Citat:
Ursprungligen postat av poojk
Nån som har tips på hur man kan göra en jävligt simpel korvstroganof med dijon ?
Hade tänkt att äta det med rotmos till

Det är väl bara att byta ut tomatpurén mot dijon så har man fått en helt annan "smak".
Så här brukar jag göra en simpel korvstroganoff: Dela korven i lagoma stora bitar, finhacka en lök, ner med lök i stekpanna med smör, bryn en stund. I med korven, rör om så alla korvbitar får lite färg. I med grädde, krossade tomater och 2 matskedar tomatpuré och en matsked ajvar. Koka upp och låt sedan småputtra i 15 minuter. Krydda med salt och vitpeppar.
Till en falukorv kör jag 5dl grädde, 2 st 400grams förpackningar med krossade tomater med smak (ena basilika andra med vitlök, men det går lika bra att ha naturell och smaksätta själv) och sen lite ajvar.
Vill man ha dijon så passar det nog att bara utöka vilket korvstroganoffrecept som helst med det. Senap och tomat passar ju bra ihop, speciellt på korv.
Ett alternativ är ju att göra ugnsbakad falukorv istället. Skär skåror i korven, och mellan skårorna har du dijonsenap, ketchup och tomatskivor, samt om du har, kläm in lite ostbitar i skårorna som får smälta gott. Lägg den späckade falukorven i en form och ställ in i ugnen i typ 20 minuter. Jag brukar hälla över grädde och krossade tomater som får puttra i botten av formen och bli en liten sås man kan ha över moset. Sen kan man mot sluttampen riva lite ost över allt. Har man bostongurka så passar även det skitbra att smeta över korven och i skårorna.
Tror att detta passar bättre till rotmos än korv stroganoff.