2015-09-20, 11:34
Medlem
Geomeisters avatar
Från TV4 när Brian Robertson och The Little Darlings framträder samt har intervju 2011: https://www.youtube.com/watch?t=10&v=Ov1i2HLJ_zA
Citera
2015-09-20, 20:52
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Absolut bästa är Jailbreak!
Citera
2015-09-27, 17:49
Medlem
Geomeisters avatar
Best Irish Band? https://cdn2.cdnme.se/26772/8-3/thin_lizzy_56080f6d9606ee2a7b913903.jpg

Citera
2015-11-06, 22:03
Medlem
Geomeisters avatar
Skavlan har gjort det igen! Spelade "Do Anything You Want To" under presentationen för sin andra gäst i dagens, 2015-11-06, program.
Citera
2015-12-01, 20:38
Medlem
Geomeisters avatar
https://vimeo.com/147450832

Ett cirka 8 minuters och 30 sekunders klipp ifrån 1981. Programmet var Måndagsbörsen. Det är en lite intervju med Phil Lynott, man ser lite innan showen, lite snacka med publiken och lite av konserten.
Citera
2015-12-02, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
https://vimeo.com/147450832

Ett cirka 8 minuters och 30 sekunders klipp ifrån 1981. Programmet var Måndagsbörsen. Det är en lite intervju med Phil Lynott, man ser lite innan showen, lite snacka med publiken och lite av konserten.

Härligt att se!
Jag var som nämnts tidigare i tråden där den kvällen, men jag hade glömt att dom startade med nått slags medley på Are You Ready och Boys Are Back In Town.

Minns att jag har sett delar av klippet tidigare, ljudkillen som pratar om "white noice" och "pink noice" kommer jag ihåg.
Citera
2015-12-08, 19:15
Medlem
monogams avatar
Nu har jag varit lite insnöad på detta band några månader och dom blir bättre och bättre
för varje dag tycker jag.

Har för det mesta lyssnat på albumen Bad reputation, Jailbraik och live and dangerous.

Känns även som att dessa album innehåller väldigt många av deras hits, så jag tänkte om någon inbiten
fan kunde tipsa om några deep cuts?

Senaste upptäckten var "Running back" som är en trevlig låt.

Har även läst lite om bandet och blitt lite fundersam över en grej, har läst att Gary Moore bara lämnade bandet mitt under turné i USA, någon som vet varför? Hade bandet kända intriger?

Vet någon någon bra bok eller dokumentär om detta band?

Med vänlig hälsning,
Citera
2015-12-08, 23:27
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monogam
Nu har jag varit lite insnöad på detta band några månader och dom blir bättre och bättre
för varje dag tycker jag.

Har för det mesta lyssnat på albumen Bad reputation, Jailbraik och live and dangerous.

Känns även som att dessa album innehåller väldigt många av deras hits, så jag tänkte om någon inbiten
fan kunde tipsa om några deep cuts?

Senaste upptäckten var "Running back" som är en trevlig låt.

Har även läst lite om bandet och blitt lite fundersam över en grej, har läst att Gary Moore bara lämnade bandet mitt under turné i USA, någon som vet varför? Hade bandet kända intriger?

Med vänlig hälsning,

Kul med ett nytt fan

Den största anledningen till att Gary Moore lämnade Thin Lizzy var för att Phil Lynott och Scott Gorhams missbruk blev för påtagliga. Av samma anledning ville han senare inte jobba med Ozzy Osbourne heller. Om det var någon specifik händelse som gjorde att han hoppade av turnén vet jag däremot inte.

Några deepcuts? Här har du ett axplock:

Sarah (ifrån skivan Shades of a Blue Orphanage)
Little Girl in Bloom (ifrån skivan Vagabonds of the Western World)
She Knows (ifrån skivan Nightlife)
Wild One (ifrån skivan Fighting)
Rocky (ifrån skivan Johnny the Fox)
Renegade (ifrån skivan Renegade)
The Sun Goes Down (ifrån skivan Thunder And Lightning)
Cold Sweat (ifrån skivan Thunder And Lightning)
Citera
2015-12-09, 14:52
Medlem
lampross avatar
Citat:
Mark Putterfords "The Rocker" från 2002 har det mesta man kan begära av ett porträtt av Phil Lynott.

En del av boken sammanfattas i detta inlägg.
Citera
2015-12-09, 19:49
Medlem
Secunduss avatar
Citat:

Det finns ett gäng böcker numera som är klart värda att kollas upp, till exempel:
The Rocker av Mark Putterford
My Boy av mamma Philomena Lynott
flera stycken av Alan Byrne
Still in Love with You som gavs ut av tidningen Hot Press

Nu finns det en ny på väg som är "authorized" av Lynott-familjen också: http://www.amazon.co.uk/dp/147212104X/ref=wl_it_dp_o_pC_nS_ttl?_encoding=UTF8&colid=1K1O ZFDAHGGNJ&coliid=IP2XS6MIYXUJ3

Dokumentärer är det bara att söka efter på Youtube, finns ett flertal.
Citera
2015-12-10, 16:02
Medlem
monogams avatar
Tack för alla tips!
Nu har jag en del att gå igenom, tycker det är väldigt fascinerande med bakgrunder till musiken man tycker om, blir som att musiken får en helt annan mening när du vet lite om människorna bakom musiken.

Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Mark Putterfords "The Rocker" från 2002 har det mesta man kan begära av ett porträtt av Phil Lynott.

En del av boken sammanfattas i detta inlägg.

Så han tillhörde också den skaran av musiker vars öde var ytterst tragiskt. Har på senare tid läst en del om musiker med väldigt tragiska livsöden, Kurt Cobain och Amy Whinehous bla. Intressant på något sätt att människor på något sett glamofierar dessa människors död när det egentligen är väldigt tragiskt.
Det dom verkar ha gemensamt är ju att framgången på ett eller annat sätt blir deras fall.

Men nu ska jag läsa på lite mer om Phil Lynott, Tack igen för alla tips
Citera
2016-01-05, 00:26
Medlem
augusta66s avatar
Vet ej om detta har varit uppe tidigare i tråden....

Anyhow - sökte lite random Lynott på nätet (30 år igår sen han dog) och hittade ett blogginlägg, där det skrivs en lång text som (jag är inte säker) har referenser till samtliga Lizzy-skivor och riktigt många av deras låtar...

Citat följer.....

Citat:
Den vänlige väktaren vid Clontarfs slott förklarade att vänlighet inte är någon ursäkt för Diddy Levine. Han tog då sin strålpistol och sa "Se vad vinden förde med sig!". Irland välkomnade återkomsten av bondens son vid Clifton Grange Hotel, som förtäljde historien om den åldrande föräldralöse som var värd att minnas.

Uppgången och det kära frånfället av de funkiga nomadstammarna fick bruden från Buffalo att inte vilja glömma hur man snackar. Sarah var verkligt nedslagen efter att den med det barnsliga ansiktet hotat att att ringa polisen och på nytt placerat henne i skuggan av ett dystert barnhem.

Moder natur sa att hjälten och galningen med hjälp av en långsam blues skapade denna sanna rockaren. Ledaren för västvärldens vagabonder sa till den lilla flickan i blomning att "Jag kommer att smyga mig på dig för att du som minne ska få en sång under tiden jag är borta".

Hon vet att i det nattliga livet är det bara pengar som kan få henne att fortfarande vara förälskad i dig. Frankie Carroll visste att det snart var dags för en uppgörelse med den irländske superhjälten Banshee, samtidigt som Philomena fortsatte att sjunga Sha-La-La till sitt kära hjärta.

Rosalie förklarade att för dem som älskar att leva att självmord inte är en utväg. Inte ens för den vilde som ständigt hävdar att "Jag slåss på min väg tillbaka". Kungens hämnd innebar samtidigt att själen försvann bort för en ynka silverdollar. Frihetens sång är ibland detsamma som balladen för den hårde mannen.

En fängelserymning fick ängeln från kusten att springa tillbaka till Romeo och den ensamma flickan. Krigarna förklarade samtidigt att grabbarna är tillbaka i stan och att de kommer att strida eller förlora likt en kofösares sång där en smaragd står på spel.

Johnny mötte Rocky nere vid gränsen och sa "Tro inte på ett ord, det är inte riktigt guld". Lite senare när Johnny möter hästkraken Jimmy får han veta att en gammal flamma varit med i en massaker. För att hedra den söta Marie sätter han igång med en boogie woogie-dans.

En legosoldat med dåligt rykte som fastnat i opiumspåret reste söderut och dansade i månljuset likt en mördare utan orsak. Solnedgången i centrum sa honom att "Den kvinnan kommer att krossa ditt hjärta". Då räckte det inte ens att tillbe den käre Herren.

Gör vad du vill på den hårdaste gatan i stan om du gillar S&M. Men om du vill vänta på ett alibi kommer Sarah meddela att "Du måste sluta med det, annars är det bara att sticka härifrån. Med kärlek - en svart ros".

Vi kommer att vara starka nere i kinesstan sötnos. Fulsockerbluesen kommer inte att hindra en mördare på drift att ha en bra tid. Men jag försökte förhindra utrotningen (morden på bufflarna), gjorde jag inte det? Hej du, visst håller du med?

När dödsängeln säger till avfällingen att trycket kommer att öka så är det dags att lämna den här stan. Hollywood (när du är nere på botten) är ingen bra plats för kommentaren att "Ingen sa till honom...". Tjockisen Fats har mexikanskt blod men förstår ändå inte att det börjar bli farligt.

Åska och blixtar får honom att förstå att det här är DEN. Men när solen går ner är det åter ett heligt krig som får honom att kallsvettas. En vacker dag kommer hon att slå tillbaka, men älskling, gå inte snälla! Dåliga vanor kan som bekant ge dig en hjärtattack..."

Rätt kul....

källa: http://klockan8.blogspot.nl/2007_01_01_archive.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in