2010-01-31, 01:36
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Nu är jag kanske en kebabnazist, men ha fan inte i vitlök i smeten.
Då blir det en annan maträtt.
Nu är det ju köttfärsspett inte kebab (även om det finns stora likheter), och jag är inte något proffs på persisk matlagning, så om det verkligen ska eller inte ska vara vitlök i det för att vara autentiskt, vet jag faktiskt inte.

För min del så går det även bra utan då det är massor med vitlök i tzatsikin.

Ska faktiskt göra denna rätt imorgon. Men efter ditt inlägg så ska jag googla runt lite och försöka hitta ett "autentiskt" recept.
Citera
2010-01-31, 02:52
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Nu är det ju köttfärsspett inte kebab (även om det finns stora likheter), och jag är inte något proffs på persisk matlagning, så om det verkligen ska eller inte ska vara vitlök i det för att vara autentiskt, vet jag faktiskt inte.

För min del så går det även bra utan då det är massor med vitlök i tzatsikin.

Ska faktiskt göra denna rätt imorgon. Men efter ditt inlägg så ska jag googla runt lite och försöka hitta ett "autentiskt" recept.

Min farsa var iranier, koobideh heter Kabab (kebab) koobideh, alltså kebab.

Varför ta åt dig samt skriva autentisk inom situationstecken pga mitt inlägg? Det ska inte vara vitlök i skiten, inte svårare än så.
Kändes som ett offensivt inlägg, kanske har fel.
Det finns inte någon som har vitlök som ingrediens.
Vitlök är en ganska dominerande "krydda", så självklart blir det något helt annat med det i smeten.
Annars är receptet rätt. Gurkmejan kan uteslutas om man vill.
Som du skrev, det ska vara lammfärs. Är det något annat är det inte heller koobideh då smaken blir en annan. Däremot kan du späda ut lammfärsen (om man tycker det är dyrt) med nötfärs.
Senast redigerad av MadamMim 2010-01-31 kl. 02:54.
Citera
2010-01-31, 08:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlinger
Jag brukar käka antingen ris/pasta med någon färdig sås, ibland har jag en stekt kycklingfilé till. Skulle vilja göra en currysås att ha kycklingen i och gärna på så få ingredienser som möjligt. Tips på hur jag gör?
Om du inte orkar laga en äkta curry på autentiska kryddor och curryblad så kan du alltid köpa Santa Marias Madras Curry på burk.

Fräs hackad lök, currypulver, sv. peppar, några korn svarta senapsfrön, salt och en nypa socker en stund. När senapsfröna har slutat ploppa så tillsätt din kyckling. Ge kycklingen en fin yta och addera lite vatten. Det skall precis täcka hälften av kycklingen. Bräsera nu tills nästan allt vatten har kokat bort och kycklingen är mör. Ta upp kycklingen och passera såsen.

Ställ nu tillbaks såsen på plattan och lägg tillbaka kycklingen i den. Tillsätt sedan Crème fraîche (egentligen skall det vara en tjock, fet yoghurt) samt några skvättar citronsaft. Låt precis bubbla upp och dra av värmen. Rör om ordentligt och vänta en stund med att servera, smakerna bör sätta sig först.

Det här är ingen autentisk curry men god är den .

~Paul~
Citera
2010-01-31, 13:27
Medlem
Har en fläskytterfile på ca 800 gram samt en bit ryggbiff på 800 gram, vad ska jag göra av detta tycker ni

Ska naturligtvis inte ätas tillsammans, men kunde inte bestämma vilket jag ville ha idag så jag överlämnar det till er

Har det mesta annat hemma och även en ICA på gångavstånd.

Tips tack!
Citera
2010-01-31, 13:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerpundare
Har en fläskytterfile på ca 800 gram samt en bit ryggbiff på 800 gram, vad ska jag göra av detta tycker ni

Ska naturligtvis inte ätas tillsammans, men kunde inte bestämma vilket jag ville ha idag så jag överlämnar det till er

Har det mesta annat hemma och även en ICA på gångavstånd.

Tips tack!
Det hade varit lättare att säga vad du inte kan laga på det här .

Den så kallade fläskytterfilén är inget annat än benfri kotlett med fettet borttaget. Du kan således laga köttet som vilken kotlett som helst, antingen i bit eller skivor.

Det samma gäller ryggbiffen. Allt från kinesmat till halstrat, stekt och grillat till carpaccio och finare rullader.

~Paul~
Citera
2010-01-31, 21:38
Medlem
erik_ande_85s avatar
Jag å minna vänner har börjat med våran egna "halv åtta hos mig" grej.
Jag är först ut imorrn. Vad ska jag bjuda på? Det är en enrättsmiddag.

Jag har funderat lite på Västerbottenostpaj. Har även funderat lite paella.

Vad ska jag bjuda på för att sätta ribban högt?! Middag för 4. Budget för maten: ca: 200-250kr
Citera
2010-01-31, 21:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik_ande_85
Jag å minna vänner har börjat med våran egna "halv åtta hos mig" grej.
Jag är först ut imorrn. Vad ska jag bjuda på? Det är en enrättsmiddag.

Jag har funderat lite på Västerbottenostpaj. Har även funderat lite paella.

Vad ska jag bjuda på för att sätta ribban högt?! Middag för 4. Budget för maten: ca: 200-250kr
Rosmarin och pancettaspäckade 5 dagar hängda fasanbröst med persilje-potatisspätzle och madeirasås .

~Paul~
Citera
2010-01-31, 22:22
Medlem
erik_ande_85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Rosmarin och pancettaspäckade 5 dagar hängda fasanbröst med persilje-potatisspätzle och madeirasås .

~Paul~

Men jag har ju inte tid att hänga dom i 5 dagar om jag ska servera det imorrn
Citera
2010-01-31, 22:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik_ande_85
Men jag har ju inte tid att hänga dom i 5 dagar om jag ska servera det imorrn
Jag skämtade med dig men faktum är att det går att inhandla välhängd fasan i t ex Saluhallen här i Göteborg. Nu vet jag inte var du bor men om du har samma möjligheter så skulle projektet kunna sjösättas .

I alla andra fall så kan du använda ankbröst i stället . Kör i stället på en söt plommonsås och hoppa över pancettan.

~Paul~
Citera
2010-02-01, 12:16
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Min farsa var iranier, koobideh heter Kabab (kebab) koobideh, alltså kebab.

Varför ta åt dig samt skriva autentisk inom situationstecken pga mitt inlägg? Det ska inte vara vitlök i skiten, inte svårare än så.
Kändes som ett offensivt inlägg, kanske har fel.
Det finns inte någon som har vitlök som ingrediens.
Vitlök är en ganska dominerande "krydda", så självklart blir det något helt annat med det i smeten.
Annars är receptet rätt. Gurkmejan kan uteslutas om man vill.
Som du skrev, det ska vara lammfärs. Är det något annat är det inte heller koobideh då smaken blir en annan. Däremot kan du späda ut lammfärsen (om man tycker det är dyrt) med nötfärs.
Det var absolut inte meningen att vara offensivt, utan mer ett klargörande att jag inte har koll på persisk matlagning och bara använt recept från nätet och därför inte *vet* vad som är autentiskt eller ej.

En följdfråga, eftersom du verkar veta, det är ju en STOR skillnad på vanlig kebab och köttfärsspetten, två helt olika maträtter enligt mig, hur skiljer man på dessa två maträtter språkligt sett om de heter likadant?.

Edit: Bildgooglar man på koobideh så får man ju enbart upp köttfärsspetten, inte någon vanlig kebab så att säga: http://images.google.se/images?hl=sv&safe=off&um=1&sa=3&q=koobideh&btnG=S% C3%B6k+bilder
Senast redigerad av StefanHeterJag 2010-02-01 kl. 12:19.
Citera
2010-02-01, 17:11
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Det var absolut inte meningen att vara offensivt, utan mer ett klargörande att jag inte har koll på persisk matlagning och bara använt recept från nätet och därför inte *vet* vad som är autentiskt eller ej.

En följdfråga, eftersom du verkar veta, det är ju en STOR skillnad på vanlig kebab och köttfärsspetten, två helt olika maträtter enligt mig, hur skiljer man på dessa två maträtter språkligt sett om de heter likadant?.

Edit: Bildgooglar man på koobideh så får man ju enbart upp köttfärsspetten, inte någon vanlig kebab så att säga: http://images.google.se/images?hl=sv&safe=off&um=1&sa=3&q=koobideh&btnG=S% C3%B6k+bilder

Lungan.

Finns hur många kebabsorter som helst.
Du tänker på tunt skuren kebab? Det är dönerkebab.
Sen har du adanakebab, hackad lammkött, med lök, chili och salt i princip.
Dom ovanstående är dom kändaste turkiska kebaberna.

I Turkiet finns det ett gäng andra kebaber. En god maträtt jag åt hette Ottomansk kebab, som är en slags gryta, med någon tomatbaserad sås (?), smält ost osv om jag inte minns fel.

Iransk kebab är just koobideh och liknar adanakebab litegrand.
http://www.youtube.com/watch?v=Qu2tIvHQCpE

http://www.youtube.com/watch?v=Kqpszvw3igo
Den fetaste kökspryl jag sett

Sen har du chenjeh som är som en koobideh fast hackat lammkött (mer basic) inte i princip inget mer förutom grundkryddor (salt & peppar) kanske lite citronjuice på.
Sen finns det kabab barg som är lammfile (i dom flesta fall), som marineras något dygn i en jävla massa lök i princip. Man kan även ha saffran i, vitlök, lite citronjuice....Ja, det görs lite olika beroende på person.
Djodje kebab, brukar vara saffransmarinerade kycklingbitar.

Finns hur många olika kebab som helst med andra ord.
Indierna har sin variant t.ex.
Senast redigerad av MadamMim 2010-02-01 kl. 17:13.
Citera
2010-02-02, 11:03
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Lungan.

Finns hur många kebabsorter som helst.
Du tänker på tunt skuren kebab? Det är dönerkebab.
Sen har du adanakebab, hackad lammkött, med lök, chili och salt i princip.
Dom ovanstående är dom kändaste turkiska kebaberna.

I Turkiet finns det ett gäng andra kebaber. En god maträtt jag åt hette Ottomansk kebab, som är en slags gryta, med någon tomatbaserad sås (?), smält ost osv om jag inte minns fel.

Iransk kebab är just koobideh och liknar adanakebab litegrand.
http://www.youtube.com/watch?v=Qu2tIvHQCpE

http://www.youtube.com/watch?v=Kqpszvw3igo
Den fetaste kökspryl jag sett

Sen har du chenjeh som är som en koobideh fast hackat lammkött (mer basic) inte i princip inget mer förutom grundkryddor (salt & peppar) kanske lite citronjuice på.
Sen finns det kabab barg som är lammfile (i dom flesta fall), som marineras något dygn i en jävla massa lök i princip. Man kan även ha saffran i, vitlök, lite citronjuice....Ja, det görs lite olika beroende på person.
Djodje kebab, brukar vara saffransmarinerade kycklingbitar.

Finns hur många olika kebab som helst med andra ord.
Indierna har sin variant t.ex.

Tack för all information! Ska fördjupa mig lite i lammrätter hade jag tänkt mig så kabab barg ska provas!

mvh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in