Citat:
Ska prova ditt recept hellspawn1, det såg riktigt gott ut!
Ursprungligen postat av hellspawn1
Ryska blinier
(matpannkakor av bovete och yoghurt)
För 1 person:
3dl naturell yoghurt eller fil
1 ägg
1 dl bovete
(en intressant och annorlunda smakande ört, som trots namnet ej har något med vete att göra. Finns på hälsohyllan eller glutenfria hyllan på både coop/ica etc.)
Rör ihop en smet av detta och stek i smör, fyll inte hela pannan - dom ska vara som tefat i storleken.
Rejäla och mättande, servera med gräddfil och överblivna pannbiffar, eller med sylt och lite av yoghurten/filen du använde till smeten. Det syrliga bryter av det söta bra.
(matpannkakor av bovete och yoghurt)
För 1 person:
3dl naturell yoghurt eller fil
1 ägg
1 dl bovete
(en intressant och annorlunda smakande ört, som trots namnet ej har något med vete att göra. Finns på hälsohyllan eller glutenfria hyllan på både coop/ica etc.)
Rör ihop en smet av detta och stek i smör, fyll inte hela pannan - dom ska vara som tefat i storleken.
Rejäla och mättande, servera med gräddfil och överblivna pannbiffar, eller med sylt och lite av yoghurten/filen du använde till smeten. Det syrliga bryter av det söta bra.
GRODDAR
Jag började grodda med mina barn när de var små, och senast i söndags groddade mitt barnbarn och jag en ny omgång goda alfalfa- och mungböngroddar. Alfalfagroddarna är redan klara och mungbönorna blir klara imorgon. Att grodda är kul, nyttigt och enkelt för barn och barnbarn.
Alla fröer kan groddas. Förutom alfalfa och mungbönor som är de enda frön som jag har groddat, kan man grodda tex solroskärnor, hampafrö, broccoli, bockhornsklöver, hampafrö, rädisor, linser, kikärter, sojabönor och samtliga sädesslag. Alfalfafrön ökar mest i volym. Många fröer brukar finnas i vanliga matbutiker eller i hälsokostaffärer.
( Jag använder 2 st Biosnacky 5 dl groddburkar i glas med bekvämt sil- och avrinnings-lock, som finns på hälsokostaffärer och kostar ca 65 kr/st, se nedan
källa: http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10703&art=3112691)
Grodda så här:
1. Lägg några matskedar frön i en glasburk.
2. Skölj fröna i ljummet vatten och låt dem sedan ligga i blöt över natten.
3. Häll av blötläggningsvattnet.
4. Skölj fröna i glasburken noga under rinnande ljummet vatten. Om du ej har särskild groddburk kan du använda en vanlig lite större glasburk (ca 5dl räcker) och med en gummisnodd fästa tex gasväv över öppningen. Vänd burken upp och ner och ställ den tex i diskstället så att allt vatten kan rinna av. Jag brukar sedan ställa in dem i skafferiet, eller lägg en handduk över groddarna eftersom de trivs bäst i mörker.
5. Skölj groddarna noga enligt ovan både morgon och kväll. (Det går bra även om man någon gång bara har möjlighet att skölja en gång per dygn) Efter 2-5 dagar är de färdiga. Oskalade solrosfrön blir färdiga på ett dygn.
6. Skölj groddarna extra väl under rinnande kallt vatten när de är klara. Det sista sköljvattnet ska vara iskallt. Låt vattnet rinna av och förvara sedan groddarna i burkar eller plastpåsar i kylen under några dagar. (När groddarna är klara brukar jag låta dem stå ljust några timmar innan jag ställer in dem i kylen, för att de ska bli mer näringsrika)
OBS! Ät inte slemmiga och illaluktande groddar! (Groddade kikärter och sojabönor innehåller lektiner, och måste kokas i 5 minuter innan de äts. Lektiner är en typ av fibrer som finns i baljväxter och spannmål. Enligt vissa hypoteser kan de öka risken för allergier. Lektiner förstörs till större delen under tillagning.)
LAXBULLAR MED SPENAT OCH POCHERAT ÄGG, 4 portioner
250 g skalade potatisar skurna i fyra delar
300 g laxfilé utan skinn
1-2 msk vetemjöl
6-8 msk rapsolja
500 g färsk spenat
4 ägg
salt (gärna havssalt) och peppar efter smak
citronklyftor till servering
Lägg potatisen i kokande vatten och koka den mjuk. Häll av vattnet och låt den kallna.
Hacka laxköttet fint eller kör det i matberedare. Mosa potatisen grovt med en gaffel tillsammans med salt och peppar. Tillsätt den hackade laxen och blanda.
Gör med mjölade händer 4 tjocka bullar av smeten och vänd bullarna i mjöl. Ställ in dem i kylskåpet i 1 timme.
Häll oljan i en stekpanna och låt den bli riktigt varm. Stek laxbullarna ca 3-4 min på var sida.
Skaka av de sköljda spenatbladen och lägg dem i en kastrull och täck med lock. Värm försiktigt i 2-3 minuter eller till dess att spenaten börjar falla ihop. Häll av det vatten som eventuellt finns kvar och smaksätt spenaten med lite salt och peppar.
Pochera äggen tills vitan stelnat. Lägg de varma laxbullarna på tallrikar, fördela spenaten över dem och krön med pocherat ägg. Servera med citronklyftor.
Pocherade ägg/förlorade ägg
1 ½ liter vatten
4 färska ägg
1 msk ättika (24 %)
2 tsk salt
Tillagning
1. Koka upp vattnet i en låg och vid kastrull.
2. Koka upp vatten, ättika (eller vinäger) och salt.
3. Sänk till medelvärme och vänta tills vattnet sjuder.
4. Knäck äggen ett i taget i en kopp.
5. Sänk koppen till vattenytan och låt ägget försiktigt glida ner i vattnet. Vitan lindar sig efter en stund kring gulan. Det brukar gå bra att pochera tre-fyra ägg i taget
6. Låt äggen sjuda i ca 3-4 minuter, tills vitan stelnat och helt omsluter gulan.
7. Fiska försiktigt upp de pocherade äggen med en hålslev.
Senast redigerad av tankar 2010-04-13 kl. 18:41.
Senast redigerad av tankar 2010-04-13 kl. 18:41.