2007-12-27, 00:36
Medlem
MaDManiaCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mted
Japp, man måste ha en CPU som har 64-bitars stöd. 64-bit versionen är ett måste om du ska ha mer än 3 gb i arbetsminne, då 32-bits versionen inte stödjer mer än ~3.12 gb i ram.

Okej, då förstår inte jag riktigt hur dom här har tänkt:
http://www.boulevard.se/dator.aspx?ID=95
Den har en AND Athlon x2 6000+ AM2, för mig betyder den där beteckningen att det inte är en 64 bitars, eller är det am2 som står för det?
Verkar skumt eftersom den även har 4 gb ram minne.
2007-12-27, 01:34
Medlem
mteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaDManiaC
Okej, då förstår inte jag riktigt hur dom här har tänkt:
http://www.boulevard.se/dator.aspx?ID=95
Den har en AND Athlon x2 6000+ AM2, för mig betyder den där beteckningen att det inte är en 64 bitars, eller är det am2 som står för det?
Verkar skumt eftersom den även har 4 gb ram minne.

AMD'n du nämner har stöd för 64-bitar.
2007-12-27, 15:50
Medlem
MaDManiaCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mted
AMD'n du nämner har stöd för 64-bitar.

Okej, är du säker?
Hur vet man att den är det.
2007-12-27, 21:35
Bannlyst
begränsade rättigheter...

hur gör man så att man har rättigheter till allt i vista, man har tydligen inte det även om man är administrator, problem med att använda programmet unlocker.
när man använder programmet kommer det upp en ruta där det står: "fel pågrund av begränsade rättigheter för debug"
hur kan man inte ha alla rttigheter?
och hur aktiverar man administratörkontot så att det syns i välkomstskärmen?
2007-12-28, 16:01
Medlem
Twangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winhack
hur gör man så att man har rättigheter till allt i vista, man har tydligen inte det även om man är administrator, problem med att använda programmet unlocker.
när man använder programmet kommer det upp en ruta där det står: "fel pågrund av begränsade rättigheter för debug"
hur kan man inte ha alla rttigheter?
och hur aktiverar man administratörkontot så att det syns i välkomstskärmen?

Hehe, försöker du ta bort en namnlös katalog?

Testa att döpa om den genom DOS först.
2007-12-28, 16:44
Medlem
Skaffade en ny laptop för ett par veckor sen (HP Pavilion Tx1345) och har därför blivit "tvungen" att köra Vista.

Det började med att jag fick installera mellan 20 och 40 uppdateringar de första gångerna jag startade/startade om datorn, men det var inget som störde mig. Däremot har jag nu börjat irritera mig så in i h*lvete på att det fortfarande är ett 20-tal nya j*vla uppdateringar varenda gång jag stänger av eller startar om datorn.

Ska det vara på detta viset? Och OM det nu ska vara så, kan någon hjälpa mig att stänga av autmatiska uppdateringar?

Tack på förhand!
2007-12-28, 16:51
Medlem
Twangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandbaerg
Skaffade en ny laptop för ett par veckor sen (HP Pavilion Tx1345) och har därför blivit "tvungen" att köra Vista.

Det började med att jag fick installera mellan 20 och 40 uppdateringar de första gångerna jag startade/startade om datorn, men det var inget som störde mig. Däremot har jag nu börjat irritera mig så in i h*lvete på att det fortfarande är ett 20-tal nya j*vla uppdateringar varenda gång jag stänger av eller startar om datorn.

Ska det vara på detta viset? Och OM det nu ska vara så, kan någon hjälpa mig att stänga av autmatiska uppdateringar?

Tack på förhand!

Tycker du ska installera dom där uppdateringarna och när du väl gjort det kanske det kommer komma max en uppdatering i månaden.
Uppdateringarna är ju viktiga för att dom täpper till fel i operativsytemet.
Spelar ingen roll om det är XP eller Vista, skulle du installera XP nu skulle det vara likadant.

Men men.. om du trots allt vill stänga av dom:

Control Panel
Security
Sen under 'Windows Update' har du "Turn automatic updating on or off". Klicka där.
Sen får du ställa in det som du tycker är bäst.
2007-12-28, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twang
Tycker du ska installera dom där uppdateringarna och när du väl gjort det kanske det kommer komma max en uppdatering i månaden.
Uppdateringarna är ju viktiga för att dom täpper till fel i operativsytemet.
Spelar ingen roll om det är XP eller Vista, skulle du installera XP nu skulle det vara likadant.

Men men.. om du trots allt vill stänga av dom:

Control Panel
Security
Sen under 'Windows Update' har du "Turn automatic updating on or off". Klicka där.
Sen får du ställa in det som du tycker är bäst.
Självklart vill jag ju installera uppdateringar. Men det finns ju faktiskt gränser på när det blir för mycket!

Faktum är att jag har installerat alla uppdateringar som kommit hittills - men det slutar ju aldrig! Jag installerade 24 uppdateringar igår, som sedan skulle konfigureras (eller vad det står) när jag startade upp datorn idag och det är ju detta som tar en sjuhelvetes tid och som jag inte längre orkar med! Nu har jag t.ex. fler uppdateringar som bara ligger och väntar på att jag ska stänga av datorn.

Ibland kan de inte lugna sig heller, utan då kommer det upp en ruta nere i högra hörnet där det står typ "Hej, din dator kommer att startas om, om fem minuter. Vill du göra det direkt istället, eller vänta till lite senare [Högsta alternativet är om 4 timmar]". Och sitter jag då inte vid datorn när dessa 4 timmar har gått, ja, då startas den om av sig själv.

Det kommer uppdateringar för mig nästan VARJE DAG! (Jag tror faktiskt att det kommit uppdateringar alla dagar utom 3 dagar, de senaste tre veckorna!) Därav min fråga om det verkligen ska vara så.

Om du då säger att de kommer max en gång i månaden, då är det uppenbart något fel på min dator, eller?

Tack för hjälpen med att hitta hur jag stänger av uppdateringarna, jag trodde att det alternativet skulle ligga på något ännu mer ologiskt ställe än vad det faktiskt gjorde
2007-12-28, 20:32
Medlem
Twangs avatar
Nej, det är inget fel på din dator. Det är ju bara det att Vista har ju funnits ett tag nu och dom har ju haft lite tid på sig att rätta till saker och ting och därför släpper de patchar.
Hade du haft Vista några månader tillbaka hade du ju kanske bara behövt installera hälften av de du installerar nu.
Dom släppte ju nyss ett prepack till SP1 som innehöll en massa uppdateringar.
Mitt råd är att låt den installera allt, ta den tid datorn behöver, sen slipper du det.

Kom ihåg när jag installerade XP åt min bror för kanske 1-2 år sen.. fy fan.. tog ju en halv dag att patcha skiten. Men dom täpper ju till säkerhetshål, buggar etc så det är ju värt det.
2007-12-29, 02:35
Medlem
Ja, alltså jag förstår givetvis att det har hunnit att komma en del patchar och liknande. Jag hade dock föredragit att alla dessa kommit på en gång istället för att komma lite sporadiskt som de gjort. Jag offrar hellre en hel dag åt att fixa datorn som den ska vara, snarare än att få sitta 30 minuter till en timme varje dag och bara vänta på att allt ska konfigurera sig självt, innan jag kan använda datorn.

Jag vet inte riktigt om min frustration framgår, men tänk dig själv att din dator har varit avstängd och du bara måste ha igång den snabbt. (Då är väl visserligen Vista inte rätt val, då det verkar ta typ 2 minuter att få igång den som snabbast, men det är en annan sak...). Att då behöva sitta och vänta, och vänta, och vänta på att sakerna ska installeras färdigt, innan du kan börja använda den, det är riktigt drygt!

Hur som helst så ska du ha ett stort tack för att du tog dig tid till att svara! Jag bara hoppas att det är slut på uppdateringar snart. För det är verkligen ingen överdrivt att jag fått uppdateringar att installera alla dagar utom tre...
2007-12-29, 03:24
Medlem
Twangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandbaerg
Ja, alltså jag förstår givetvis att det har hunnit att komma en del patchar och liknande. Jag hade dock föredragit att alla dessa kommit på en gång istället för att komma lite sporadiskt som de gjort. Jag offrar hellre en hel dag åt att fixa datorn som den ska vara, snarare än att få sitta 30 minuter till en timme varje dag och bara vänta på att allt ska konfigurera sig självt, innan jag kan använda datorn.

Jag vet inte riktigt om min frustration framgår, men tänk dig själv att din dator har varit avstängd och du bara måste ha igång den snabbt. (Då är väl visserligen Vista inte rätt val, då det verkar ta typ 2 minuter att få igång den som snabbast, men det är en annan sak...). Att då behöva sitta och vänta, och vänta, och vänta på att sakerna ska installeras färdigt, innan du kan börja använda den, det är riktigt drygt!

Hur som helst så ska du ha ett stort tack för att du tog dig tid till att svara! Jag bara hoppas att det är slut på uppdateringar snart. För det är verkligen ingen överdrivt att jag fått uppdateringar att installera alla dagar utom tre...

Jorå, jag förstår att du blir frustrerad över att det tar sån tid. Känner igen det själv när man gör musik eller vadsomhelst, man har en idé och ville bara sätta igång med det, inte arbeta med datorn.

Hur mycket ram-minne har du? Du kan ju köpa t.ex ett USB-minne och aktivera ReadyBoost på det minnet och då startar Vista upp riktigt snabbt.
Själv startar mitt Vista upp på runt 30 sekunder fast jag har väl en ganska snabb dator.

Många märkesdatorer skriver ju deals med Microsoft så att datorerna måste köra Vista, även om dom inte klarar det. Har sett hur många datorer som helst som säljs med t.ex bara 512mb RAM men också Vista förinstallerat. Jag tycker det är vansinne, 1GB går bra men vid 2GB så funkar Vista riktigt bra med alla godsaker på då.

Ah, kollade nu på vilken HP du har. Du har ju 2GB ram så det ska räcka. Jag skulle snarare säga att det är din hårddisk som slöar ner systemet, den är ju bara på 5400rpm vilket är ganska slött oavsett operativsystem. Skulle rekommendera att du kör ReadyBoost, har själv inte gjort det men har hört att uppstarten av datorn ska snabbas upp avsevärt och det kanske det är värt om man bara lägger 200-300kr på ett USB-minne.
2007-12-29, 03:41
Medlem
andreasaswardhs avatar
Fel vid installation av svenska till ultimate

Tja, när jag ska installera svenska till mitt Vista Ultimate får jag felet "Code 2". Jag förstår inte alls vad jag gör för fel. När jag sedan försökte installera danska så fungerade det utmärkt. Har försökt med alls i Windows Help and Support, utan någon som helst lösning på problemet. Är det någon här som har erfarenhed av detta problem eller vet hur jag skall gå till väga för att lösa detta?

Tack på förhand // Andreas

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in