2006-12-21, 13:16
Medlem
Proclaimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Nja beror på vilka böcker du menar. Tolkien var bla kritisk mot att Ohlmark översatte Hobitt till Hob samt en del annat skumt. Ohlmark fick en jävla massa kritik vilket drev honom in i ett slags Tolkien-hat(Han skrev då boken "Tolkien och den svarta magin"). Har för mig att Ohlmark försökte bryta sig in hos Tolkien men det kanske bara är ett rykte.

Personligen tycker jag, trots vad alla Tolkien-fantaster och språknördar säger, att Ohlmarks översättning av Ringen-trilogin är oerhört välgjord, med en bra stämning och med fantasifulla namn. Vissa menar ju att man inte ska översätta namn, men om man gör det så bra som Ohlmarks, så... varför inte?
Hur bra hade egentligen "Shire" eller "Strider", liksom "ork" passat i svensk översättning?

On-topic: Jag hade gärna sett någon annan än P.J göra filmen, jag litar inte riktigt på honom efter "Två Tornen" och "Konungens Återkomst", men eftersom att jag inte har några andra kandidater att föreslå, så får jag väl hålla tummarna och hoppas att det hela inte spårar ur i någon slags gloriös fars med Disneyskämt....
Citera
2006-12-21, 13:19
Medlem
Arcticas avatar
Uwe boll kanske skulle passa?
Citera
2006-12-21, 13:21
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proclaimer
Personligen tycker jag, trots vad alla Tolkien-fantaster och språknördar säger, att Ohlmarks översättning av Ringen-trilogin är oerhört välgjord, med en bra stämning och med fantasifulla namn. Vissa menar ju att man inte ska översätta namn, men om man gör det så bra som Ohlmarks, så... varför inte?
Hur bra hade egentligen "Shire" eller "Strider", liksom "ork" passat i svensk översättning?
Jag gillar också Ohlmarks översättning(Utom vissa fel som är irriterande), den nya har jag dock inte läst än.
Citera
2006-12-21, 13:28
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Nja beror på vilka böcker du menar. Tolkien var bla kritisk mot att Ohlmark översatte Hobitt till Hob samt en del annat skumt. Ohlmark fick en jävla massa kritik vilket drev honom in i ett slags Tolkien-hat(Han skrev då boken "Tolkien och den svarta magin"). Har för mig att Ohlmark försökte bryta sig in hos Tolkien men det kanske bara är ett rykte.

Sant; nu hittar jag dock inte varifrån jag hade läst det men får ta en titt på den sen. Vilket fall som helst så tycker jag att böckerna är allt annat än tråkiga och jag är faktiskt nöjd med filmerna även om jag saknar vissa delar (dock måste man ju se extended så filmen blir som det var tänkt)
Citera
2006-12-21, 15:30
Medlem
Dr_knass avatar
Gutt! När tros den nå biosalongerna?
Citera
2006-12-21, 20:48
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_knas
Gutt! När tros den nå biosalongerna?
Det lär dröja ett tag.. Jag vet inte hur långt de har kommit över huvud taget, men inspelningarna kommer nog inte igång ens under 2007... Så, biopremiär tidigast någon gång under 2008 (senare hälften) skulle jag tro. Men som sagt; Jag har inte kollat!

"Den som väntar på något smaskigt väntar aldrig... "
Hå-hå-ja-ja! Sicken jäkla klyscha!
Citera
2006-12-21, 20:56
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Well. Välgjord eller ej!? Man har ju i alla fall vant sig vid Ohlmarks översättning, vilket man definitivt inte kan säga om nyöversättningen.. Och personligen tycker jag att Ohlmarks håller rätt bra ändå... Det enda jag (faktiskt) retar mig på är att Vattnadal heter Vattnadal! Riftedal både låter och är de facto mycket bättre. Men vem sjutton är Frodo Säcker (exempelvis)??? Nej, Frodo (och Bilbo) Bagger ska det va'!

Citat:
On-topic: Jag hade gärna sett någon annan än P.J göra filmen, jag litar inte riktigt på honom efter "Två Tornen" och "Konungens Återkomst", men eftersom att jag inte har några andra kandidater att föreslå, så får jag väl hålla tummarna och hoppas att det hela inte spårar ur i någon slags gloriös fars med Disneyskämt....
Vad?? Så du tycker inte att Jacksons filmatisering håller måttet?

Detta förstår jag icke! Förutom några småmissar, som en skateboardåkande Legolas och en ibland pinsamt löjlig Gimli, och en del (väl avvägda tycker jag) förändringar ifrån boken så tycker jag att Jackson har lyckats över all förväntan!
Citera
2006-12-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Detta förstår jag icke! Förutom några småmissar, som en skateboardåkande Legolas och en ibland pinsamt löjlig Gimli, och en del (väl avvägda tycker jag) förändringar ifrån boken så tycker jag att Jackson har lyckats över all förväntan!

Att dom har ändrat en karaktär som har så stor plats (även om han kanske inte för handlingen direkt) är ju en ganska stor miss, men de ville väl ha någon "rolig" med.
Citera
2006-12-21, 22:13
Medlem
Valnirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roppan
Intressant. Trots att "Bilbo" skiljer sig ganska väsentligt från trilogin rent bokmässigt håller jag den som favorit av de fyra böckerna. Jag tror att det blir en kanonfilm. Har de börjat tillsätta skådespelare ännu?

Det här var verkligen en glad nyhet, bara att ligga i så man får se även denna film på premiärkvällen när den väl kommer ut.

Bilbo är ju sjukt jobbig att läsa!! Jag har ännu inte efter 1 år orkat läsa färdigt, den är verkligen en barnbok.
Citera
2006-12-21, 22:22
Medlem
Ecstanols avatar
Gimli är en rätt löjlig sidekick i böckerna med.
Citera
2006-12-21, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ecstanol
Gimli är en rätt löjlig sidekick i böckerna med.

Där har han mest en statistroll. Jackson har en förmåga att förstora upp de allra minsta statistrollerna. Ta Arwen som exempel. Men å andra sidan hade väl feministerna klagat på att det inte fanns en kvinnlig skådespelerska med alls i filmen?
Citera
2006-12-21, 22:29
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Well, i Bilbo finns ju ännu mindre story och bakgrundshistoria att utelämna iallafall och det passar ju bra nu när Eragon introducerar drakar att släppa ut Smaug på bioduken. Misstänker att trehärarslaget (eller hur många härar det nu var) förlängs till att vara halva filmen.

Då det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in