2008-02-17, 17:37
Medlem
KoettFaerss avatar
På vilka grunder ska Christopher Tolkien stämma Peter Jackson?
Citera
2008-02-17, 17:59
Medlem
h8_religions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
På vilka grunder ska Christopher Tolkien stämma Peter Jackson?

Har läst på div. olika nyhetssidor att Tolkienkoncernen eller vad man ska kalla den, där b.la Tolkien's son Christopher är med, vill stämma Peter Jackson för att Tolkienkoncernen tydligen inte fått ett ruttet öre för Sagan om Ringen-intäkterna. De stämmer han, eller det företaget iallafall, på över 1 miljard kr. Om de lyckas så ligger antagligen inspelningen av Bilbo jävligt risigt till.
Citera
2008-02-17, 18:12
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h8_religion
Har läst på div. olika nyhetssidor att Tolkienkoncernen eller vad man ska kalla den, där b.la Tolkien's son Christopher är med, vill stämma Peter Jackson för att Tolkienkoncernen tydligen inte fått ett ruttet öre för Sagan om Ringen-intäkterna. De stämmer han, eller det företaget iallafall, på över 1 miljard kr. Om de lyckas så ligger antagligen inspelningen av Bilbo jävligt risigt till.

Fan vad skumt, har för mig att Peter Jackson kollade med Tolkiens anhöriga vad de tyckte om filmidén innan de gjorde filmerna och de gillade idén. Vad beträffar intäkterna så är de väl inte skyldiga Tolkiens familj ett skit, kanske främst för att New Line Cinema ÄGDE filmrättigheterna, därför behöver de inte betala något till någon utanför bolaget.
Citera
2008-02-17, 18:19
Medlem
h8_religions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Fan vad skumt, har för mig att Peter Jackson kollade med Tolkiens anhöriga vad de tyckte om filmidén innan de gjorde filmerna och de gillade idén. Vad beträffar intäkterna så är de väl inte skyldiga Tolkiens familj ett skit, kanske främst för att New Line Cinema ÄGDE filmrättigheterna, därför behöver de inte betala något till någon utanför bolaget.

Nej, jag vet inte heller varför de gör ett sådant utspel nu. Men jag gissar att det grundar sig på pengabegär. =) Hoppas absolut inte de lyckas, eller åtminstone att de på något sätt ska komma överens så att Bilbo-filmatiseringen trots allt blir av, och det i Peter Jackson's regi.
Citera
2008-02-17, 20:01
Medlem
VarförJustJag?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Jag har uppfattat det som att folk inte gillar hans sarkastiska ton.
Jag har själv alltid varit missnöjd med hans språk, men det beror inte på att jag är ovan som läsare, utan på att jag tycker att hans översättningar har misslyckats med att fånga rätt stämning.
Det problemet uppstår ju bara när man jämför den svenska och engelska varianten. Men Ohlmarks version står mycket bra på egna ben om man inte gör jämförelsen. Den är välskriven, har ett vackert språk (även om inte alla har förmågan att uppskatta det), namnen är mycket stämningsfulla, dikterna är helt suveräna.

Men visst kan jag se att den är miserabelt översatt på många ställen och att originalet har en annan ton. Det behövdes ju naturligtvis en nyöversättning och de som vill kan väl hålla sig till den. Alla Ohlmarkshatare blir nöjda, och vi som ser att Ohlmarks är språkligt vida överlägsen den nye översättaren håller oss till den gamla. Win-win.
Citera
2008-02-17, 20:08
Medlem
Drunkpunks avatar
hoppas att filmen går av stapeln! Kan inte bärja mej
Citera
2008-02-17, 20:48
Medlem
JointOfStyxs avatar
hoppas verkligen det blir något!
och isåfall att Jackson gör den, vem annars kan göra den bra?
Citera
2008-02-17, 21:24
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JointOfStyx
hoppas verkligen det blir något!
och isåfall att Jackson gör den, vem annars kan göra den bra?
Det mesta pekar på att Guillermo del Toro regisserar. Perfekt val imo
Citera
2008-02-22, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarförJustJag?
Det problemet uppstår ju bara när man jämför den svenska och engelska varianten. Men Ohlmarks version står mycket bra på egna ben om man inte gör jämförelsen. Den är välskriven, har ett vackert språk (även om inte alla har förmågan att uppskatta det), namnen är mycket stämningsfulla, dikterna är helt suveräna.

Men visst kan jag se att den är miserabelt översatt på många ställen och att originalet har en annan ton. Det behövdes ju naturligtvis en nyöversättning och de som vill kan väl hålla sig till den. Alla Ohlmarkshatare blir nöjda, och vi som ser att Ohlmarks är språkligt vida överlägsen den nye översättaren håller oss till den gamla. Win-win.
Det som får mig att på allvar ogilla Ohlmarks, och som faktiskt gör honom till litet av en loser, är hans pinsamma bok "Tolkien och den svarta magin".
I den boken sprider han falska rykten i stil med att Tolkien var Hitlers idol, att Tolkiens berättelser uppmuntrar till mordbränder, att Tolkiensällskapen är lika hotfulla som Ku Klux Klan, och så vidare och så vidare och så vidare.

Jag har faktiskt seriöst funderat på att klottra sönder det exemplar som finns på vårt bibliotek med tillrättavisningar, men jag törs inte riskera att lämna ut min handstil.
Jag kan dock mycket väl tänka mig att fylla boken med lösa blad fulla med rättelserna.
Citera
2008-02-22, 19:39
Medlem
getninjaNs avatar
Har inte läst alla inlägg. Men jag har hört att det gått lite från och till angående att Jackson ska regissera. Han vill ha för mycket betalt för Bilbo filmen. Dock känns det som att det verkligen SKA vara Jackson som regisserar.

Några andra nyheter om detta? Har det skrivits något om det tidigare? Är det fastställt att det är Jackson som ska regissera?
Citera
2008-02-22, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getninjaN
Har inte läst alla inlägg. Men jag har hört att det gått lite från och till angående att Jackson ska regissera. Han vill ha för mycket betalt för Bilbo filmen. Dock känns det som att det verkligen SKA vara Jackson som regisserar.

Några andra nyheter om detta? Har det skrivits något om det tidigare? Är det fastställt att det är Jackson som ska regissera?
Det verkar så:

http://www.minastirith.com/ubb/ultim...;f=21;t=000002
Citera
2008-02-22, 20:48
Medlem
getninjaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Det verkar så:

http://www.minastirith.com/ubb/ultim...;f=21;t=000002

Jag kan inte annat än jubla och gråta en skvätt av glädje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in