2010-02-10, 22:57
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poojk
Nån som har tips på hur man kan göra en jävligt simpel korvstroganof med dijon ?

Hade tänkt att äta det med rotmos till
Det är väl bara att byta ut tomatpurén mot dijon så har man fått en helt annan "smak".

Så här brukar jag göra en simpel korvstroganoff: Dela korven i lagoma stora bitar, finhacka en lök, ner med lök i stekpanna med smör, bryn en stund. I med korven, rör om så alla korvbitar får lite färg. I med grädde, krossade tomater och 2 matskedar tomatpuré och en matsked ajvar. Koka upp och låt sedan småputtra i 15 minuter. Krydda med salt och vitpeppar.

Till en falukorv kör jag 5dl grädde, 2 st 400grams förpackningar med krossade tomater med smak (ena basilika andra med vitlök, men det går lika bra att ha naturell och smaksätta själv) och sen lite ajvar.

Vill man ha dijon så passar det nog att bara utöka vilket korvstroganoffrecept som helst med det. Senap och tomat passar ju bra ihop, speciellt på korv.

Ett alternativ är ju att göra ugnsbakad falukorv istället. Skär skåror i korven, och mellan skårorna har du dijonsenap, ketchup och tomatskivor, samt om du har, kläm in lite ostbitar i skårorna som får smälta gott. Lägg den späckade falukorven i en form och ställ in i ugnen i typ 20 minuter. Jag brukar hälla över grädde och krossade tomater som får puttra i botten av formen och bli en liten sås man kan ha över moset. Sen kan man mot sluttampen riva lite ost över allt. Har man bostongurka så passar även det skitbra att smeta över korven och i skårorna.
Tror att detta passar bättre till rotmos än korv stroganoff.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2010-02-10 kl. 23:02.
Citera
2010-02-11, 01:00
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poojk
Nån som har tips på hur man kan göra en jävligt simpel korvstroganof med dijon ?

Hade tänkt att äta det med rotmos till

Lite sent kanske, men tills nästa gång

Ingredienser

800 g oxfilé/ (annat kött ex. innanlår)
3 pickles
3 stora gula lökar
100 g smör
100 g svamp (ex. champinjon)
300 ml smetana
1 msk mjöl
1 msk dijonsenap
50 ml torrt vitt vin

1. Skär köttet till ungefär 5 cm långa och 1 cm tjocka bitar (alltså ungefär som falukorven när du har skurit denna)
2. Stek dessa tillsammans med lök och svamp i rapsolja (eller annan smakneutral sådan).
3. Tillsätt senap, smetana och dina hackade pickles samt vin (jag brukar kasta ned lite smör)
4. Koka upp och servera med stekt potatis
Citera
2010-02-11, 03:10
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Lite sent kanske, men tills nästa gång

Ingredienser

800 g oxfilé/ (annat kött ex. innanlår)
3 pickles
3 stora gula lökar
100 g smör
100 g svamp (ex. champinjon)
300 ml smetana
1 msk mjöl
1 msk dijonsenap
50 ml torrt vitt vin

1. Skär köttet till ungefär 5 cm långa och 1 cm tjocka bitar (alltså ungefär som falukorven när du har skurit denna)
2. Stek dessa tillsammans med lök och svamp i rapsolja (eller annan smakneutral sådan).
3. Tillsätt senap, smetana och dina hackade pickles samt vin (jag brukar kasta ned lite smör)
4. Koka upp och servera med stekt potatis
Det där måste jag säga är en väldigt konstig korv stroganoff..
Citera
2010-02-11, 03:48
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Det där måste jag säga är en väldigt konstig korv stroganoff..

Det är en biff stroganoff.
Citera
2010-02-11, 03:58
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Det är en biff stroganoff.
Djävla skillnad på biff stroganoff och korv stroganoff, helat andra råvaror, lite skillnad på oxfilé och korv tycker du inte?

Även om jag tror att han som ville ha förslag gärna tar emot förslag på andra rätter så ska de väl iaf *någorlunda* passa de ramar som han satte, i det här fallet korv, dijon och rotmos.

Behåller man enbart dijon och hittar på recept på det så finns det ju hur många som helst, då skulle jag föreslå en ungsbakad kassler.. Men nu var det inte så...

("kritiken" är alltså inte riktad till dig utan till den som föreslog biff stroganoff)
Senast redigerad av StefanHeterJag 2010-02-11 kl. 04:41.
Citera
2010-02-11, 14:13
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Djävla skillnad på biff stroganoff och korv stroganoff, helat andra råvaror, lite skillnad på oxfilé och korv tycker du inte?

Även om jag tror att han som ville ha förslag gärna tar emot förslag på andra rätter så ska de väl iaf *någorlunda* passa de ramar som han satte, i det här fallet korv, dijon och rotmos.

Behåller man enbart dijon och hittar på recept på det så finns det ju hur många som helst, då skulle jag föreslå en ungsbakad kassler.. Men nu var det inte så...

("kritiken" är alltså inte riktad till dig utan till den som föreslog biff stroganoff)

Ramarna var inte korv, dijon och rotmos utan korv stroganoff med dijonsenap. Därför kan du inte föreslå ugnsbakad kassler om du inte på något begripligt sätt kan koppla det till stroganoff, en Kassler Stroganoff verkar lite långsökt.

Han kan med fördel byta ut köttet mot korv om han vill det. Jag gav ett förslag tills nästa gång han (eller någon annan) känner för att laga någon sorts Stroganoff.
Citera
2010-02-11, 14:19
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Ramarna var inte korv, dijon och rotmos utan korv stroganoff med dijonsenap. Därför kan du inte föreslå ugnsbakad kassler om du inte på något begripligt sätt kan koppla det till stroganoff, en Kassler Stroganoff verkar lite långsökt.

Han kan med fördel byta ut köttet mot korv om han vill det. Jag gav ett förslag tills nästa gång han (eller någon annan) känner för att laga någon sorts Stroganoff.
Jag föreslog ugnsbakad kassler eftersom du visat att det inte har någon betydelse vad man föreslår så länge det är 2matskedar dijon i det. Jaja. Skit samma. Lev väl och ät gott!
Citera
2010-02-11, 14:37
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Jag föreslog ugnsbakad kassler eftersom du visat att det inte har någon betydelse vad man föreslår så länge det är 2matskedar dijon i det. Jaja. Skit samma. Lev väl och ät gott!

Det är ju en stroganoff, emellertid med prefixet biff istället för korv. Byt ut köttet mot korv så har du en korv stroganoff med dijonsenap precis som någon gjorde när när han skapade korv stroganoffen när det nu skedde.
Citera
2010-02-11, 18:17
Medlem
poojks avatar
Tack för dom fina och välskrivna recepten, ett extra tack till stefan då han faktiskt skrev ett korv recept

Men ska ha i åtanke den där oxfilestroganoffen
Citera
2010-02-12, 18:34
Medlem
Evil-Eyes avatar
Jag ska bjuda på lite mat imorgon kväll, det kommer "vanligt" folk som äter det mesta.
Jag tänkte utgå ifrån grillade kycklingfileér och couscous, men jag har alltid tsatsiki till couscous så jag söker något annat.

Förslag på marinad till kycklingen och variationer på couscousen som passar med "såsen" vore också uppskattat.
Citera
2010-02-12, 19:07
Medlem
AussieStuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil-Eye
Jag ska bjuda på lite mat imorgon kväll, det kommer "vanligt" folk som äter det mesta.
Jag tänkte utgå ifrån grillade kycklingfileér och couscous, men jag har alltid tsatsiki till couscous så jag söker något annat.

Förslag på marinad till kycklingen och variationer på couscousen som passar med "såsen" vore också uppskattat.

Tabouleh är riktigt fint till kylling!

Recept på tab. hittar du med hjälp av google
Citera
2010-02-12, 20:51
Medlem
Evil-Eyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieStud
Tabouleh är riktigt fint till kylling!

Recept på tab. hittar du med hjälp av google

Oooh, lät riktigt trevligt, skall absolut testat nångång. Men jag undrar bara om den är "kladdig" nog till den torra couscousen. Jag är verkligen en sås-människa, torr mat har jag svårt för.

F.ö. hade jag nog tänkt att koka couscousen i buljong tillsammans med rödlök och sen ha i soltorkade tomater och ruccola, kanske valnötter.
Tar det mycket färg av rödlöken tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in