2006-12-22, 00:08
Medlem
Citat:
Bilbo är ju sjukt jobbig att läsa!! Jag har ännu inte efter 1 år orkat läsa färdigt, den är verkligen en barnbok.

En barnbok som är jobbig att läsa?... jaja,, först och främst så hoppas jag att du läser den engelska upplagan och sen och främst så borde väll inte en barnbok vara jobbig att läsa? lättläst kanske, men jobbig...???
Citera
2006-12-22, 03:16
Medlem
Kopos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valnir
Bilbo är ju sjukt jobbig att läsa!! Jag har ännu inte efter 1 år orkat läsa färdigt, den är verkligen en barnbok.

Svårläst? Den räknas ju lite som en barnbok i Tolkien-sammanhang.
Men Kitty böckerna och "fem löser en gåta" kanske ger dig nog med utmaning?

OnTopic: Tycker Bilbo är den bästa boken av Tolkien. Den ska inte alls jämföras med Trilogin då den är skriven på ett helt annat sätt och har en annan litterär inriktning. Men det finns inget bättre än att slå upp första sidan på Bilbo en mörk Novemberkväll och sträckläsa den än en gång. Tolkien har en förmåga att beskriva oerhört mycket detaljer på så få rader.
Citera
2006-12-22, 13:00
Medlem
Valnirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jayzone
En barnbok som är jobbig att läsa?... jaja,, först och främst så hoppas jag att du läser den engelska upplagan och sen och främst så borde väll inte en barnbok vara jobbig att läsa? lättläst kanske, men jobbig...???

Jo, barnböcker från 1937 är jobbiga att läsa pga av det upprepande barnsliga språket. Det är inte lättläst mao. Man tröttnar på att höra om gnaug och smaug och pimli och rimli eller vafan de nu hette. Den ständiga upprepningen är som sagt jävligt jobbig och framförallt långtråkig. Språkbruket i boken är riktat till barn anno 1937 inte vuxna 2006.

Så jo, behåll din för dig själv du.
Citera
2006-12-22, 13:10
Medlem
Valnirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopo
Svårläst? Den räknas ju lite som en barnbok i Tolkien-sammanhang.
Men Kitty böckerna och "fem löser en gåta" kanske ger dig nog med utmaning?

OnTopic: Tycker Bilbo är den bästa boken av Tolkien. Den ska inte alls jämföras med Trilogin då den är skriven på ett helt annat sätt och har en annan litterär inriktning. Men det finns inget bättre än att slå upp första sidan på Bilbo en mörk Novemberkväll och sträckläsa den än en gång. Tolkien har en förmåga att beskriva oerhört mycket detaljer på så få rader.

Det är 18 års gräns på FB hörni..
Jag kan inte förstå att folk föredrar Bilbo framför Trilogin? Du kanske borde läsa Kitty och fem.. så kan du få lite utmaning. Trilogin kanske är för "vuxen" för dig?

Jag tror, notera tror, att Tolkien fantaster (om ni nu är det dvs) vill vara lite speciella och unika och därmed säger att de gillar Bilbo mycket bättre, för den var först. Eller nåt sånt...

Jag menar, det fanns ju knappt någon bakgrund när han skrev den boken. Alltså bakgrundshistoria för midgård (eller middle earth eftersom engelskan är det som gäller tydligen...)

Jag läser silmarillion nu, den är inte speciellet rolig så att man sträckläser kapitel efter kapitel, men jävligt intressant är den ju. För man får ju som sagt ännu mer bakgrund till allt.

Vafan va topic egentligen?
Just ja; filmen.

Hoppas den blir skoj så att vi alla förstår den, ha ha!
Citera
2006-12-22, 13:52
Medlem
ischs avatar
Citat:
Det är 18 års gräns på FB hörni..
Jag kan inte förstå att folk föredrar Bilbo framför Trilogin? Du kanske borde läsa Kitty och fem.. så kan du få lite utmaning. Trilogin kanske är för "vuxen" för dig?

Jag tror, notera tror, att Tolkien fantaster (om ni nu är det dvs) vill vara lite speciella och unika och därmed säger att de gillar Bilbo mycket bättre, för den var först. Eller nåt sånt...

Jag menar, det fanns ju knappt någon bakgrund när han skrev den boken. Alltså bakgrundshistoria för midgård (eller middle earth eftersom engelskan är det som gäller tydligen...)

Jag läser silmarillion nu, den är inte speciellet rolig så att man sträckläser kapitel efter kapitel, men jävligt intressant är den ju. För man får ju som sagt ännu mer bakgrund till allt.

Vafan va topic egentligen?
Just ja; filmen.

Hoppas den blir skoj så att vi alla förstår den, ha ha!

Eller kan det vara så att man gillar mer Bilbo för att man läste den först och den är mer skriven som en saga? Personligen håller jag med Kopo i att formatet (en mindre bok kontra en större bok uppdelad i tre delar) gör att man kan läsa den på ett helt annat sätt som tex. bara över en längre kväll.

I övrigt tycker jag ditt inlägg består mestadels av meningslösheter och osammandhängande blaj. Tycker du att Bilbo är svårläst eller? Och var har åldersgränsen att göra med att man tycker att en bok är lättläst?
Citera
2006-12-22, 14:16
Medlem
Valnirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Eller kan det vara så att man gillar mer Bilbo för att man läste den först och den är mer skriven som en saga?
Ahh!! Där slog du huvudet på spiken. En saga är vad det är. En barnsaga.

Citat:
Personligen håller jag med Kopo i att formatet (en mindre bok kontra en större bok uppdelad i tre delar) gör att man kan läsa den på ett helt annat sätt som tex. bara över en längre kväll.
Men hur läser du de andra böckerna då? Vilka andra sätt kan man läsa en bok på?

Citat:
I övrigt tycker jag ditt inlägg består mestadels av meningslösheter och osammandhängande blaj.

Jag tycker du skriver osammanhängande , men inte särskilt blajjigt dock.
Jag framför mina åsikter om boken Bilbo.

Citat:
Tycker du att Bilbo är svårläst eller?
Ja, pga att språkbruket i den är riktat till barn år 1937 (jag vet att historier är tidlösa, men man kan inte förneka att språket förändrar sig hela tiden).
Som jag nämnde tidigare så tröttar alla upprepningar ut mig. De fantasilösa namnen att dvärgarnas namn rimmar på varandra tex, och att den känns som en gammal bröderna Grimm historia, fast segare. Boken för mig, känns inte trovärdig eller spännande.
Mest fånig.

Citat:
Och var har åldersgränsen att göra med att man tycker att en bok är lättläst?

Ha ha, underbart! Got me! Jag syftar mest till snacket om Kittyböckerna osv.
Citera
2006-12-22, 14:29
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ahh!! Där slog du huvudet på spiken. En saga är vad det är. En barnsaga.

ja, har vi sagt något annat? Dock har jag inte något problem med att erkänna att jag tycker vissa barnsagor är bra. En bra historia kan vara bra även om du inte direkt är den tilltänka målgruppen. Dock tycker jag inte direkt att LOTRs böckerna är så spec mycket mer vuxna.

Citat:
Men hur läser du de andra böckerna då? Vilka andra sätt kan man läsa en bok på?

Jag är en van läsare men jag läser inte ut alla LOTRs böckerna på en kväll. Antar att du gör det då? och nej, jag läser inte alla böcker på samma sätt utan vissa böcker passar sig bättre för vissa tillfällen även om jag inte tycker att det skiljer så mycket just mellan Bilbo och LOTR.

Citat:
Jag tycker du skriver osammanhängande , men inte särskilt blajjigt dock.
Jag framför mina åsikter om boken Bilbo.

Vad du tycker om mitt sätt att skriva är din personliga åsikt men jag tycker du uttrycker dig minst sagt taffligt i din första post och inte ett dugg rörande bilbo. Kan du visa var dina åsikter är då jag bara ser massa blaj om Silimarilion etc.

Citat:
Ja, pga att språkbruket i den är riktat till barn år 1937 (jag vet att historier är tidlösa, men man kan inte förneka att språket förändrar sig hela tiden).
Som jag nämnde tidigare så tröttar alla upprepningar ut mig. De fantasilösa namnen att dvärgarnas namn rimmar på varandra tex, och att den känns som en gammal bröderna Grimm historia, fast segare. Boken för mig, känns inte trovärdig eller spännande.
Mest fånig.

Jag tycker språket är viktigt för att sätta stämningen för en bok; spec en barnsaga och jag gillar språket. Men visst, det är upp till var och en vad man gillar.

Citat:
Ha ha, underbart! Got me! Jag syftar mest till snacket om Kittyböckerna osv.

Whatever...
Citera
2006-12-22, 14:37
Medlem
Mycket bra:
Bilbo (boken).
Första Sagan om Ringen-filmen (helt suverän).

Mindre bra (överskattade):
Sagan om Ringen-trilogin (böckerna)
De övriga två filmerna.

Hoppas som någon tidigare skrivit att det inte blir som en del 4 utan en helt egen film. Ska helst inte gå att jämföra dem, skulle vara kul om han t.o.m. körde en helt annan stil.
Citera
2006-12-22, 14:40
Medlem
Valnirs avatar
Nu har vi använt lite nedlåtande ton gentemot varandra hittills i denna lilla sido debatt ang. boken Bilbo.

Jag skall föklara lite mer ang. min tes om just den överdrivna förträffligheten som många omhuldar boken Bilbo med.
Jag har hört det yttras många ggr att just Bilbo var en mycket bättre bok än Sagan om ringen (Trilogin införstådd).Men jag återkommer snart till detta.

Jag läste inte Trilogin förrän innan första filmen kom ut. Jag kände mig nödgad att göra det då man vet att en film kan förstöra en bok så mycket.
Jag hade försökt att läsa ”sagan..” två ggr innan men då tyckt att den rent ut sagt sög.

Men så plötsligt så fastnade jag totalt och verkligen sträckläste böckerna.
Jävlar vad bra de var!

Då slog mig tanken att jag har hört att Bilbo skulle vara mycket bättre.
Hur skulle jag då kunna motstå att läsa den? Jag älskade Trilogin, då måste ju Bilbo bara vara superb när folk sagt att den var bättre.

Men vilken besvikelse när jag läste…
Herregud…
Jag kände mig nästan förnedrad av språket i boken.

”En gång bodde det en hob i en håla etc etc” , ”Det här är min bror Dumle och jag är dvärgen Humle”, bla bla.
Förstå det här, det ser osammanhängande ut jag vet. J

Jag kunde inte med barnspråket? Varför? Jag är vuxen antar jag. Jag vill ha mer att bita i än dvärgar som skall kokas i grytor och troll som kivas.

Om vi för över diskussionen till andra barnböcker, eller vad man skall säga, skulle ni finna nöje i att läsa en enkelt berättad historia/text där handlingen känns som en gammal pilsnerfilm?

Det är kul att ni gillar boken, men jag gör det inte.
Jag lovar att återkomma till diskussionen under julhelgen, men nu skall jag på julbord med firman

Mvh
Valnir
Citera
2006-12-22, 14:55
Medlem
Bara en liten detalj som kan verka smått anal men The Hobbit bör verkligen läsas på engelska. Böcker ska ju egentligen alltid läsas på orginalspråket men det gäller verkligen för The Hobbit. Hela Lotr-trilogin gör sig ju onekligen bäst på engelska..

Nåväl, The Hobbit är en väldigt behaglig bok att läsa och jag tycker ju att den har högre underhållningsvärde än trilogin.

//mrmlz
Citera
2006-12-22, 15:04
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmlz
Bara en liten detalj som kan verka smått anal men The Hobbit bör verkligen läsas på engelska. Böcker ska ju egentligen alltid läsas på orginalspråket men det gäller verkligen för The Hobbit. Hela Lotr-trilogin gör sig ju onekligen bäst på engelska..

Nåväl, The Hobbit är en väldigt behaglig bok att läsa och jag tycker ju att den har högre underhållningsvärde än trilogin.

//mrmlz

Det håller jag med om även om man då missar det fina med att dvärgarna sitter i Bilbos stuga och runkar sina skägg =
Citera
2006-12-22, 19:20
Medlem
Proclaimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
...Vad?? Så du tycker inte att Jacksons filmatisering håller måttet?

Sagan om Ringen är i mitt tycke en av världens abslout bästa filmer, den har allt och lite till. Den är vacker, mytisk, fullspäckad med härlig action och ja... Förbannat jävla bra, helt enkelt! När jag såg den på bio första gången så var det med skyhöga förväntningar, vilka filmen upplevde fullt ut och lite till.

Men så har vi de två efterföljarna... Eftersom SoR nu var så bra, så var självfallet förväntningarna inför TTT omöjligt ännu större än inför den första filmen. Detta kan ha bidragit till min besvikelse. TTT är definitivt inte dålig, den är bra... Men, stämningen från SoR är som bortblåst, fokus har hamnat på action och en lättare stämning råder. Detta tror jag kan ha att göra med att SoR blev populärare hos allmänheten och Mainstream-media än man först hade trott. Detta resulterade, självfallet för att filmbolagen ville dra in mer pengar, i att filmerna anpassades efter en större åskådargrupp. Barn, tonåringar, vuxna, gamla. Och därför fick vi se Gimli's skämt, Legolas brädåkning och Haldirs heroiska död.

Return of the King är ju helt klart sämst i hela filmtrilogin. Trots att nivån på förväntningarna sjunkit något, så nådde inte filmen ända dit. Jag vill nästan påstå att den dålig. Ännu lättare Disney-stämning, blandat med überseriösa fast ack så überfåniga gloriösa scener, fullproppat med onödig action, onödiga avikelser från originalstoryn samt, en med boken jämfört, oerhört banal dialog.
Visst, den har sina hödpunkter. Rohirrims ankomst till Minas Tirith får mig att rysa av välbehag, medan Legolas snabeltur, den svävande, malande spökarmen på Pelennors slätter, Saurons fyr-öga och några andra fadäser får mig att vilja spy.

(Pjue )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in