Pearl Jam Twenty". Det är välgjorda dokumentärer både för band-nördar, casual-fans och eventuellt nya fans.

Phil Lynott har avhandlat i väldigt många dokumentärer, tidningar och böcker. Jag skulle gärna höra mer om Eric Bell i allmänhet och Brian Downey i synnerhet. Phil Lynott var bandets nyckelfigur, men Brian Downey var vid hans sida hela vägen. Vem inspirerades han av? Vad tänkte han personligen vid diverse byten av gitarrister? När fick han nog av allt kring drogerna? Vilka moment var största i hans karriär? Oftast pratar han om något gällande Lynott. Jag skulle gärna höra saker om honom också!

På tal om Eric Bell.. Var det ingen som såg The Eric Bell Trio på Sweden Rock Festival i år? Var det bra?
Citera
2016-07-27, 05:22
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Phil Lynott har avhandlat i väldigt många dokumentärer, tidningar och böcker. Jag skulle gärna höra mer om Eric Bell i allmänhet och Brian Downey i synnerhet. Phil Lynott var bandets nyckelfigur, men Brian Downey var vid hans sida hela vägen. Vem inspirerades han av? Vad tänkte han personligen vid diverse byten av gitarrister? När fick han nog av allt kring drogerna? Vilka moment var största i hans karriär? Oftast pratar han om något gällande Lynott. Jag skulle gärna höra saker om honom också!
Mark Putterfords "The Rocker", en Lynott-biografi från 1998, har bl.a Bell och Downey som sagesmän och de får ge rätt mycket av sin syn på saken.
Citera
2016-07-28, 08:57
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Mark Putterfords "The Rocker", en Lynott-biografi från 1998, har bl.a Bell och Downey som sagesmän och de får ge rätt mycket av sin syn på saken.

Låter intressant. Tack! Ska hålla utkik på den i från och med nu!

Här är en bild på Aerosmiths Tom Hamilton då han är tillfällig basist i dagens uppsättning av Thin Lizzy: https://cdn1.cdnme.se/26772/8-3/thin_lizzy_-_tom_hamilton_5799ac7a9606ee441181bf0f.jpg
Citera
2016-08-17, 13:56
Medlem
Geomeisters avatar
Hörde "Sarah" (ifrån Black Rose) på P4 idag
Citera
2016-08-20, 16:58
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Philo heter "Linnot" i Dublin och Irland, medan engelsmännen och vi i norra Europa kallar honom "Lajnåt". Har alltid varit så i alla dokumentärer och tv-program där Phil Lynott medverkat.

Bara för att återknyta till detta språkliga dilemma, kollade ett gammalt Pop Quiz-avsnitt idag på YT där hans namn nämndes 2 ggr. Phil Collins som är engelsman sa "Linott" och Midge Ure (före detta bandpartner) sa "Lajnott".

Phil uttalade det för övrigt själv "Lajnott" i sin sista tv-intervju, återfinnes också på tuben. Så ovanstående citat debunked.
Citera
2016-09-12, 09:06
Medlem
Geomeisters avatar
För första gången någonsin bestämde jag mig för att lägga mig med hörlurarna på och somna till musik. Ganska snart rullade albumet The Philip Lynott Album på och några låtar spelades. När låten Cathleen var över dog min IPod totalt precis efter Phil Lynotts ord "Shut up and go to bed!"
Citera
2016-09-25, 21:00
Medlem
nattekniks avatar
Har en vinyl-ep, spanish guitar..med Phil på sång. Den som släpptes av misstag.
Kan den vara värd något på marknaden idag ?
Har även en bootleg (LP) med grand slam, BBC session, med något som ser ut att vara ett hemmagjort fodral. Kan dessa vara åtråvärda ? Ni som vet.
Citera
2017-03-14, 19:15
Medlem
monogams avatar
Okej alla hardcore-fans!
Behöver lite nya låtar. Tipsa om era "mindre kända" Lizzy-låtar om ni förstår vad jag menar

Sista favorit låten jag själv upptäckte var "Renegade" om den nu räknas som "mindre känd":
https://www.youtube.com/watch?v=sNGrrVwavMw&nohtml5=False
Citera
2017-03-15, 07:30
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monogam
Okej alla hardcore-fans!
Behöver lite nya låtar. Tipsa om era "mindre kända" Lizzy-låtar om ni förstår vad jag menar

Sista favorit låten jag själv upptäckte var "Renegade" om den nu räknas som "mindre känd":

Det blir en blandad skara ifrån mig.

Look What the Wind Blew In
Little Girl in Bloom
She Knows
King's Vengeance
That Woman's Gonna Break Your Heart
Rocky
Got to Give It Up
No One Told Him
Cold Sweat
Citera
2017-03-15, 09:24
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monogam
Okej alla hardcore-fans!

She Plays Around
Just the Two of Us
The Sun Goes Down
Citera
2017-03-15, 09:35
Medlem
Retsinas avatar
Några uppgifter på vilken Fuzzbox Phil brukade använda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in