2006-12-23, 02:10
Medlem
Millets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proclaimer
Return of the King är ju helt klart sämst i hela filmtrilogin. Trots att nivån på förväntningarna sjunkit något, så nådde inte filmen ända dit. Jag vill nästan påstå att den dålig. Ännu lättare Disney-stämning, blandat med überseriösa fast ack så überfåniga gloriösa scener, fullproppat med onödig action, onödiga avikelser från originalstoryn samt, en med boken jämfört, oerhört banal dialog.
Visst, den har sina hödpunkter. Rohirrims ankomst till Minas Tirith får mig att rysa av välbehag, medan Legolas snabeltur, den svävande, malande spökarmen på Pelennors slätter, Saurons fyr-öga och några andra fadäser får mig att vilja spy.
(Pjue )

Mycket sant. Till exempel när nazgûl säger: No man can kill me. Så svarar hon: I am no man. Så jävla urkasst så det finns inte.. Blev så djävla sur.

Tycker för övrigt att Tolkien är ett geni som givit världen denna berättelse.
Citera
2006-12-23, 02:24
Medlem
dallassallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jayzone
Man får väll hoppas att den inte är baserad på boken utan på..detta animerade mästerverk...
Ja, precis! Den där är så klassisk. "The Greatest Adventure"-låten, liksom! Används inte den i filmen blir jag uppriktigt ledsen.

Allvarligt talat är det här som med Star Wars, Liftarens guide till galaxen m.m.: vuxna människor tar det på allt för stort allvar.

På IMDb står det för övrigt The Hobbit (2009). Sidan går som sagt inte att komma åt om man inte har ett Pro-konto. Larv.
Citat:
Ursprungligen postat av Arctica
Uwe boll kanske skulle passa?
Citera
2006-12-23, 03:07
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proclaimer
Sagan om Ringen är i mitt tycke en av världens abslout bästa filmer, den har allt och lite till. Den är vacker, mytisk, fullspäckad med härlig action och ja... Förbannat jävla bra, helt enkelt! När jag såg den på bio första gången så var det med skyhöga förväntningar, vilka filmen upplevde fullt ut och lite till.

Men så har vi de två efterföljarna... Eftersom SoR nu var så bra, så var självfallet förväntningarna inför TTT omöjligt ännu större än inför den första filmen. Detta kan ha bidragit till min besvikelse. TTT är definitivt inte dålig, den är bra... Men, stämningen från SoR är som bortblåst, fokus har hamnat på action och en lättare stämning råder. Detta tror jag kan ha att göra med att SoR blev populärare hos allmänheten och Mainstream-media än man först hade trott. Detta resulterade, självfallet för att filmbolagen ville dra in mer pengar, i att filmerna anpassades efter en större åskådargrupp. Barn, tonåringar, vuxna, gamla. Och därför fick vi se Gimli's skämt, Legolas brädåkning och Haldirs heroiska död.

Return of the King är ju helt klart sämst i hela filmtrilogin. Trots att nivån på förväntningarna sjunkit något, så nådde inte filmen ända dit. Jag vill nästan påstå att den dålig. Ännu lättare Disney-stämning, blandat med überseriösa fast ack så überfåniga gloriösa scener, fullproppat med onödig action, onödiga avikelser från originalstoryn samt, en med boken jämfört, oerhört banal dialog.
Visst, den har sina hödpunkter. Rohirrims ankomst till Minas Tirith får mig att rysa av välbehag, medan Legolas snabeltur, den svävande, malande spökarmen på Pelennors slätter, Saurons fyr-öga och några andra fadäser får mig att vilja spy.

(Pjue )

Även om jag inte håller med om att första filmen är en av världens bästa filmer, så håller jag dock med om att den har ett enormt underhållningsvärde, med några mindre fadäser som man kan leva med. Personligen så hatar jag Boromirs död, gripande, vackert och storslaget i boken - men hollywoodiserat in absurdum i filmen. I boken så slåss han med orcherna tills han dör, och de ligger i klasar omkring honom. Det är inte en orch som dödar honom, det är samtliga. I filmen är det batman mot spindelmannen typ. Oförlåtligt.

Efter den första filmen så urartar allting i någon slags homosexuell dokusåpa och trots vissa lyckade scener så blir det en plåga mer än en njutning. Förstår inte hur han lyckades krossa hela skiten. Men jag antar... well... money talks, biatch.

Det som gör mig hoppfull inför Bilbo är att den INTE är lika storslagen och grandios. Första filmen är bäst eftersom den fortfarande är en saga. Böckerna blir mörkare och dystrare, men sagokänslan försvinner aldrig. Filmerna blir... ja, nej, jag vet inte, när jag tänker på det så borde spöstraff delas ut på fettogrisen.

Tror Bilbo kan bli bättre än alla filmerna tillsammans. Trots att boken knappast är bättre, om än en härlig saga som passar bra nu såhär i midvintertid.
Citera
2006-12-23, 11:20
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Tror Bilbo kan bli bättre än alla filmerna tillsammans. Trots att boken knappast är bättre, om än en härlig saga som passar bra nu såhär i midvintertid.

Håller helt med dig. Bilbo är en klart sämre bok än Ringentrilogin, men går säkert lättare att passa in i filmformatet.

Sagan om ringen-filmerna känns mest som bitvis lysande illustrationer till böckerna, men på egen hand står de inte och frågan är om det ens kunde bli så mycket annorlunda.
Citera
2006-12-28, 10:14
Medlem
Valnirs avatar
Tillbaks igen.

Skall vi inte diskutera Bilbo under litteratur egentligen?
Jag tror jag startar en tråd där om den inte redan finns där vill säga.

Men för att gå till Topic ang. filmen Bilbo så tror jag, eftersom jag ogillar boken, att filmen blir bättre helt enkelt. Just för att den blir nog lätt att anpassa till filmformatet tack vare att den är enklare än trilogin.
Citera
2007-08-14, 14:48
Bannlyst
Bumpar tråden nu. Jag älskade Sagan om Ringen filmerna av Peter Jackson och har läst boken om The Hobbit, jag ber till gud att filmen kommer bli av någon gång innan Ian Mckellen och CO. dör av ålder
Citera
2007-08-14, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Håller helt med dig. Bilbo är en klart sämre bok än Ringentrilogin, men går säkert lättare att passa in i filmformatet.

Sagan om ringen-filmerna känns mest som bitvis lysande illustrationer till böckerna, men på egen hand står de inte och frågan är om det ens kunde bli så mycket annorlunda.

Bilbo och Ringen hör ihop så att säga att den bok är sämre är en skymf
Citera
2007-08-14, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sean Penn

Har du läst trilogin? Det är ju en väsentlig skillnad på språket. Bilbo skrevs som en barnbok, medan LOTR är skivet på helt annat sätt. Historien i Bilbo är ju dock mycket underhållande, och är intressant för att få lite fakta (även om vissa fakta säger emot annat som står i LOTR). Skulle hur som helst vara intressant med en film
Citera
2007-08-14, 22:29
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sean Penn
Det är ingen skymf.. Det är ett faktum!

Precis som zecn skriver så handlar det om två vitt skilda berättarstilar; den ena (Bilbo) mest inriktad på barn och den andra (SoR) betydligt mera anpassad för vuxna. Det är bara att hoppas att filmen om Bilbo - The Hobbit inte spinner vidare på barnatemat! (Själva handlingen är det ju, som redan sagts, inget större fel på.)
Citera
2007-08-15, 00:10
Medlem
snapcases avatar
PJ och New line verkar ju ha begravt stridsyxan iaf tillfälligt så det öppnar återigen möjligheterna för en Bilbo av PJ med effekter av WETA.
Att tro att en filmversion av Bilbo skulle bli barnslig visar bara att man inte är bekant med materialet. Det finns gott om scener i boken som kan göras riktigt mörka och spännande om man bara läser mellan raderna. Jag tänker på good stuff som spindlarna i mörkmården, vättarnas grottor, Smaugs härjning av sjöstad och det avslutande slaget. Faktum är att Bilbo lämpar sig långt bättre till filmatisering än vad SoR gjorde. Håll tummarna för PJ så ska ni se att det blir åka av
Citera
2007-08-15, 00:19
Medlem
conluceos avatar
Några saker som behövs för att även detta skall bli en succé.

Se till att få med grabbarna (och tjejerna) från WETA, deras jobb med rekvisita och modeller var fantastiskt och ett så inarbetat team tvivlar jag på att man vill dumpa.

Gå tillbaka till orginal-gollum från LOTR:FOTR, den fjantiga Andy-versionen kunde möjligtvis funka i LOTR men i bilbo är han mest genomond och slibbig. Dock är han ju inget överdrivet inslag men det spelar roll enligt mig.

När vi nu faktiskt har en bok som i grunden är en barnbok, och håller en hyfsat linjär story utan massa förgreningar så håll er till boken i största möjliga mån. Försök bevara sagostämmningen som råder.
Citera
2007-08-15, 03:28
Medlem
moderatswings avatar
När filmen kommer så lär det bli en ny Star Wars: Episode I.
En mega-franchise som vilat några år återupptas igen! Enorma köer för att få tag på biljetter! Folk kommer köpa prylar kring filmen som tokiga!

Sedan får man hoppas att de inte gör filmen barnslig som vissa här verkar vilja. Skulle så vara fallet så skulle The Hobbit inte bara vara lika hypad som Star Wars: Episode I, den skulle också vara en lika stor besvikelse.

Sedan lär nog Peter ha med sin nye favoritskådis Andy Serkis.
Något annat vore galet med tanke på hur prisat WETA blev för sin Gollum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in