2019-07-09, 21:07
Medlem
Tzatzikins avatar
Grejen med matlåda är väll att det är rester. Har du inga rester och vill ha matlåda med dig så köp något enkelt halvfabrikat som potatissallad och rostbiff. Alternativt gör storkok (typ stroganoff) så det räcker hela veckan.
Citera
2019-07-09, 21:13
Medlem
Mubutus avatar
Enkla maträtter som går snabbt att göra, eller så tar du det som blev kvar av gårdagens middag.

Är själv vegetarian men ändå

korv och makaroner
Korv och potatismos
Pasta och köttfärssås
Ris med tänkbart tillbehör Chili con carne typ

Sen förstår jag inte folk som skriver att potatis i mikro inte blir bra?
Visst pommes i mikro = NO GO ZONE

Korv och stekt potatis med ett stekt ägg funkar alltid

Vita bönor går att göra hur mycket som helst med, med pasta eller ris blir skitbra!

Nudlar med grönsaker, stek grönsakerna samt släng i nudlarna i stekpannan på slutet och tillsätt vitlök samt 2 ägg, rör om häv i lite soja samt kryddorna som kom med nudlarna, klockrent gott och billigt!

Sedan funkar det just alltid att någon dag köra frysmat, som panpizza, vårrullar eller liknande!

Edit: ta gärna med typ ketchup, bea eller vad du nu gillar som du kan ha stående i kylen, alltid bra att ha!
Senast redigerad av Mubutu 2019-07-09 kl. 21:15.
Citera
2019-07-09, 21:17
Medlem
franges avatar
Be din mamma laga lite extra av kvällsmaten ni äter varje kväll - så det räcker för dig att ta med dig lite rester till lunchen.
Citera
2019-07-09, 21:26
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Fullkornsris, wokgrönsaker, kyckling och sås.
Citera
2019-07-09, 21:43
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Densvartadildon
Ska sommarjobba 3 veckor och jag tänkte laga matlåda till på måndag. Jag kan ingenting om mat och jag googlar på matlåda recept men jag får bara fram vanlig mat som köttfärssås och spagetti / falukorv med makaroner osv, vart finns matlådereceptet?

....... de e inte "skomakarlåda" du söker?

https://www.koket.se/search?searchtext=skomakarl%C3%A5da
Citera
2019-07-09, 22:16
Medlem
Sen har vi ju finsk kålrotslåda: https://www.tasteline.com/recept/finsk-kalrotslada-3/
Citera
2019-07-09, 22:26
Medlem
Kefalonias avatar
Beroende på vad du ska jobba med? Skrivbordsjobb - sallad, mer ansträngande - kött o potatis. Finns massor av bra förpackningar i affären om du inte kan laga själv, som du kan dela upp i lådor för hela arbetsveckan.
.
Citera
2019-07-15, 17:11
Medlem
Kefalonias avatar
Vad ska vi bjuda på ?

Vi ska bjuda hem två par vid två olika tillfällen.
Det ena paret är äldre. Bakar, gör inläggningar, lagar mat från grunden old school. Han gillar inte pasta, ris och andra nymodigheter utan vill helst ha kött och potatis.
Det andra paret är medelålders. Hon har haft restaurang, lagar all mat själv och är en bra kock. De äter nog det mesta
Vill helst inte stå i köket i timtal, det roar mig inte längre. Min förmåga att baka är obefintlig. Misslyckats varje gång så det är inte att tänka på.
Har du tips på något lättlagat och gott, och gärna dryck till?
Citera
2019-07-15, 17:15
Medlem
Vilken typ av restaurang?
Tänker att hon kanske inte tycker det är skitkul att bli bjuden på nåt hon har lagat själv varje dag i flera år
Citera
2019-07-15, 17:20
Medlem
Tryckkokarens avatar
Fisksoppa med räkost, enkel att göra och smakar proffsigt:

https://www.kokaihop.se/recept/kalasgod-fisksoppa

Gärna en uppskjuten baguette till och ett glas vitt.
Citera
2019-07-15, 17:33
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kefalonia
Vi ska bjuda hem två par vid två olika tillfällen.
Det ena paret är äldre. Bakar, gör inläggningar, lagar mat från grunden old school. Han gillar inte pasta, ris och andra nymodigheter utan vill helst ha kött och potatis.
Det andra paret är medelålders. Hon har haft restaurang, lagar all mat själv och är en bra kock. De äter nog det mesta
Vill helst inte stå i köket i timtal, det roar mig inte längre. Min förmåga att baka är obefintlig. Misslyckats varje gång så det är inte att tänka på.
Har du tips på något lättlagat och gott, och gärna dryck till?

Hasselbackspotatis är ju en klassiker med nån god köttbit till.
Citera
2019-07-15, 17:51
Medlem
Kyckling Kiev passar dom flesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här