2013-01-06, 21:17
Medlem
Schnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Den skulle iallafall blivit... annorlunda..

http://www.newyorker.com/reporting/2...urrentPage=all

I paused at what looked like an image of a double-bitted medieval hatchet. “That’s Smaug,” del Toro said. It was an overhead view: “See, he’s like a flying axe.” Del Toro thinks that monsters should appear transformed when viewed from a fresh angle, lest the audience lose a sense of awe.

In his journal, I spied many creatures with no precedent in Tolkien, such as an armor-plated troll that curls into a ball of metal plates. Del Toro said that it would be boring to make a slavish adaptation.

Even the major characters of “The Hobbit” bore del Toro’s watermark. In one sketch, the dwarf Thorin, depicted in battle, wore a surreal helmet that appeared to be sprouting antlers. “They’re thorns—his name is Thorin, after all,” he said.

Wow... jag har inga ord.
Citera
2013-01-06, 21:45
Medlem
SirDleifemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inzaneclown
Minusbetyg till "stenjättarna" som kändes inskrivna bara för att man kunde göra snygg CGI av dem. Tillförde inte så mycket till handlingen alls.

Även jag reagerade på detta, kändes väldigt mycket som någonting som bara dök upp från ingenstans.

Håller nog med om betyget 8/10 dock. Schysst sagostämning i filmen, inte lika mörk som LotR-trilogin, vilket tilltalar mig personligen.
Citera
2013-01-06, 22:47
Medlem
Medves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDleifeman
Även jag reagerade på detta, kändes väldigt mycket som någonting som bara dök upp från ingenstans.

Håller nog med om betyget 8/10 dock. Schysst sagostämning i filmen, inte lika mörk som LotR-trilogin, vilket tilltalar mig personligen.

Jag tycker den var lite för ljus, skulle gilla om den var lite mörkare, sen orcherna som man träffade på var jävla mesiga, såg inte alls ut som dom från LotR filmerna. Är de nån annan sorts ras av orcher som var i grottorna? Dom som red på vargarna liknade men även dom känndes annorlunda, var lite väll långa för att vara dom vanliga orcherna, såg ut som Uruki hai kroppar på dom.
Citera
2013-01-06, 23:34
Medlem
Zephyreuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medve
Jag tycker den var lite för ljus, skulle gilla om den var lite mörkare, sen orcherna som man träffade på var jävla mesiga, såg inte alls ut som dom från LotR filmerna. Är de nån annan sorts ras av orcher som var i grottorna? Dom som red på vargarna liknade men även dom känndes annorlunda, var lite väll långa för att vara dom vanliga orcherna, såg ut som Uruki hai kroppar på dom.

The hobbit är ju (vad jag förstår) ursprungligen en barnbok, dvs den är inte like "mörk" som LOTR-serien. Därför tycker jag att det är passande att den är lite ljusare s.a.s

//Zeph
Citera
2013-01-07, 01:20
Medlem
TheMentalitas avatar
Sett filmen en andra gång nu i 2d på datan (3dglasögon på bion) och måste säga att jag delvis är mer positivt inställd till den nu ur ett LoTR-perspektiv.
Det kändes alldeles för tillgjort och hightech på bioduken, men hemma med rätt kass kvalitet infann sig den rätta stämningen till högre grad. Typ att Fylke såg mindre konstgjort ut.

Vissa saker går ju inte att komma ifrån, som att jag stör mig på orchernas utseende och språk (framför allt Azog), och hela delen med vättarna och deras löjliga utseenden följt av tv-spels slagsmål. Men allt som allt sjönk det in lite mer i min skalle att det är en jävla bra film, och jag längtar nu väldigt mycket till uppföljaren!
Citera
2013-01-07, 02:12
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Har nyligen sett filmen och försöker nu smälta den lite.
Jag älskade filmens inledning och allt var så gott som perfekt förutom vissa dvärgar som mer såg ut som korta människor än dvärgar. Jag satt och drömde mig bort i tolkiens värld helt enkelt, riktigt stark start enligt mig.
Sedan började det gå utför, inblandning av onödiga sidospår som Azog som förövrigt som ut som skräp, samt onödigt mycket försök till humor drog ner filmen rejält för min del.
Hur tänkte dom egentligen när dom gjorde vättescenerna? Det kändes som att det var en blandning mellan Narnia och Pirates of the Caribbean när dom ''springslåss'' med vättar som såg ut som de var hämtade ur närmaste leksakskatalog. Vad hände med vättarna i Moria som var så snyggt gjorda?
Vättekungen behöver jag väll knappt nämna. Horribelt dåligt genomfört och han känns som en stor tjock jar jar binks vars enda uppgift är att förlöjliga universumet.

Mitt betyg blir något mellan en femma och en sjua. Jag hoppas verkligen Herr Jacksson går upp ett antal steg till nästa film, då denna var en klar besvikelse.

Såg själv filmen nyligen och kan enbart hålla med om det du skriver om vättarna. Kändes som någon värdelös Matiné/datorspel istället för en strid och de extremt fula CGIn gjorde bara saken värre.

För min del hade jag helst sluppit både vättefighten, stenjättarna samt Azog. Tyckte förvisso Azog var okej i slutscenen, om ändå han inte varit ful CGI så hade man inte gråtit varje gång kameran fokuserade på han allena. Hade han i likhet med Uruk-hai-kaptenen, i the Fellowship, varit en sminkad man så hade det troligtvis blivit mil bättre.

Överlag var väl filmen dock sevärd, oroar mig dock för hur Femhärarslaget kommer bli, vid tanke på hur vätte-scenen var i denna film så kan det nog vara riktigt uselt...
Senast redigerad av Oformad 2013-01-07 kl. 02:14.
Citera
2013-01-07, 08:58
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Nå, vad man än kan tycka om detta vore det ju konstigt om det bara var dvärgakarlar som flydde ut ur Erebor...
Dessa flydde inte från Erebor utan ses sälja saker till folket i Dal i början av filmen.(vilket är helt uppåt väggarna då dvärgkvinnor varken reser eller går ut som säljer prylar)
Citera
2013-01-07, 10:06
Medlem
Proclaimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Dessa flydde inte från Erebor utan ses sälja saker till folket i Dal i början av filmen.(vilket är helt uppåt väggarna då dvärgkvinnor varken reser eller går ut som säljer prylar)

Vad är det som säger att det är en dvärgkvinna och inte en människa? Båda raser bodde i Dal.
Citera
2013-01-07, 10:19
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Såg själv filmen nyligen och kan enbart hålla med om det du skriver om vättarna. Kändes som någon värdelös Matiné/datorspel istället för en strid och de extremt fula CGIn gjorde bara saken värre.

För min del hade jag helst sluppit både vättefighten, stenjättarna samt Azog. Tyckte förvisso Azog var okej i slutscenen, om ändå han inte varit ful CGI så hade man inte gråtit varje gång kameran fokuserade på han allena. Hade han i likhet med Uruk-hai-kaptenen, i the Fellowship, varit en sminkad man så hade det troligtvis blivit mil bättre.

Överlag var väl filmen dock sevärd, oroar mig dock för hur Femhärarslaget kommer bli, vid tanke på hur vätte-scenen var i denna film så kan det nog vara riktigt uselt...

Stenjättefighten var ju en riktigt episk scen. Men som sagt alla tycker olika.
Citera
2013-01-07, 11:54
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proclaimer
Vad är det som säger att det är en dvärgkvinna och inte en människa? Båda raser bodde i Dal.
Dessa kvinnor är korta och har skägg.
http://i.imgur.com/ujp8k.jpg
Citera
2013-01-07, 13:13
Medlem
Rokushikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Dessa kvinnor är korta och har skägg.
http://i.imgur.com/ujp8k.jpg
Varifrån har du fått att dvärgkvinnor inte reser? eller säljer prylar?
Citera
2013-01-07, 13:30
Medlem
Wargs avatar
Störde mig väldigt mycket på bildkvalitén när jag såg den på bio, jag gillar inte sådan HD för det ser för "verkligt ut", ser ut som någon spelat in hemma med sony handcam, istället för den där filmkvalitén på bilden. Tittat lite på den hemma på datorn och då ser det bättre ut.

Ogillade starkt all CGI, mer dockor/sminkningar/förklädnader och mindre datorgjort.

Störde mig sjukt mycket på wargsen, speciellt när de jagade dvärgarna runt stenhögarna samtidigt som Radagast agerade lockbete. Var det bara jag som noterade att wargen som var den första att hitta dvärgarna och stod på en sten ovan dem såg ut som en loppbiten utsvulten rabieshund?

Som någon annan skrev för mycket försök till humor, filmen blev för barnslig och de gamla filmerna känns mer vuxna på något sätt, mörkare. Avskyr dessutom lustigkurren med mustasch och mössa, Bofur, inte själva karaktären utan mer personen som spelar honom. Han var med i en serie som gick på TV4 förut som hette "Kalla Fötter" och stör mig något fruktansvärt på hans fula accent och röst.

För mycket små inte tillräckligt magiska slag, stenjättarna, mot wargsen, mot vättarna (sjukt tråkigt och vättarna var fula ja). Finns en anledning till att jag sett Two Towers och Return of the king 100 gånger var, Slaget vid Helms deep och Slaget om Gondor. Men jag utgår ifrån att det inte finns några större slag, åtminstone inte tidigt i boken så då är det ju bra att Peter J. följt det som faktiskt finns nedskrivet.
Gillade återberättelsen av slaget mellan orcherna och dvärgarna, där Azog förlorade sin arm. Sådana slag/scener är det som gör att jag älskar LOTR-filmerna.

Var inte så förtjust i personen som spelar Bilbo.

Det positiva med filmen var att Gollums och Bilbos dialog var intressant, i de första filmerna spolar jag bara förbi när det är scener med Frodo/Gollum/Sam eftersom jag blir så uttråkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in