2012-12-15, 23:07
Medlem
Jag är ett stenhårt lotr-fan till att börja med, jag tyckte The Hobbit var sådär, som förväntat.

Det känns som en helt annan typ av film om man ska jämföra med Lotr, vilket det ju är - känns mer åt pirates of the carribean hållet med mycket trams, tjo och chim.

I Lotr var allt så jävla bra balanserat, bra blandning av action, drama storscener osv. Scener som sätter sig på hjärnan och som man kan se om och om igen. Lotr drar dig in i filmen så du släpper allt annat, detta gjorde inte The Hobbit.

Samtidigt accepterar jag inte riktigt de nya karaktärerna. Jag känner en saknad av Frodo(kass skådis i övrigt, otroligt bra i lotr dock), Boromir, Aragorn och Sam genom hela filmen utav någon anledning.

För att sammanfatta så känner jag att skådisarna är sådär, storyn lite för tam med för mycket trams.

6.9/10.
Citera
2012-12-15, 23:09
Medlem
Kollade på den idag, tyckte det var mer action än i första LOTR, helt klart en film i min smak!
Citera
2012-12-15, 23:10
Medlem
gormiti100s avatar
Såg på den idag, tyckte att den var riktigt bra
Har en känsla av att den här filmen var mer av en uppbyggnad till dom andra två, alltså så har jag mycket höga förväntningar på dom nästa Hobbit filmerna.
Kommer nästa filmen nästa år eller?
Citera
2012-12-15, 23:36
Medlem
Lite barnsligare än LOTR, men det var oftast OK.
Däremot är 3D fortfarande lika hemskt att genomlida. Hade varit trevligt om de tillverkat glasögon med samma polarisering på båda ögonen.
Citera
2012-12-15, 23:38
Medlem
a25zkmiz-premiums avatar
Svår film att betygsätta då man konstant jämför med LOTR-trilogin, vilket jag inte är säker på om man ska göra eller ej.

Först och främst såg jag filmen i 3D & 48fps. 48fps är något som jag gillar starkt och hoppas på att flera filmer tar efter, det är lite som glidmedel för ögonen.

Det första jag lade märke till är att allt ser förfärligt animerat ut, till och med dvärgarna ser animerade ut (vilket de till viss del är, tro det eller ej). Varje scen är så extremt överredigerade med bloom och kontrast, vilket i och för sig blir väldigt vackert men å andra sidan blir det nästan overkligt.
Som tidigare skriver så är det lite mer trams och komedi än vad det var i LOTR, det enda som gör att man stör sig på det är enligt mig att man omedvetet jämför med LOTR. Jag måste dock försvara The Hobbit lite, man får trots allt tänka på att detta var 60 år innan mörkret/Sauron hade växt så liver på "denna tiden" var ju egentligen lite ljusare.

Precis som första LOTR-filmen så är troligtvis även denna något av en introduktion som jag antar kommer att bli både allvarligare och mörkare de två kommande filmerna.

Filmens höjdpunkter tycker jag är dess välgjordhet, avseende prop, specialeffekter, skådespeleri och musik. Vill framhäva Cate Blanchett & Ian Mckellen som gör ett förträffligt bra jobb, även musiken i filmen är i samma klass som LOTR-trilogin.

Jag gillar Sagan om Ringen och kan därför inte sätta ett objektivt betyg på¨filmen, utan för mig blir detta en 9 på IMDB.
Citera
2012-12-15, 23:47
Medlem
JonasGardells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
jag gissar att problemet med kostymerade orcher m.m. är att allt sådant upplevs mycket tydligare som fejk i 48fps 3d som. Det är svårt att komma undan med några kostymer, jag menar t.om. dvärgarna såg rejält plastiga ut stundtals som det var (och de ägnade säkert sjukt mycket tid på att få dem att se realistiska ut, tänk dig att göra det på varenda ork i närbild, omöjligt).

ger den 5 eller 6/10 jag. Hade kunnat vara 8/10 om den var 30-40 min kortare kortare och dragit ned lite på tramshumorn.

Vet inte riktigt vad 48 FPS 3D är Jag kollade på vanliga, gamla hederliga varianter, inge 3D eller annat tjofräs. Såg fortf sket ut!
Citera
2012-12-16, 00:13
Medlem
Danieloss avatar
Efter att ha sett filmen igen ikväll så är jag nöjd att konstatera att jag fortfarande tycker The Hobbit är en otroligt bra film. Hur någon kan tycka att den är seg och utdragen övergår mitt förstånd. Tyckte tvärtom att den ofta kändes stressad för att hinna med allt (t.ex. i vättegrottan). Helt rätt och nödvändigt beslut att dela upp boken i tre delar. Martin Freeman, Andy Serkis, Ian McKellen och Richard Armitage underbara.

Och så verkar jag vara en av få som älskar det nya formatet 3D HFR. Skärpan och de realistiska rörelserna gör att det nästan ser ut som att se saker live. Snälla, visa även de två nästkommande filmerna i detta revolutionerande format, trots alla konservativa gnällspikar!

Visst, det finns skönhetsfläckar, men det hade även LOTR-filmerna. En ny underbar resa tillbaka till Midgård och dess invånare och jag längtar redan till den förlängda versionen och nästa film!

4+/5
Citera
2012-12-16, 00:37
Medlem
AlexJohansens avatar
Grymt bra men framför allt även SNYGG film!
Bästa jag sett på länge/någonsin rent visuellt med 48 FPS(som sparkar röv) och 3D.

I korta drag var filmen som sagt riktigt bra bara en sak som var dålig och det var att alla vättar och orcher var datoranimerade...
Stark 4/5 pga det.
Citera
2012-12-16, 00:45
Medlem
Soulsurfers avatar
Håller med. Jag fick en "wow-känsla" jag aldrig tidigare har fått av se 3D 48 fps. För mig gjorde det väldigt mycket och jag förstår faktiskt inte hur man kan vara så konservativ och vilja se den i 2D med 24 fps över 3D 48 fps. För mig behöver det inte vara extremt realistiskt det är ju fantasy trots allt!

Vi lever i en digital tid och därför så känns det rimligt att man har valt att animera. Det är framtiden såvida vi vill det eller inte (tyvärr).

Tror att betyget kommer hamna runt 8.0 på imbB för övrigt. Hoppas inte lägre i alla fall. Bättre än Avatar som har 8.0 i "snitt" är den utan tvekan.. Om man nu bryr sig om sånt. Sen bör man egentligen inte bry sig om imdB ratings för mycket..

Är säker på att kommande filmer kommer bli ännu bättre!
Citera
2012-12-16, 00:50
Medlem
Stormhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrplbnkdbnk
Lite barnsligare än LOTR, men det var oftast OK.
Däremot är 3D fortfarande lika hemskt att genomlida. Hade varit trevligt om de tillverkat glasögon med samma polarisering på båda ögonen.

Kanske för att det är en barnbok från början?
Citera
2012-12-16, 00:56
Medlem
Rainst0rms avatar
Det är ju klart att den inte blir lika vuxenanpassad då boken inte heller är det. Men oavsett så ser jag fram emot att se filmerna. Läste om boken (den nya översättningen) i somras. Ska bli intressant att se hur Jackson har föreställt sig alltihopa. Måste dock säga att jag inte förstår varför de ska slänga in Radagast... Har lovat mig själv att se filmen på bio innan nyår i alla fall. Tänkte passa på att gå på Rigoletto och se den i 48fps/3D.
Citera
2012-12-16, 01:02
Medlem
Inte lika bra som Sagan om ringen-filmerna men ändå en jäkligt bra film. 3 timmar har nog aldrig känts så kort, för mig att filmen kunnat vara två timmar till, ser framemot extended versionerna om det nu blir några sådana.

Störde mig också på dom komiska inslagen, hade lätt kunnat tas bort för min del.

48fps tänkte jag inte ens på och 3D hade jag kunnat vara utan. Del två tänker jag se i 2D.

Betyg 8/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in