2011-11-05, 01:57
Medlem
Jeff.Becks avatar
Har nästan 2kg lammrack i kylen och ska bjuda på middag imorgon (4pers, blandat sällskap). Med såpass mycket kött, räcker det med en kraftigare sallad till och t ex en getostkräm, det blir förrätt och ostar efter middagen.

Eller bör jag göra en rotfruktspurè med en rödvinssås till?
Citera
2011-11-05, 04:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Har nästan 2kg lammrack i kylen och ska bjuda på middag imorgon (4pers, blandat sällskap). Med såpass mycket kött, räcker det med en kraftigare sallad till och t ex en getostkräm, det blir förrätt och ostar efter middagen.

Getostkrämen hade jag i så fall valt nio fall av tio. Satan vad gott med lamm, stek det hårt och njut
Citera
2011-11-05, 12:55
Medlem
christerys avatar
Citat:

Jag skulle nog serverat klyftpotatis till, och lite sås... lammet är ju fett i sig så såsen kan serveras i snipa. Rosmarin och vitlök + grädde eller smör och skyn från stekningen, med eller utan redning borde funka.

Jag har faktiskt nån gång när man kommer hem tidigt från utelivet (2-3 snåret) slängt in köttet, ilte salt och kryddor bara, enlök eller 2 åxå (får revben med fettkappan kvar) i en traktörpanna med lock i ugnen på låg värme. Gått och sovit. Perfa som bakfyllemat. Men det var ju bara som tips ifall du har lite revben över nångång.
Senast redigerad av christery 2011-11-05 kl. 13:00. Anledning: eller smör
Citera
2011-11-05, 13:25
Medlem
Jeff.Becks avatar
Någon som har tips på hur man gör en god getostkräm då? Och funkar det med rotmospuré?
Eller bör jag göra en rödvinssås istället?

Jag har provencalska kryddor på lammracksen. Angående klyftpotatis blir det svårt då jag vill ha ugnen uteslutande för köttet.
Citera
2011-11-05, 18:19
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Någon som har tips på hur man gör en god getostkräm då?

Jag skulle bara smula när den i en rejäl sats med creme fraiche, röra ihop det, pressa i 1-2 vitlöksklyftor, salta och peppra. Möjligen något annat som kan göra den lite slätare om du nu vill det men mer än så behövs egentligen inte
Citera
2011-11-06, 01:50
Medlem
LordUrgass avatar
Grillbiff.
Citera
2011-11-07, 00:12
Medlem
Denoms avatar
Någon som kan tipsa om en lättlagad påkostad varmrätt med svamp och valfritt rött kött?
Citera
2011-11-07, 14:16
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Någon som kan tipsa om en lättlagad påkostad varmrätt med svamp och valfritt rött kött?

Inte lättlagad, men god burgundisk köttgryta

Gulash eller kalops, men det är väl inte så mycket svamp i dom, tror det är kring 0% i dom jag gör. Men det är väl bara stoppa i den åxå, ingen har väl dött av lite flugsvamp
Citera
2011-11-07, 15:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jägargryta. Brukar lagas på villt men funkar ypperligt med nötkött också.

~Paul~
Citera
2011-11-07, 16:32
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jägargryta. Brukar lagas på villt men funkar ypperligt med nötkött också.

~Paul~

Ost i köttsoppan, HELGERÅN

För att förklara, det finns ett antal oheliga recept med ädelost. Det har man inte i köttsoppan och kallar den nåt annat.
Citera
2011-11-07, 19:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ost i köttsoppan, HELGERÅN

För att förklara, det finns ett antal oheliga recept med ädelost. Det har man inte i köttsoppan och kallar den nåt annat.
Är nog jättetrög. Trots din förklaring så fattar jag inte riktigt vad du menar .

~Paul~
Citera
2011-11-08, 12:25
Medlem
Dr_Dollars avatar
Jag blev grymt sugen på köttfärsbiffar helt plötsligt, fyllda med fetaost dessutom

Planen är att köpa:

* 800 gram köttfärs
* Fetaost med vitlöks smak
* Ströbröd
* Ägg

Men...nu är det så att jag kan faktiskt vara den sämsta som finns på att laga mat, dock såg jag igår när jag var in på ICA att det fanns Liquid Smoke?
Och jag har läst här inne att det blir grymt gott att ha när man gör burgare.

Frågorna då:

Hur pass mycket ströbröd ska man ha i?
Liquid Smoke...bu eller bä?
Räcker det med ett ägg till 800 gram köttfärs?
Späda ut med vatten, mjölk...eller kanske grädde?

Tack för på förhand till dom underbara kockarna här inne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in