• 1
  • 2
2009-04-25, 12:02
Medlem
Gustaas avatar
Hej det är så att jag blivit lämnad ensam hemma med en fläskytterfilé och söker lite tips på vad för gott man kan skapa. Pommes och fläskfile är ju alltid gott, men rätt så tråkigt jag tänker mig mer någon form av röra. Kanske steka fläskfilén i ugnen tillsammans med lite potatis, tomater, lök, olivolja och annat smått och gott. Har ni några andra tips? gärna inte allt för avancerade då jag är en 19 årig hobby kock
Citera
2009-04-25, 12:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaa
Hej det är så att jag blivit lämnad ensam hemma med en fläskytterfilé och söker lite tips på vad för gott man kan skapa. Pommes och fläskfile är ju alltid gott, men rätt så tråkigt jag tänker mig mer någon form av röra. Kanske steka fläskfilén i ugnen tillsammans med lite potatis, tomater, lök, olivolja och annat smått och gott. Har ni några andra tips? gärna inte allt för avancerade då jag är en 19 årig hobby kock
OK, vi skall inte krångla till det .

Den så kallade fläskytterfilén är inget annat än benfri kotlettrad eller fläskhare som det också heter. Du kan göra med den precis samma saker som med kotletter. Jag brukar använda den här biten till kinamat. En annan variant är helstekt pancetta/baconlindad fläskhare med svampsås. Du kan också skiva köttet och banka ut det. Sedan kan du dubbelpanera köttet och laga schnitzlar. En annan variant är att skiva köttet ytterst tunt, salta och peppra samt pensla med lite neutral senap. Doppa sedan skivorna i mjöl. Sedan steker man i bara en minut på första sidan och några sekunder på andra sidan.

Som sagt det finns otaliga rätter man kan skapa med det här stycket. Om du gör en googlesökning så lovar jag att du hittar tusentals recept.

~Paul~
Citera
2009-04-25, 13:22
Medlem
Gustaas avatar
Google i all ära, men det är ju de mer personliga recepten som är godast!
hm bacon är riktigt fint. Men ska man ha potatis till då?
men jag kan testa och söka runt lite.
Tack
Citera
2009-04-25, 13:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Google i all ära, men det är ju de mer personliga recepten som är godast!
hm bacon är riktigt fint. Men ska man ha potatis till då?
men jag kan testa och söka runt lite.
Tack
Gör så här.

Ta fram köttet i god tid så att det är rumstempererat. Hetta upp en stekpanna på medelvärme och bryn köttet runt om i smör så att det får en fin yta. Salta och peppra. Låt svalna. Linda baconet runt hela biten och fräs eventuellt en gång till. Personligen hoppar jag oftast över den detaljen.

Skär rotfrukter som palsternacka, rotselleri och morötter i grövre bitar. Hetta upp ugnen till ca 180 grader. Ta fram en ugnsfast form och skvätt i lite olja. Placera sedan rotfrukterna i botten på forman och lägg köttet över. Stoppa in alltsammans i ugnen. Ugnsgrädda nu tills innertemperaturen på köttet är ca 85 grader. Ta ut det sedan och slå in det i aluminiumfolie. Låt köttet vila i ca 12 minuter.

Servera med antingen kokt potatis eller potatismos, alt rotfruktspuré samt de tidigare gräddade rotsakerna. En grönsallad till, samt ett glas öl avslutar måltiden.

~Paul~
Citera
2009-04-25, 14:16
Bannlyst
Citat:
Låter helt okej det du föreslår.

En tanke är att göra en marinad med färsk ingefära, vitlök och chili samt soja. Låt den ligga och gotta sig i det i tre timmar.
Lägg den på grillen tre minuter per sida. Ta fram honung och gnid in den noga runt om.
Grilla ytterligare tre minuter per sida tills honungen är riktigt mörk.
Gör ett provsnitt och kolla att köttet är rosa inuti. För blodigt så är det katastrof. Genomgrått så är det en värre katastrof.
Citera
2009-04-25, 15:12
Medlem
Gustaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Låter helt okej det du föreslår.

En tanke är att göra en marinad med färsk ingefära, vitlök och chili samt soja. Låt den ligga och gotta sig i det i tre timmar.
Lägg den på grillen tre minuter per sida. Ta fram honung och gnid in den noga runt om.
Grilla ytterligare tre minuter per sida tills honungen är riktigt mörk.
Gör ett provsnitt och kolla att köttet är rosa inuti. För blodigt så är det katastrof. Genomgrått så är det en värre katastrof.

Det är snart dags att börja, min plan ser ut som följer:
Steker fläskfilen hel efter ha snittat upp ett "dike" i den som jag fyller med bacon. sen serverar jag den till hasselbacks potatis och tsatsiki.
Citera
2009-04-25, 15:32
Medlem
yukikazes avatar
Citat:
Steker fläskfilen hel efter ha snittat upp ett "dike" i den som jag fyller med bacon. sen serverar jag den till hasselbacks potatis och tsatsiki.

Låter riktigt gott
Citera
2009-04-25, 16:30
Medlem
Gustaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yukikaze
Låter riktigt gott

Matlagningen ska precis starta, hihi vad spännande det ska bli. kan om rapport efterfrågas skriva ner några ord om smak upplevelsen
Citera
2009-04-25, 17:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Matlagningen ska precis starta, hihi vad spännande det ska bli. kan om rapport efterfrågas skriva ner några ord om smak upplevelsen
Självklart vill vi höra hur det gick .

~Paul~
Citera
2009-04-25, 17:40
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Du missade kanske DePauls inlägg? Det är ingen fläskfilé. Inte alls. Det är en benfri kotlettrad. Ytterfilé är nog ett av mina absoluta hatord.

Men som sagt, en liten presentation av resultatet är givetvis välkommet. Det är inte köttet som är dåligt, det är namnet.
Citera
2009-04-25, 18:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Ytterfilé är nog ett av mina absoluta hatord.
Samma här. Hatar det ordet som har tillkommit bara för att lura stackars konsumenter och ursäkta ett högre pris.

~Paul~
Citera
2009-04-25, 19:33
Medlem
StigAllans avatar
När benfri kotlett finns på extrapris så brukar jag vara så fräck att jag gör parodi på wienerschnitzlar.

Ta och skiva köttet i 2 cm tjocka skivor.
Stoppa in skivorna en och en i en fryspåse av passande storlek och ta sen en tyngre panna, kanske modell stek och platta ut köttet till ca 5 mm.
Gör sen som vanligt till schnitzlar av Wienertyp.
Billigt, flottigt och väldigt gott.

Självklart så menar jag att man kan använda samma fryspåse till samtliga köttbitar om påsen inte går sönder i hanteringen.
Senast redigerad av StigAllan 2009-04-25 kl. 19:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in