2007-01-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raincheck
Kan jag kolla det här XP jag har nu, om det är OEM eller inte? Jag tror aldrig att jag har behövt prata med Microsoft under alla år jag har kört med XP.

Ang. 32 bitars processorer... är till exempel en Intel Core 2 Duo 32bit eller 64bit? Hur vet man det?

EDIT: Glömde nämna en sak, har läst i genom den här tråden lite och folk har klagat ganska mycket på buggar och dylikt.
Nu är ju Vista färdigt och har släppts i butikerna... är det fortfarande väldigt buggigt eller flyter det på bra?

Antar att det tar lite tid innan alla program och hårdvara stödjer Vista.

Jag har inte märkt av någon bugg änsålänge iaf.
Man kan välja att öppna programvara som inte stödjs i vista i "Windows xp sp2" läge och då funkar dom Så alla program som funkade till xp funkar till vista nästa alla iaf.

Angånde om du kan kolla OEM gör fäljande så tror jag det ska stå OEM i cdkeyn:
Startmenyn > Högerklicka på den här datorn > egenskaper
2007-01-28, 23:08
Medlem
Lite bilder från mitt vista Dock har jag inte bilder på allt coolt men lite iaf.

Filen som man kan ladda ner är en rar fil.
Bara att packa upp den så har ni kort från vista dom jag orkade göra prtSc på.

Kan laddas ner här.

Edit: dock lär man vänta i 57sec innan autodownload rutan startas. bara så ni vet
2007-01-29, 01:27
Medlem
jallaballas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgt_johansson
32 bitars är för 32 bitars processorer, 64 bitars är för 64 bitars processorer.
även fast du har 64 bitars prolle så rekomenderar jag vista 32 bitars för alla program stödjer inte 64 bitars versionen än. Och du kommer inte märka någon markant skillnad.

OEM är exakt som vanliga vista utan oem bara det att du inte har tillgång till någon telefon support av windows.
Men som sagt vem behöver det.

Vista är officiellt släppt ja, alla butiker har det nog vid det här laget.

En OEM-version är en version som bara får säljas med en ny dator eller en vital datordel och är därför billigare än retail-versionen. Det medföljer ofta inte manual eller vanlig förpackning.

Vista släpptes i november till datortillverkare och företag och släpps till allmänheten den 30 januari. Nedräkning till detta
2007-01-29, 07:33
Medlem
Rixpundares avatar
OK om jag har fattat rätt så :

1.Kör man 64 Bitars vista så kan man både köra 32 Bitars och 64 Bitars program.32 Bitars varianten endast 32 Bit.Har man alltså 64 bitars prosessor väljer man 64 Bit?

2.Spel som World Of Warcraft och BF2 skall funka även på Vista.
Någon som kan bekräffta detta?

3.Funkar Telias F-Secure med 64Bits Vista?

Jag körde en uppgrade advisor och enligt denna så ska drivers till mitt moderkort ligga på skivan och grafik samt ljud finns att ladda ner från Nvidia/Creatives hemsida så det verkar bara vara att tuta och köra rent installations mässigt.

Någon som skulle vilja vara vänlig att bekräfta vad jag nyss har skrivit? Skulle vara MYCKET tacksam för svar!
2007-01-29, 09:05
Bannlyst
En fråga, kanske lite OT: Hur kan man kolla om man har 64- eller 32- processor?
Har en Acer Aspire 3102. Allt innehåll står på en etikett här på datorn, men inget om processorn. Har försökt att kolla också i kontrollpanelen, men den verkar inte heller vilja uppge något.

Någon som vet om man kan få upp det på skärmen - se vad man har för något under skalet?
2007-01-29, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rixpundare
OK om jag har fattat rätt så :

1.Kör man 64 Bitars vista så kan man både köra 32 Bitars och 64 Bitars program.32 Bitars varianten endast 32 Bit.Har man alltså 64 bitars prosessor väljer man 64 Bit?

2.Spel som World Of Warcraft och BF2 skall funka även på Vista.
Någon som kan bekräffta detta?

3.Funkar Telias F-Secure med 64Bits Vista?

Jag körde en uppgrade advisor och enligt denna så ska drivers till mitt moderkort ligga på skivan och grafik samt ljud finns att ladda ner från Nvidia/Creatives hemsida så det verkar bara vara att tuta och köra rent installations mässigt.

Någon som skulle vilja vara vänlig att bekräfta vad jag nyss har skrivit? Skulle vara MYCKET tacksam för svar!

Har du 32 bitas versionen så kan du bara köra 32 bitars och lika med 64a dvs 64 bitars program.

Du ska ladda ner och köra 32 bitarsversionen.
2007-01-29, 10:25
Medlem
Rixpundares avatar
Citat:
Har du 32 bitas versionen så kan du bara köra 32 bitars och lika med 64a dvs 64 bitars program.

Du ska ladda ner och köra 32 bitarsversionen.

hmm ringde Microsoft och kollade med dom och dom sa att det funkar med 32 bitars program på 64 bitars Vista.
2007-01-29, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rixpundare
hmm ringde Microsoft och kollade med dom och dom sa att det funkar med 32 bitars program på 64 bitars Vista.

Det kommer bugga sönder med 32 program i 64, men kör på det du
2007-01-29, 12:45
Medlem
barreths avatar
Citat:
Det kommer bugga sönder med 32 program i 64, men kör på det du
ojoj, nu får du nog förklara dig lite närmare.
Har kört vista 64-bitars business oem i 1.5 veckor nu på en av mina teststationer, fungerar utmärkt. Dock finns det knappt några virsuprogram som stödjer det, men i övrigt är det ju noll problem, som det varit i xp 64-bitars och i 2003 64-bitars. Ingen skillnad.

Har du någon intressant källa, har du testat själv eller vad har du fått detta ifrån?
2007-01-29, 13:55
Medlem
Rixpundares avatar
Efter lite övervägande har jag kommit fram till att det blir till att fixa 64Bitars Ultimate men inte förens det finns Antivirus/Brändvägg från F-Secure(Telia) som stödjer detta.

World Of Warcraft ska funka fint på 64bits Vista tydligen.

Två exempel på detta:
http://www.blizzplanet.com/modules.p...on=news&id=794
http://blogs.technet.com/eec/archive...04/408666.aspx

Tack för eran input uppskattades
2007-01-29, 20:42
Medlem
xcboys avatar
Nån som vet om amn behöver activeringskod lr er det bara att tanka hem det och installera det? :P
2007-01-29, 20:53
Medlem
yoous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoou
Själv fick jag:
  • Processor; - 4.8
  • Minne; - 5.9
  • Grafik; - 3.6
  • Spelgrafik; - 3.2
  • Primär hårddisk; - 5.4
Resultat; 3.2
Citat:
Ursprungligen postat av phil
vad har du för spec på datorn?
  • Viiv PD 940 processor Dual Core (3.20GHz, 800FSB, 2x2MB)
  • 4096MB Dual Channel DDR2 533MHz (4x1024) Memory
  • Internal 13-in-1 Media card reader 385-10367
  • 250GB 7200rpm SATA Hard Drive
  • 16x max. DVD+/-RW & 16x DVD
  • 512MB Nvidia GeForce 7300LE TurboCache graphics card
  • Integrated Sound Blaster Audigy ADVANCED HD Audi
  • Windows Vista Buisness

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem