Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Har nyligen sett filmen och försöker nu smälta den lite.
Jag älskade filmens inledning och allt var så gott som perfekt förutom vissa dvärgar som mer såg ut som korta människor än dvärgar. Jag satt och drömde mig bort i tolkiens värld helt enkelt, riktigt stark start enligt mig.
Sedan började det gå utför, inblandning av onödiga sidospår som Azog som förövrigt som ut som skräp, samt onödigt mycket försök till humor drog ner filmen rejält för min del.
Hur tänkte dom egentligen när dom gjorde vättescenerna? Det kändes som att det var en blandning mellan Narnia och Pirates of the Caribbean när dom ''springslåss'' med vättar som såg ut som de var hämtade ur närmaste leksakskatalog. Vad hände med vättarna i Moria som var så snyggt gjorda?
Vättekungen behöver jag väll knappt nämna. Horribelt dåligt genomfört och han känns som en stor tjock jar jar binks vars enda uppgift är att förlöjliga universumet.
Mitt betyg blir något mellan en femma och en sjua. Jag hoppas verkligen Herr Jacksson går upp ett antal steg till nästa film, då denna var en klar besvikelse.
Såg själv filmen nyligen och kan enbart hålla med om det du skriver om vättarna. Kändes som någon värdelös Matiné/datorspel istället för en strid och de extremt fula CGIn gjorde bara saken värre.
För min del hade jag helst sluppit både vättefighten, stenjättarna samt Azog. Tyckte förvisso Azog var okej i slutscenen, om ändå han inte varit ful CGI så hade man inte gråtit varje gång kameran fokuserade på han allena. Hade han i likhet med Uruk-hai-kaptenen, i the Fellowship, varit en sminkad man så hade det troligtvis blivit mil bättre.
Överlag var väl filmen dock sevärd, oroar mig dock för hur Femhärarslaget kommer bli, vid tanke på hur vätte-scenen var i denna film så kan det nog vara riktigt uselt...