2006-12-03, 01:03
Medlem
smichaels avatar
En norrlänning som jag känner säger gode hela tiden, typ det var gode roligt eller något.. Tycker att det låter så fult.. Han säger du istället för dig också, men det kanske inte är något norrländskt? Har ni några fler "konstiga" norrländska ord eller uttryck på lager?
Citera
2006-12-03, 02:36
Medlem
Akons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smichael
En norrlänning som jag känner säger gode hela tiden, typ det var gode roligt eller något.. Tycker att det låter så fult.. Han säger du istället för dig också, men det kanske inte är något norrländskt? Har ni några fler "konstiga" norrländska ord eller uttryck på lager?

Norrländska är en väldigt bred dialekt. Jag är uppvuxen i Arvidsjaurs kommun och där finns totalt tre stycken dialekter: pitedominerad bondska, skelleftedominerad bondska och nybyggardominerad bondska och många ord och uttryck kan variera väldigt mycket från by till by.

Gode, som du redan tagit upp är väldigt praktiskt. Några exempel: "Han är gode fet, hon är gode snygg etc"

Sinne är också ett ord som tydligen blivit inne på senare år, har dock aldrig hört mina föräldrar eller äldre använda ordet. Sinne = arg. Exempel: "Då fick jag sinne på honom, Jag blev sinne och..."

Några andra uttryck:

Paltschwimmern - Mättnadskänslan av för många paltar

Raal - Skrika

Euskefeurat - Inte känna sig i form, (pitemål)

Geudn gjort som toke saa - Galningen gjorde som token sa

Han jär nalta bakerom hågan - Om en person som ansågs klen i förståndet

Kröst ihop döngpåsan dän, stenta! - Var inte oförskämd flicka!

Man sankern int koen förrän båsa våra toom! - Man saknar inte korna förrän båsen är tomma.
Citera
2006-12-03, 03:09
Medlem
vättes avatar
Norrland är mer än halva Sverige för tusan. Skillnaderna mellan kirunamål och gävlemål är minst lika stora som mellan stockholmska och bondskånska.

Nåväl, de mest välkända norrländska orden är förmodligen schu - det inandade jo:et, och he - "det" eller "det är".
Citera
2006-12-03, 17:04
Medlem
Tjennstroums avatar
Ett vanligt uttryck är tjasch bårrt vilket betyder jaga iväg.
Snattren va gö sum n bondynj - Hjortronen är mogna som barnavföring

Och klassikern: "Ja ä int bitter".
Citera
2006-12-03, 17:14
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vätte
Norrland är mer än halva Sverige för tusan. Skillnaderna mellan kirunamål och gävlemål är minst lika stora som mellan stockholmska och bondskånska.

Nåväl, de mest välkända norrländska orden är förmodligen schu - det inandade jo:et, och he - "det" eller "det är".

Bra poäng. "Norrländska" existerar inte. Bara i Norrbotten är det busenkelt att skilja på 6-7 olika dialekter utan att vara alltför petig i distinktionerna. Skillnaden mellan exempelvis dialekten i Piteå och den i Skellefteå är förmodligen lika stora som skillnaden mellan dialekterna i Göteborg och Karlstad.
Citera
2006-12-03, 17:16
Medlem
RedXs avatar
Som pitebo måste jag slå ett slag för uttrycket "hé" som ersätter alla former av sätta/ställa/lägga/placera osv. En mycket enkel effektivisering av språket.
Citera
2006-12-03, 18:18
Medlem
cenobites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smichael
En norrlänning som jag känner säger gode hela tiden, typ det var gode roligt eller något..

Citat:
Ursprungligen postat av Akon
Gode, som du redan tagit upp är väldigt praktiskt. Några exempel: "Han är gode fet, hon är gode snygg etc"

Nu blev jag nyfiken. Som icke norrlänning har jag aldrig hört denna användning av "gode" tidigare, och exemplen som ni gett får mig att undra om det är en neutral förstärkning, eller om det ligger någon positiv värdering i det?

"gode roligt" borde betyda väldigt roligt, eller något liknande, samma sak med "gode snygg" (väldigt snygg). Eftersom både roligt och snygg är positiva i sig själva så blir det inga problem, men exemplet "gode fet" får mig att undra. Betyder detta väldig fet, eller betyder det klädsamt fet (vilket jag inte anser att man kan vara, men man skulle ju kunna säga det ändå)?
Citera
2006-12-03, 18:19
Medlem
General Nogis avatar
Ta och las Aldreomsorgen i Ovre Kagedalen. Detta utmarkta stycke modern svensk litteratur ar forfattat pa renaste skelleftebondska och varje kapitel forsett med ordlista. Du lar hitta en hel del intressanta ord i den. Exemplar kan hittas i storre bokhandlar eller online, bland annat direkt fran Vertigo Forlag (www.vertigo.se)

Uppfoljarna (Forensligandet i det Egentliga Vasterbotten och Hebbershalsapokryferna) ar inte lika dialektalt extrema.
Citera
2006-12-03, 18:29
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cenobite
Nu blev jag nyfiken. Som icke norrlänning har jag aldrig hört denna användning av "gode" tidigare, och exemplen som ni gett får mig att undra om det är en neutral förstärkning, eller om det ligger någon positiv värdering i det?

"gode roligt" borde betyda väldigt roligt, eller något liknande, samma sak med "gode snygg" (väldigt snygg). Eftersom både roligt och snygg är positiva i sig själva så blir det inga problem, men exemplet "gode fet" får mig att undra. Betyder detta väldig fet, eller betyder det klädsamt fet (vilket jag inte anser att man kan vara, men man skulle ju kunna säga det ändå)?

"Gode" är i princip en synonym till "väldigt". "Gode fet" betyder således att vederbörande har kroppshydda modell större - uttrycket rymmer ingen subjektiv bedömning beträffande huruvida detta är klädsamt eller ej.
Citera
2006-12-03, 19:18
Medlem
cenobites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
"Gode" är i princip en synonym till "väldigt". "Gode fet" betyder således att vederbörande har kroppshydda modell större - uttrycket rymmer ingen subjektiv bedömning beträffande huruvida detta är klädsamt eller ej.
Tackar.
Citera
2006-12-03, 20:05
Medlem
Mr Wrongs avatar
Citat:
Som pitebo måste jag slå ett slag för uttrycket "hé"....

Ett mycket användbart ord, fast i nedre/mellersta Norrland uttalar vi det oftast "hä".
Citera
2006-12-03, 22:55
Medlem
Tjennstroums avatar
På jamtsk säger vi he.
Exempel: Hårst ske mæ he n henn dåu? Vilket betyder: Var ska vi lägga den här då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in