Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Då kan man ju passa på att fråga: vilket skivomslag är favoriten? Här säger jag själv Vagabonds... Faktum är att det finns grupper som har betydligt intressantare omslag, men vad spelar det för roll?
Det ballaste omslaget är väl Bad Reputation, men min personliga favorit är ändå debutalbumet. På något skumt sätt tycker jag mig se en liten röd tråd mellan omslaget och albumets lyrik, kan dock inte förklara hur.
Citat:
Jag undrar också vad ni tycker om Thin Lizzys två första skivor. Den första är enligt mitt tycke inte precis rockhistoriens starkaste debutskiva. Men på Shades of a Blue Orphanage börjar det arta sig. Här är favoriterna "Brought Down" och "Baby Face".
Debuten skulle jag nog inte rekommendera för någon oinvigd, men för mig personligen är det ett helt trollbindande album. Tror mycket av det har att göra med Lynotts texter, som på denna tid var kluriga och enormt personliga. Även soundet är väldigt speciellt.
"Shades" är snäppet svagare i min mening. Lite mer otydlig produktion, liiiite mindre variation på låtarna, men fortfarande bra. Buffalo Gal, Baby Face, och Brought Down är alla mycket bra låtar.
Citat:
En tredje fråga: hur står sig Eric Bell som gitarrist mot de senare?
Bell var lätt den mest innovative gitarrist Lizzy hade. Han verkade hitta en ny ton för varje ny låt, och kunde skriva oefterhärmliga riff som Look What The Wind Blew In och Ray Gun. Som solist var han långt ifrån flinkast i fingrarna, men han kompenserade detta mer än väl med sin uppfinningsrikedom. Lyssnar i ärlighetens namn hellre på Bell än Gary Moore, som visserligen är min största förebild som gitarrist men som bara verkade vilja trycka till Gorham under sin tid med Lizzy.
Bells höjdpunkter:
- Den odödliga slingan i Whiskey in the Jar
- Riffen i The Rocker och Look What the Wind Blew In
- Alla solon på "Vagabonds", och fler därtill
- Den sagolikt vackra rundgången i Little Girl In Bloom
- Atmosfärisk, reverbig wah-gitarr i The Friendly Ranger at Clontarf Castle