Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-04, 12:33
  #5209
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrokemi
Tack för svar! Så biffen är typ som fransyska i sammansättningen? Dvs måste tillagas under lång tid...?

Blir nog någon form av gryta, sjömansbiff kanske jag skulle prova en gång till, senast jag gjorde det blev köttet så satans segt bara.

Biff är lite mörare än fransyska. Lite oklart vilken styckdetalj du verkligen har, verkar som att det är rostbiff och inte ryggbiff. Low heat and slow is the way to go. Lycka till!
Citera
2018-04-04, 12:39
  #5210
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrokemi
Blir nog någon form av gryta, sjömansbiff kanske jag skulle prova en gång till, senast jag gjorde det blev köttet så satans segt bara.

Då lät du köttet gå för kort tid helt enkelt. Sjömansbiff är jäkla fint så tillaga köttet under längre tid, ta upp en bit och smaka. Du känner när det är mört och klart.

Kör du på spisvarianten så behöver lnte potatisen gå med från start. När köttet börjar bli mört. Ge den skivade potatisen lite färg i en stekpanna för att sedan gå sista 30-40 minutrarna tillsammans med biffen.
Citera
2018-04-04, 13:03
  #5211
Medlem
rostigamazons avatar
Spagetti med köttfärssås, och sen spetsar du till det med mycket ketchup.
Citera
2018-04-04, 13:10
  #5212
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrokemi
Tack för svar! Så biffen är typ som fransyska i sammansättningen? Dvs måste tillagas under lång tid...?

Blir nog någon form av gryta, sjömansbiff kanske jag skulle prova en gång till, senast jag gjorde det blev köttet så satans segt bara.

Portergryta hade jag gjort, sjukt gott och köttet blir extremt mört, annars är ju biffstroganoff urgott det med.
Citera
2018-04-04, 13:31
  #5213
Medlem
Pyrokemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Portergryta hade jag gjort, sjukt gott och köttet blir extremt mört, annars är ju biffstroganoff urgott det med.


Ja, porterstek (samma sak?) har jag gjort förut, men bara på fransyska. Det är väldigt gott, men då föredrar jag nog egentligen en klassisk slottsstek! Eller herrgårdsstek.

Jag var precis och handlade Dijonsenap och Cräm Fräs, så denna gången blir det biff stroganoff!
Citera
2018-04-04, 13:44
  #5214
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrokemi
Ja, porterstek (samma sak?) har jag gjort förut, men bara på fransyska. Det är väldigt gott, men då föredrar jag nog egentligen en klassisk slottsstek! Eller herrgårdsstek.

Jag var precis och handlade Dijonsenap och Cräm Fräs, så denna gången blir det biff stroganoff!

Test portergryta nästa gång det är inte samma som porterstek.

Slottsstek är ju gudomligt mummsigt.

Sänd över lite av biffstroganoffen till mig med så är du gullig!!
Citera
2018-04-19, 11:02
  #5215
Medlem
Grankulas avatar
Halloj. Testade göra en paella och den blev supergod. Finns det någon liknande maträtt som man kan göra i samma panna liksom. För i paellan så slänger man ju bara in allt i samma panna och låter det puttra på. Vad finns det mer för sånt man kan göra ? Det är ju så lätt när det bara är att slänga in allt i pannan och så har man det klart sen.
Citera
2018-04-19, 15:09
  #5216
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grankula
Halloj. Testade göra en paella och den blev supergod. Finns det någon liknande maträtt som man kan göra i samma panna liksom. För i paellan så slänger man ju bara in allt i samma panna och låter det puttra på. Vad finns det mer för sånt man kan göra ? Det är ju så lätt när det bara är att slänga in allt i pannan och så har man det klart sen.

Fried rice, googla på recept, finns hur många varianter som helst. Går att laga efter tycke och smak, som en asiatisk pyttipanna med ris som bas.
Citera
2018-04-26, 11:41
  #5217
Medlem
MysticLampShades avatar
Min mor fyller snart år och tänkte göra en finare efterrätt till henne. Tänker inte typ en kladdkaka utan jag vill att det ska se ut som en riktig restaurangsdessert.

Jag har tänkt att göra en skål utav choklad med ballongmetoden, i denna lägga någon tunnare bit av en mjukare chokladkaka för att få med den texturen också. Ovanpå detta en lättare chokladmousse. Denna skål ska vara liten så att det inte blir så mäktigt. Som ni förstår så blir det här mycket choklad. Jag vill därför bryta av med en sorbet och/eller fruktsås. Min första tanke var mango men jag vet inte om det går att matcha med chokladen. Kanske om jag gör en mangosorbet och en hallonsås? Andra förslag på frukter eller bär? Helst syrliga.

Så, till min fråga. Är det någon som har ett förslag på en förändring? Ett tillägg? Att jag ska ta bort någon? Alla förslag angående uppläggning och allt som rör desserten mottages med tacksamhet!
Citera
2018-05-19, 17:31
  #5218
Medlem
Docsnuggelss avatar
Har tänkt att tända grillen ikväll igen (hör ju till i värmen) och vill verkligen inte grilla karré igen.
Kan inte någon hjälpa mig med något roligt att slänga ihop och överraska frugan med?
Citera
2018-05-23, 15:34
  #5219
Medlem
Förslag på vad göra med en fläskytterfilè?

Halloj, behöver lite idèer vad man kan göra med en fläskytterfilè😊 man kan ju steka den som vanligt i bitar sådär och göra typ dom en gryta fast det är ju ganska vanligt. Hade tänkt servera med lite lyx pasta från Pablo Roberto
Citera
2018-05-23, 15:36
  #5220
Medlem
jagnickars avatar
Man kan göra pulled pork
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback