2010-03-23, 13:25
Medlem
blotarns avatar
Håller på med en enkel maträtt nu. Kycklingklubbor i ugn med ris och pressad citron med basilikalöv.
Har tyvärr inga ugnsplåtar här så en järngryta med lock får duga idag.
Enligt bruksanvisningen på paketet så ska kycklingen tinas först, men det orkar jag fan inte. Tar ju flera timmar, och jag är hungrig nu!
Detta kommer bli supergott!
Citera
2010-03-24, 08:31
Medlem
StefanHeterJags avatar
Har fått en ~3kgs nyskjuten och plockad tjäder av grannen och vill gärna få tips på tillagning och tillbehör.

Har hittat detta recept på nätet men undrar om det finns något bättre som involverar både grädde och svamp (trattisar eller kantareller):
Citera
2010-03-24, 09:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Har fått en ~3kgs nyskjuten och plockad tjäder av grannen och vill gärna få tips på tillagning och tillbehör.

Har hittat detta recept på nätet men undrar om det finns något bättre
Här finns en del trevliga recept: http://www.hittarecept.se/receptkort/tj%C3%A4der

~Paul~

PS Du låter väl fågeln hänga några dagar?
Citera
2010-03-24, 11:14
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Här finns en del trevliga recept: http://www.hittarecept.se/receptkort/tj%C3%A4der

~Paul~

PS Du låter väl fågeln hänga några dagar?
Den är infrusen nu, fick den i infruset skick, den var skjuten för typ 1-2 veckor sedan. Ska jag tina den och låta den hänga, eller är det försent när den nu varit infrusen? Den kanske fick hänga innan den vart infrusen, vet inte, men kan kolla.

Ska kolla recepten. Tackar.
Citera
2010-03-24, 17:45
Medlem
INDONESISK KYCKLINGSOPPA, 4 portioner

6dl kraftig hönsbuljong
1/2 kyckling
1 lagerblad
1 schalottenlök
1-2 vitlöksklyftor
1-2 msk rapsolja
2 tsk curry
2 msk vetemjöl
2 dl mjölk
2 dl grädde
1 tsk paprikapulver
1 krm svartpeppar

vattenkrasse

Koka upp buljongen. Lägg i kycklinghalvan. Låt den koka 30-40 min tillsammans med lagerbladet.
Skala och finhacka löken och vitlöken. Fräs den i rapsolja. Låt curryn fräsa med någon minut. Ta upp kycklingen. Ta bort skinn och ben. Skär köttet i mindre bitar.
Tillsätt lökfräset i buljongen. Vispa samman vetemjölet och mjölken som sedan vispas ned i buljongen. Tillsätt grädden. Låt koka 3-5 min. Smaksätt soppan med paprika och peppar. Lägg i kycklingköttet. Låt soppan få ett uppkok. Garnera med vattenkrasse.

CRANKS BRÖDBULLAR
8-10 grova brödbullar som klyvs (och tex kan fyllas med färsk ostmassa och krasse eller rucolablad).
3,5 dl ljummet vatten

25g (1/2 paket jäst)
1 tsk råsocker eller farinsocker eller 1 msk honung
1 tsk havssalt (eller vanligt salt)
5 dl grahamsmjöl + 2-2,5 dl vetemjöl eller ca 7,5 dl grahamsmjöl
(mjölk att pensla med)

Blanda i en bunke smulad jäst, socker eller honung med salt och lite av det ljumma vattnet. Rör om väl. Låt stå minst 10 min på varm plats tills det börjar bubbla i bunken (det är jästen som "vaknar"). Häll då ned resten av det ljumma vattnet samt mjölet - lite i taget. Arbeta degen tills den blir smidig. Knåda 8-10 bullar som plattas till med handflatan.
Lägg bullarna på smord plåt. Jäs 30 min. Pensla dem med mjölk och grädda i 200⁰ ugnsvärme i ca 20-25 min. Låt brödbullarna svalna under en handduk.
Senast redigerad av tankar 2010-03-24 kl. 18:24.
Citera
2010-03-25, 11:15
Medlem
Denoms avatar
Har frysta kycklingfiléer, pasta och lite blandat i övrigt i kylskåp och förråd. Vad ska jag laga till lunch idag?
Citera
2010-03-25, 15:17
Medlem
Evil-Eyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Har frysta kycklingfiléer, pasta och lite blandat i övrigt i kylskåp och förråd. Vad ska jag laga till lunch idag?

Lite sent för lunch kanske, men här kommer det iallfall.

Lägg dom på en plåt, släng i massa grönsaker i "lagom" bitar (morötter, potatis, lök i klyftor...) äh, jag länkar istället, sen gör du en egen tolkning av receptet med vad du har hemma.

http://www.tasteline.com/Recept/Fannys_ortkyckling_allt_i_ett

Går utmärkt att göra en sås på vin-spadet och grädde (kanske en lite fond, soja för färgens skull osv).

Helt okej gott med tanke på hur enkelt det är.

Edit: skit i potatisen om du inte har någon och koka pasta till istället, då hade jag absolut gjort en sås till det.
Citera
2010-03-25, 21:11
Medlem
Även här ett lite sent matförslag men här kommer det iallfall

BROCCOLIGRATÄNG MED KASSLER, 4 portioner, ugn 225⁰
500 g djupfryst broccoli
vatten
salt
400 g kassler
2 msk margarin eller smör
2 msk vetemjöl
4 dl mjölk
ca 200 g riven gratängost eller annan gärna smakrik ost
1 kryddmått salt
1 kryddmått svartpeppar
ev. 1 tsk senap, gärna dijonsenap
klippt persilja
Sätt på ugnen på 225º. Koka broccolin enligt förpackningens anvisning, i lättsaltat vatten på spis eller i micro (med bara ett par matskedar vatten) tills den känns nätt och jämt mjuk. Låt broccolin rinna av och lägg den i en smord ugnsfast form. Strimla eller tärna kasslern och lägg i formen med broccolin.
Smält margarin i en kastrull och rör ned mjölet. Häll i mjölken under vispning och låt koka upp. Sänk värmen och låt koka på svag värme ca 3-4 minuter. Smaka av med salt, peppar och ev. senap.
Rör ner riven ost, spara lite till slutet. Häll ostsåsen över broccolin och kasslern. Strö över sista osten.
Gratinera i ugn 225°C ca 15 minuter tills gratängen fått fin färg.
Citera
2010-03-26, 06:27
Medlem
Tidigt middagsförslag (som jag lagat nu på morgonen, och ställt in i kylen över dagen):

FISKSOPPE-GRYTA, 4 portioner, med något gott bröd till

Ett mellanting mellan fiskgryta och soppa som äts i djupa tallrikar. Man kan byta ut grönsakerna, man behöver ju t ex inte alls ha både aubergine och zucchini.

3 gösfileér (ca 450g) eller torsk
4 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
lite rapsolja
1/2 zucchini
1/2 aubergine
1/3 tsk dragon
1 fiskbuljongtärning
1/2 paket (1/4 g) saffran
2-3 msk vetemjöl
2 dl vatten
2 dl créme fraiche eller grädde
1 tomat
1/2 morot
3 blekselleristjälkar eller lite fänkål
några sockerärter eller haricot verts

Skala och finhacka schalottenlök och vitlök. Lägg åt sidan. Skala moroten och skär i smala strimlor. Skiva zuccinin och auberginen i tunna skivor eller halvmånar. Skålla tomaten: lägg den för ett ögonblick i kokhett vatten och därefter i kallt vatten. Skala och gröp ur kärnorna. Strimla sedan tomaten.

Fräs lök och vitlök i en gryta. Strö över stött saffran och söndersmulad dragon. Rör om. Rör ned mjölet och späd med 2 dl vatten och koka upp. Späd med grädden och koka upp på nytt. Lägg i en fiskbuljongtärning och alla grönsakerna (utom tomaten) inklusive sockerärter (ta några ur ett paket frysta) och strimla blekselleri eller fänkål. Koka såsen några minuter. Lägg ner fiskfiléerna delade i stora bitar och tomatstrimlor. Koka sakta under lock några minuter tills fisken är klar.
Citera
2010-03-27, 07:49
Medlem
Idag ska jag och mitt barnbarn laga dagens middag tillsammans sedan vi varit på barnteater ;

KORVSTROGANOFF med fullkornsris, 4 portioner

400 g falukorv
1 gul lök
1 msk rapsolja
2-3 msk tomatpuré (eller ketchup)
1 dl crème fraiche (eller grädde)
1/2 burk krossade tomater
salt och peppar

Börja med att sätta på fullkornsriset. Skär falukorven i strimlor och hacka löken.
Häll oljan i en stekpanna eller gryta och fräs först löken och sedan korven. Sänk värmen och tillsätt tomatpurén. Lägg i crème fraichen och rör om ordentligt och häll sedan i de krossade tomaterna, och rör om. Låt det hela småputtra en stund, sänk värmen och smaka av med salt och peppar. Servera med det kokta fullkornsriset, sallad, tex rårivna morötter/äpplen, hemmagjorda mungbönegrodda och/eller alfalfagroddar (som mitt barnbarn tycker om att grodda).
Senast redigerad av tankar 2010-03-27 kl. 08:46.
Citera
2010-03-27, 13:01
Medlem
chajusongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Idag ska jag och mitt barnbarn laga dagens middag tillsammans sedan vi varit på barnteater ;

KORVSTROGANOFF med fullkornsris, 4 portioner

400 g falukorv
1 gul lök
1 msk rapsolja
2-3 msk tomatpuré (eller ketchup)
1 dl crème fraiche (eller grädde)
1/2 burk krossade tomater
salt och peppar

Börja med att sätta på fullkornsriset. Skär falukorven i strimlor och hacka löken.
Häll oljan i en stekpanna eller gryta och fräs först löken och sedan korven. Sänk värmen och tillsätt tomatpurén. Lägg i crème fraichen och rör om ordentligt och häll sedan i de krossade tomaterna, och rör om. Låt det hela småputtra en stund, sänk värmen och smaka av med salt och peppar. Servera med det kokta fullkornsriset, sallad, tex rårivna morötter/äpplen, hemmagjorda mungbönegrodda och/eller alfalfagroddar (som mitt barnbarn tycker om att grodda).

Jag tycker det är trevligt att piffa till den med lite sambal oelek och att ibland variera den genom att byta crème fraichen mot matlagningsyougurt.
Citera
2010-03-27, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chajusong
Jag tycker det är trevligt att piffa till den med lite sambal oelek och att ibland variera den genom att byta crème fraichen mot matlagningsyougurt.

Vi var så trötta och hungriga när vi promenerat hem från den roliga barnteatern att vi åt rester från frysen till middag (tacos med köttfärs + grönt) och vi skjuter upp tillagningen av korvstroganoffmiddagen till imorgon istället och dubblar då satsen för hela familjen kommer på middag. Tack för tipset chajusong, då ska vi även ha med sambal oelek (som jag har hemma) det är riktigt gott att piffa till med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in