2014-10-25, 21:42
Medlem
Rothineaughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Jag misstänker att det är just Pistvakts "bjärn", "bjärv" och liknande som fått mig att inbilla mig att det här ordet jag försöker hitta existerar.
Bjærn heter det nog i norre Væsterbottn å bjænn sørut. Det verkar som at tjackt n for det mesta førekommer etter lang vokal sørut, men nølut kæn det høres etter kort vokal. Jæmfør hjænna å hjærnna, bjænn å bjærnn.

Bjærv er e tokut sammandrag åv bjænn å jærv frå tidiare næmnt teveprogram.

Citat:
Ursprungligen postat av Madicken01
Tror det är lite si och så med grammatiken, särskilt pronomen hos vissa Norrlänningar.
Gællande duandet å jagandet () undrer jæ hva det kommer ifrå. Jæ kæn tænke meg næger olik sætt:
* Da man int længer våger sæg meg ell deg, for at det låter bonnit, sæg man jag å du for sekerhets skull.
* Ænglisism der you øversets dil du; jæmfør huræ visse sæg du i stæ for ni ell man.
* Forvirring som utgår ur at han er både subjekt å objekt, som leder dil at hon, jag, å du blir objekt dem å.
* Svenska skolan er gøyvut.

Nog tror jæ på trian.
Citera
2014-10-25, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rothineaugh
Bjærn heter det nog i norre Væsterbottn å bjænn sørut. Det verkar som at tjackt n for det mesta førekommer etter lang vokal sørut, men nølut kæn det høres etter kort vokal. Jæmfør hjænna å hjærnna, bjænn å bjærnn.

Bjærv er e tokut sammandrag åv bjænn å jærv frå tidiare næmnt teveprogram.

Gællande duandet å jagandet () undrer jæ hva det kommer ifrå. Jæ kæn tænke meg næger olik sætt:
* Da man int længer våger sæg meg ell deg, for at det låter bonnit, sæg man jag å du for sekerhets skull.
* Ænglisism der you øversets dil du; jæmfør huræ visse sæg du i stæ for ni ell man.
* Forvirring som utgår ur at han er både subjekt å objekt, som leder dil at hon, jag, å du blir objekt dem å.
* Svenska skolan er gøyvut.

Nog tror jæ på trian.

Vad är detta för mystisk stavning. Installera svenskt keyboard på din dator om du är svensk! Control Panel > Regional settings. Eller ska det föreställa norska eller någon dialekt?
Citera
2014-10-25, 23:58
Medlem
Rothineaughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madicken01
Vad är detta för mystisk stavning. Installera svenskt keyboard på din dator om du är svensk! Control Panel > Regional settings. Eller ska det föreställa norska eller någon dialekt?
Om jæ er burmesisk då? Ska jæ installere burmesisk 'keyboard' då? Nog førstår du hva jæ skriver.
Citera
2016-05-21, 08:36
Medlem
HasseBanans avatar
Undrar över 2 ord som uttalas mycket i norrland.

"Gorma" sägs ju betyda att vara bråkig/omständig/rörig osv, men jag har även hört dem använda ordet när en kvinna eller en man är otrogen med någon annan, t.ex. "Varför gormar du med honom?" Har det alltså två betydelser?

Vad menar norrlänningar när de kallar södra Sverige för "blöjan"? Som jag uppfattat det ungefär som att folk som bor i södra Sverige är töntiga/skvallriga el likn. Någon som vet bättre?
Citera
2016-05-21, 10:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Undrar över 2 ord som uttalas mycket i norrland

Norrland stavas med inledande versal och upptar 60 % av Sveriges yta. Norrland är inte ett landskap, det är en landsdel. Det är 91 mil från Karesuando till Sundsvall.

Citat:
"Gorma" sägs ju betyda att vara bråkig/omständig/rörig osv, men jag har även hört dem använda ordet när en kvinna eller en man är otrogen med någon annan, t.ex. "Varför gormar du med honom?" Har det alltså två betydelser?

http://www.saob.se/artikel/?show=gor...0102.N731&pz=3

De är många ord som har flera betydelser och betydelser kan ändras över tiden. Samma ord kan ha olika betydelser inom olika dialektområden.

Gormar har den ungefärliga lexikala betydelsen på rikssvenska »att gör väsen av sig«. Det kan ske på olika sätt, genom att muttra, protestera högljutt, gnälla och flera andra liknande verb.

Citat:
Vad menar norrlänningar när de kallar södra Sverige för "blöjan"? Som jag uppfattat det ungefär som att folk som bor i södra Sverige är töntiga/skvallriga el likn. Någon som vet bättre?

Är det personerna i Karesuando eller Sundsvall du menar? Tror du att Sverige bara består av två delar som var för sig är identiskt likadana?

Lite geografikunskaper och en resa i hela Sverige skulle nog berika dig.
Citera
2016-05-21, 10:47
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Norrland stavas med inledande versal och upptar 60 % av Sveriges yta. Norrland är inte ett landskap, det är en landsdel. Det är 91 mil från Karesuando till Sundsvall.

http://www.saob.se/artikel/?show=gor...0102.N731&pz=3

De är många ord som har flera betydelser och betydelser kan ändras över tiden. Samma ord kan ha olika betydelser inom olika dialektområden.

Gormar har den ungefärliga lexikala betydelsen på rikssvenska »att gör väsen av sig«. Det kan ske på olika sätt, genom att muttra, protestera högljutt, gnälla och flera andra liknande verb.

Är det personerna i Karesuando eller Sundsvall du menar? Tror du att Sverige bara består av två delar som var för sig är identiskt likadana?

Lite geografikunskaper och en resa i hela Sverige skulle nog berika dig.

Okej, jag ska specifiera mig lite. Jag menar främst Norrbotten i detta fallet. Förlåt då att jag inte inledde med versal, ibland tänker man sig inte för. Trakterna kring Boden, Luleå m.m.

EDIT: Jo jag vet vad gorma betyder generellt. Men i Norrbotten tycks det alltså ha flera betydelser, bl.a. att vara otrogen, enligt några norrbottningar jag känner (obs att versal inte ska användas vid denna typen av böjelse).
Senast redigerad av HasseBanan 2016-05-21 kl. 10:49.
Citera
2016-05-21, 11:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
EDIT: Jo jag vet vad gorma betyder generellt. Men i Norrbotten tycks det alltså ha flera betydelser, bl.a. att vara otrogen, enligt några norrbottningar jag känner (obs att versal inte ska användas vid denna typen av böjelse).

Även Norrbotten är olikartat, riktigt olikartat. Det finns något som kallas »bondska« och det är »bygdemål« med rötterna i det gamla jordbrukssamhället (kalixbondska, överkalixbondska, pitebondska, överlulebondska, lulebondska mm.). Dessa olika typer av »bygdemål« kan vara nästan egna språk och återspeglar även påtagliga skillnader i dialekter mellan huvudorterna i Norrbotten.

I det fall du pekar på där »gorma« skulle betyda »otrogen« handlar om en betydelseglidning där ordet tolkas som att »inte följa en vedertagen norm«. Alltså att bryta mot olika slags normer, bland annat normen att »inte ha begärelse till din nästas hustru«.

Att överanvända gorma, vilket vissa gör, handlar mer om ett inslag av viss »bonnighet« än att det utmärker någon enhetlig dialekt i Norrbotten (eller ens specifika delar av Norrbotten).
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-05-21 kl. 11:14.
Citera
2016-05-21, 19:14
Medlem
MaxWalters avatar
Ibland kan det uppstå förvecklingar när någon med norrländsk dialekt pratar med en t.ex. en skåning.

Följande exempel hörde jag den norrländske komikern Ronny Eriksson berätta.

Den deprimerad norrlänningen går till den skånske läkaren för att få medicin mot sin nedstämdhet.
När läkaren har skrivit ut receptet frågar patienten om man blir munntorr av tabletterna.

Javisst, svarar läkaren, det är därför jag har skrivit ut dem.

Munter uttalas munntorr på skånska.
Citera
2016-05-22, 00:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Ibland kan det uppstå förvecklingar när någon med norrländsk dialekt pratar med en t.ex. en skåning.

Följande exempel hörde jag den norrländske komikern Ronny Eriksson berätta.

Den deprimerad norrlänningen går till den skånske läkaren för att få medicin mot sin nedstämdhet.
När läkaren har skrivit ut receptet frågar patienten om man blir munntorr av tabletterna.

Javisst, svarar läkaren, det är därför jag har skrivit ut dem.

Munter uttalas munntorr på skånska.

Du menar att dessa förvecklingar inte uppstår om en från Stockholm pratar med en från Malmö? En person från Harads (Ronny Eriksson) lär förstå skånska bättre än en person från Stockholm. En person från Sundsvall (Norrland) kan ha uppenbara problem med att förstå en person från Överkalix (Norrland). Detta trots att det bara är 63 mil från Sundsvall till Överkalix.

Till Stockholm har den som bor i Sundsvall hela 38 mil. Mellan Malmö och Stockholm är det 62 mil.
Citera
2016-05-22, 13:44
Medlem
spknoises avatar
Visste ni att dialekten i norra Värmland har en del likheter med norrländska?
Citera
2016-05-22, 14:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Visste ni att dialekten i norra Värmland har en del likheter med norrländska?

Vilken av de norrländska dialekterna avser du då? Om man med norrländska menar en »bonnig« eller »sjungande« dialekt så ligger värmländska, dalmål och västmanländska inom samma definition.

Skillnaden mellan dialekter inom Norrland är betydligt större än skillnaden mellan huvuddragen i de minst utmärkande dragen inom norrländska dialekter och dialekterna i Värmland, Dalarna och Västmanland.

Det bör ju upplysas om att hela Lappland (som är ett landskap) ligger i Norrland (som är en landsdel).
Citera
2016-05-22, 14:29
Medlem
spknoises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilken av de norrländska dialekterna avser du då? Om man med norrländska menar en »bonnig« eller »sjungande« dialekt så ligger värmländska, dalmål och västmanländska inom samma definition.

Skillnaden mellan dialekter inom Norrland är betydligt större än skillnaden mellan huvuddragen i de minst utmärkande dragen inom norrländska dialekter och dialekterna i Värmland, Dalarna och Västmanland.

Det bör ju upplysas om att hela Lappland (som är ett landskap) ligger i Norrland (som är en landsdel).

Detta är ingenting som jag själv har kommit fram till utan vad jag läst att värmländskan i norra delen har har en del likheter med dialekterna i Hälsingland och Jämtland.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Eksh%C...socken#Dialekt
Senast redigerad av spknoise 2016-05-22 kl. 14:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in