Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-11, 22:04
  #349
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson941
Min farmor kom från Lit utanför Östersund och hon brukade alltid säga ett uttryck efter man hade provsmakat något som smakade gott (tror jag) Uttrycket var: skolimentum skolimantum jum jum är det någon som vet vad det betyder mer exakt? Och va kommer det ifrån? Vill tro att det härstammar från Jämtland men är inte helt säker.
Tacksam för svar

Jag har aldrig stött på uttrycket, men jag är helt säker på att det är en skämtsam parodi på latin och att det inte betyder någonting alls, mer exakt.
Citera
2023-03-09, 03:04
  #350
Medlem
Var någonstans i Norrland förekommer betoning av "andra halvan" av framförallt sammansatta ord? LägenHETen, lillaSYSter, fotbollsPLAN. Tjejen är från Kalix och där hör jag detta ofta.
Citera
2023-03-09, 03:49
  #351
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimvonAnd
Var någonstans i Norrland förekommer betoning av "andra halvan" av framförallt sammansatta ord? LägenHETen, lillaSYSter, fotbollsPLAN. Tjejen är från Kalix och där hör jag detta ofta.

Det är väl enbart Norrbotten (landskapet, inte länet). Piteborna är väl de som är allra mest kända för det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback