2007-12-26, 03:38
Medlem
MaDManiaCs avatar
Tänkte införskaffa mig en ny dator, jag står mellan dom här två valen:
http://www.boulevard.se/dator.aspx?ID=95
http://www.boulevard.se/dator.aspx?ID=92
Den första är det ju 4gb RAM-minne på så det innebär väl att jag måste skaffa mig vista ultimate, om jag har förstått rätt?
Eller spelar det ingen roll vilken vista version jag har.
Men den största frågan är ändå, ska jag köpa vista eller xp?

Jag tänker så att om jag köper xp så kommer det att bli gammalt efter typ ett halv år och då måste jag ändå uppgradera mig, så det känns lite onödigt. Men ändå efter att jag har läst igenom stora delar av den här tråden så verkar det som att det är väldigt mycket buggar, och saker som inte fungerar i vista. Det är väl rätt så självklart egentligen eftersom vista är så pass nytt, men hur fungerar det att köra spel som har kommit ut alldeles nyligen, så som crysis, timehsift, nfs: pro street osv?

Tycker in att det är värt att köpa vista nu eller borde jag vänta, i så fall vilken version bör jag ta om jag köper någon av datorerna i ovanstående länkar?

Har service pack 1 kommit ut än?
2007-12-26, 03:45
Medlem
Twangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaDManiaC
Tänkte införskaffa mig en ny dator, jag står mellan dom här två valen:
http://www.boulevard.se/dator.aspx?ID=95
http://www.boulevard.se/dator.aspx?ID=92
Den första är det ju 4gb RAM-minne på så det innebär väl att jag måste skaffa mig vista ultimate, om jag har förstått rätt?

Jag tänker så att om jag köper xp så kommer det att bli gammalt efter typ ett halv år och då måste jag ändå uppgradera mig, så det känns lite onödigt. Men ändå efter att jag har läst igenom stora delar av den här tråden så verkar det som att det är väldigt mycket buggar, och saker som inte fungerar i vista. Det är väl rätt så självklart egentligen eftersom vista är så pass nytt, men hur fungerar det att köra spel som har kommit ut alldeles nyligen, så som crysis, timehsift, nfs: pro street osv?

Tycker in att det är värt att köpa vista nu eller borde jag vänta, i så fall vilken version bör jag ta om jag köper någon av datorerna i ovanstående länkar?

Dator 2 har ett mer passande graffekort för de nyare spelen och det är dyrare med ett nytt graffekort än med mer minnen. Har du inte ett graffekort med mycket minne får din hårddisk arbeta mycket och det är inte kul.
Sen är jag dock värdelös på AMDs cpus så där får nån annan svara.
2007-12-26, 04:12
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Det är väl rätt så självklart egentligen eftersom vista är så pass nytt, men hur fungerar det att köra spel som har kommit ut alldeles nyligen, så som crysis, timehsift, nfs: pro street osv?

Vista funkar utmärkt till nyare spel.
Nej servicepack har inte kommit än, men det kommer löpande uppdateringar.

Vista är inte så "nytt" längre och de flesta tillverkare har uppdaterade drivrutiner etc. till sina produkter.

Citat:

Det går bra med vilken version av Vista som helst.

Jag har använt Vista i ett halvår nu och är helnöjd. Nackdelarna har varit att det funnits buggar med det, men de har åtgärdats allt eftersom. Det är väl en del av processen med att ha ett Windows operativ.

Det är ju som du säger; väljer du XP nu kanske du måste byta om ett tag igen. Men med bättre kompatiblitet.

Vista kommer ju att hålla i ett par år längre. Inte fullt kompatibelt med allt än.
2007-12-26, 04:15
Medlem
MaDManiaCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twang
Dator 2 har ett mer passande graffekort för de nyare spelen och det är dyrare med ett nytt graffekort än med mer minnen. Har du inte ett graffekort med mycket minne får din hårddisk arbeta mycket och det är inte kul.
Sen är jag dock värdelös på AMDs cpus så där får nån annan svara.

Alltså ju mindre minne grafikkortet har desto mer får hårddisken jobba, varför?

EDIT: såg att jag redan fått svar på några saker av en annan.
2007-12-26, 04:19
Medlem
MaDManiaCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Vista funkar utmärkt till nyare spel.
Nej servicepack har inte kommit än, men det kommer löpande uppdateringar.

Vista är inte så "nytt" längre och de flesta tillverkare har uppdaterade drivrutiner etc. till sina produkter.

Det går bra med vilken version av Vista som helst.

Jag har använt Vista i ett halvår nu och är helnöjd. Nackdelarna har varit att det funnits buggar med det, men de har åtgärdats allt eftersom. Det är väl en del av processen med att ha ett Windows operativ.

Det är ju som du säger; väljer du XP nu kanske du måste byta om ett tag igen. Men med bättre kompatiblitet.

Vista kommer ju att hålla i ett par år längre. Inte fullt kompatibelt med allt än.

Okej, det låter ju fan bra. Så jag kan välja vista home premium och kunna använda alla 4 gb?

Vad är det egentligen för skillnad på home premium och ultimate?

Det lutar åt att jag köper ett vista, men inte riktigt säker på version och så än, vilken fungerar bäst till spel?
Tack för svaren!
2007-12-26, 04:28
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Okej, det låter ju fan bra. Så jag kan välja vista home premium och kunna använda alla 4 gb?

Vad är det egentligen för skillnad på home premium och ultimate?

Det lutar åt att jag köper ett vista, men inte riktigt säker på version och så än, vilken fungerar bäst till spel?
Tack för svaren!

Med Ultimate får du 2 versioner av Vista. 32Bit och 64Bit versionen plus en massa annat jox du inte behöver.
"Windows Vista Ultimate
-Den komprimisslösa versionen av Vista

Windows Vista Ultimate är den mest mångsidiga versionen av Windows Vista. Det är det första operativsystem där de avancerade infrastrukturella funktionerna i ett företagsinriktat operativsystem kombineras med hanterings- och effektivitetsfunktionerna hos ett mobilitetsinriktat operativsystem och de digitala underhållningsfunktionerna i ett kundinriktat operativsystem. För den person som vill ha ett operativsystem som är väl anpassat till att arbeta hemifrån, arbeta på resande fot samt för underhållning, är Windows Vista Ultimate det operativsystem där du får allt.
"

Med Home Premium får du antingen 32Bit eller 64Bit versionen. (valfritt)
Det innehåller nog allt du behöver som privatperson.
"Windows Vista Home Premium
-För hemmet med avancerade datorbehov

Windows Vista Home Premium är operativsystemet för hem med avancerade datorbehov. Det bidrar till att du kan använda din bärbara eller stationära dator mer effektivt och möjliggör att du kan ta del av nya, spännande digitala underhållningsupplevelser - allt med fördelen av ökad säkerhet och tillförlitlighet.
"

Nackdelen med Home-versionen är att det inte är fullt utbyggt för nätverk?
Det är vad jag hör iallafall. Nån annan som är mer insatt i detta än jag?

Skall du ha det till Spel och liknande är helt klart Home alternativet.

Edit: Prisskillnaden på 2000:- mellan Home och Ultimate borde göra sitt också ^^
2007-12-26, 04:34
Medlem
Twangs avatar
Citat:
Alltså ju mindre minne grafikkortet har desto mer får hårddisken jobba, varför?

EDIT: såg att jag redan fått svar på några saker av en annan.

Därför att alla texturer laddas in i grafikkortets minne och nya spel idag har så pass stora texturer att har du lite minne på graffekortet måste nya laddas in från hårddisken hela tiden. Desto större graffekortsminne, desto mer kan det laddas in, desto mindre behöver hårddisken jobba.
2007-12-26, 04:51
Medlem
MaDManiaCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
En massa text...

Okej, vad är skillnaden på 32 och 64 bits då?
Om man ska ha 64 bits så måste man även ha en 64 bitars processor, right?
2007-12-26, 16:25
Medlem
mteds avatar
Citat:
Okej, vad är skillnaden på 32 och 64 bits då?
Om man ska ha 64 bits så måste man även ha en 64 bitars processor, right?

Japp, man måste ha en CPU som har 64-bitars stöd. 64-bit versionen är ett måste om du ska ha mer än 3 gb i arbetsminne, då 32-bits versionen inte stödjer mer än ~3.12 gb i ram.
2007-12-26, 19:41
Medlem
Hej flashbackare!

Jag har lyckats bluescreena min dator ordentligt här.
Jag vet ganska precis vad problemet är men jag kommer verkligen inte på något sätt att lösa det på.

Problemet: Jag skulle installera BWmeter (Något som liknar netlimiter kan jag tänka mig) men mitt i installationen fick jag bluescreen så jag startade om datorn och när jag hade kommit förbi lösenordsinskrivningen och jag trodde att allt var fixat så fick jag bluescreen igen.
Detta vet jag: Det är ndisuio.sys som orsakar bluescreenen, det har tydligen blivit en krock på IRQ-listan. Det är alltså någon nätverksfil. Jag får bara bluescreen när jag har det trådlösa usb-nätverkskortet (Netgear WPN111) i datorn, annars fungerar datorn utmärkt. Men en dator är inte lika kul utan internet så jag tänkte kolla med er om ni har någon lösning på mitt problem.

Någon som vet om det går att möblera om lite i IRQ-listan kanske och hur isåfall?
Det jag har hittat på nätet har inte varit till stor hjälp, den enda lösningen jag hittade var att formatera om skiten och det går verkligen inte för sig. Jag har ingen systemåterställningspunkt heller. Dumt av mig.

Tack på förhand!

Edit: Efter att ha surfat runt lite har jag nu kommit fram till att det kanske inte alls är en IRQ-krock då irql not less or equal inte har något med IRQ-listan att göra. Man lär sig något nytt varje dag! Men problemet kvarstår..
2007-12-26, 21:00
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Que?
Hej flashbackare!

Jag har lyckats bluescreena min dator ordentligt här.
Jag vet ganska precis vad problemet är men jag kommer verkligen inte på något sätt att lösa det på.

Problemet: Jag skulle installera BWmeter (Något som liknar netlimiter kan jag tänka mig) men mitt i installationen fick jag bluescreen så jag startade om datorn och när jag hade kommit förbi lösenordsinskrivningen och jag trodde att allt var fixat så fick jag bluescreen igen.
Detta vet jag: Det är ndisuio.sys som orsakar bluescreenen, det har tydligen blivit en krock på IRQ-listan. Det är alltså någon nätverksfil. Jag får bara bluescreen när jag har det trådlösa usb-nätverkskortet (Netgear WPN111) i datorn, annars fungerar datorn utmärkt. Men en dator är inte lika kul utan internet så jag tänkte kolla med er om ni har någon lösning på mitt problem.

Någon som vet om det går att möblera om lite i IRQ-listan kanske och hur isåfall?
Det jag har hittat på nätet har inte varit till stor hjälp, den enda lösningen jag hittade var att formatera om skiten och det går verkligen inte för sig. Jag har ingen systemåterställningspunkt heller. Dumt av mig.

Tack på förhand!

Edit: Efter att ha surfat runt lite har jag nu kommit fram till att det kanske inte alls är en IRQ-krock då irql not less or equal inte har något med IRQ-listan att göra. Man lär sig något nytt varje dag! Men problemet kvarstår..
Om ingen annan har ett mer specifikt råd till just det här problemet så skulle jag nog rekommendera att avinstallera både BW-meter och ditt nätverkskort helt. Installera sen om nätverkskortet och se om det hjälper. Om inget annat så tar det inte mer än 5-10 minuter och du bör inte kunna hamna i en sämre sits av att testa.
2007-12-26, 21:09
Medlem
Grejen är den att BWmeter inte hann bli färdiginstallerat innan jag fick bluescreenen och därmed kan jag inte avinstallera det heller.
Ska testa att installera om drivrutinerna till nätverkskortet nu iallafall. Återkommer!

Edit: Löst! Det hoppade igång igen efter ett par ominstallationer av drivrutinerna till nätverkskortet. Tack för hjälpen ÅnkelGunnar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in