2012-11-18, 21:06
Medlem
Låter gott med muskot förresten..
Citera
2012-11-19, 10:24
Medlem
sandra92s avatar
Läst genom lite i tråden & tänkte att de kunde vara passande att be om lite tips eftersom fantasin dött ifrån mig.

Anyway, jag & min sambo firar 2 år nästa vecka och jag funderar på att överraska med en god hemmalagad måltid. Någon som har några idéer på vad man skulle kunna göra?

Kanske ska lägga till att han är kräsen så inget för exsuslivt
Citera
2012-11-19, 11:07
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandra92
Läst genom lite i tråden & tänkte att de kunde vara passande att be om lite tips eftersom fantasin dött ifrån mig.

Anyway, jag & min sambo firar 2 år nästa vecka och jag funderar på att överraska med en god hemmalagad måltid. Någon som har några idéer på vad man skulle kunna göra?

Kanske ska lägga till att han är kräsen så inget för exsuslivt
En favorit är att göra något på Marulk, en otroligt god och köttig fisk.

Googla" recept på marulk" första träffen ger länk till många goda recept.
Citera
2012-11-19, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
På ICA finns det förpackningar med grytbitar..av vilket kött det skulle vara låter jag vara osagt.
Jag blev så galet sugen på att göra nån form av "långkok"...men vet inte riktigt hur jag ska göra

Jag antar jag bryner dessa bitar först på rätt så hög värme...sedan då?
Det ska dock tilläggas att jag inte har nån gjutjärnspanna hemma, utan bara en väldigt stor "vanlig gryta"...men det kanske går lika bra?

Alla tips på ingrid i jenser är välkomna

Med grytor kan man göra väldigt mkt.

Stek köttet, släng i allt du vill ha med, på med buljong och koka i 4-10 timmar beroende på vilket kött och hur du vill ha det. Fyll på med mer buljong om det behövs under koktiden.

Goulash är ju gott eller varför inte en Nihari om du gillar indiskt/pakistanskt.
Citera
2012-11-19, 13:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Med grytor kan man göra väldigt mkt.

Stek köttet, släng i allt du vill ha med, på med buljong och koka i 4-10 timmar beroende på vilket kött och hur du vill ha det. Fyll på med mer buljong om det behövs under koktiden.

Goulash är ju gott eller varför inte en Nihari om du gillar indiskt/pakistanskt.
En liten undran.

Du vet ju inte om Dr Dollar syftar på grytbitar av nöt eller grytbitar av fläsk . Om du kokar fläskgrytbitar i 10 timmar så får du använda en sil om du skall kunna ta upp alla de trådar som köttet har upplösts i. Faktum är att det gäller också nötgrytbitar om du kokar dem i 10 timmar.

Får man fråga var du ha fått de siffrorna ifrån?

~Paul~
Citera
2012-11-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En liten undran.

Du vet ju inte om Dr Dollar syftar på grytbitar av nöt eller grytbitar av fläsk . Om du kokar fläskgrytbitar i 10 timmar så får du använda en sil om du skall kunna ta upp alla de trådar som köttet har upplösts i. Faktum är att det gäller också nötgrytbitar om du kokar dem i 10 timmar.

Får man fråga var du ha fått de siffrorna ifrån?

~Paul~

Mycket av vad jag läst samt en hel del egen erfarenhet.
Jag gjorde en Nihari på nötgrytbitar och då kokade jag köttet i nästan 10 timmar och det var ändå inte klart.

Citat:
It will take about 5 - 6 hours for chicken and more if using beef.
http://www.indobase.com/recipes/details/nihari.php

För att bara ta ett exempel.

Kollar jag de flesta långkoksrecept som lockar mig så ger det mig minst 4 timmar. De flesta Svenska recept säger 1-1½ timme.
Vissa Engelska (däribland Jamie Olivier och Gordon Ramsay) säger 3 timmar för nöt.

Irländs gryta:
Citat:
Cover and cook on High for 6 hours or Low for 8 hours
Detta är förvisso i en slow cooker....

Ja, typ så
Senast redigerad av SweElastic 2012-11-19 kl. 14:19. Anledning: Stavfel
Citera
2012-11-19, 14:19
Medlem
sandra92s avatar
Tack för alla tips!

Hade säkert gått hem om han inte var så fruktansvärt kräsen
han äter inte fisk, och han gillar inte grytor. baconinlindad fläskfilé kanske kan vara något, men vad kan man servera till de? känns lite tråkigt med potatisgratäng etc. :/
Citera
2012-11-19, 14:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Mycket av vad jag läst samt en hel del egen erfarenhet.
Jag gjorde en Nihari på nötgrytbitar och då kokade jag köttet i nästan 10 timmar och det var ändå inte klart.

http://www.indobase.com/recipes/details/nihari.php

För att bara ta ett exempel.

Kollar jag de flesta långkoksrecept som lockar mig så ger det mig minst 4 timmar. De flesta Svenska recept säger 1-1½ timme.
Vissa Engelska (däribland Jamie Olivier och Gordon Ramsay) säger 3 timmar för nöt.

Irländs gryta:

Detta är förvisso i en slow cooker....

Ja, typ så
Problemet var att du gav rådet att koka köttet i 10 timmar. Oavsett vilken typ av grytbitar av normal storlek du kokar i 10 timmar så blir det bara sörja av det hela.

~Paul~
Citera
2012-11-19, 14:31
Medlem
Citat:
Problemet var att du gav rådet att koka köttet i 10 timmar. Oavsett vilken typ av grytbitar av normal storlek du kokar i 10 timmar så blir det bara sörja av det hela.

~Paul~

Ojdå, my bad. To assume only makes an ASS out of U and ME.

Menade givetvis sjuda på låg värme.

Men är man petimeter ska det även påpekas att jag sa 4-10 timmar.......

Men, två fel gör inte ett rätt!

Sen kan jag tillägga att jag har köpt grytbitar (nöt) vid två tillfällen och jag har aldrig varit riktigt nöjd med dem. Tror nog att vissa förpackningar är bättre än andra.
Citera
2012-11-19, 14:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ojdå, my bad. To assume only makes an ASS out of U and ME.

Menade givetvis sjuda på låg värme.

Men är man petimeter ska det även påpekas att jag sa 4-10 timmar.......

Men, två fel gör inte ett rätt!

Sen kan jag tillägga att jag har köpt grytbitar (nöt) vid två tillfällen och jag har aldrig varit riktigt nöjd med dem. Tror nog att vissa förpackningar är bättre än andra.
OK, då är vi överens .

Jag köper inte grytbitar längre. Köttet är 99 ggr av 100 alldeles för magert och består mestadels av blandningar av olika styckningsdetaljer. Det blir därför helt omöjligt att pricka en enhetlig tid och temperatur. En del bitar tenderar att bli sönderkokta medan andra bitar är stenhårda.

Kan man få tag i biten ovanför högreven, dvs övre hals så bör man slå till. Svansen är heller inte att förakta. Tillsammans utgör hals, bringa och svans den bästa kombinationen till diverse grytor. Gulasch inberäknad . Jag menar alltså grytan (gulasch), inte soppan.

~Paul~
Citera
2012-11-19, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandra92
Tack för alla tips!

Hade säkert gått hem om han inte var så fruktansvärt kräsen
han äter inte fisk, och han gillar inte grytor. baconinlindad fläskfilé kanske kan vara något, men vad kan man servera till de? känns lite tråkigt med potatisgratäng etc. :/

Banka ut en kycklingfilé, bred på vitlöksost (färskost typ cantadou) rulla ihop och linda in i bacon. Bryn i stekpanna, häll på grädde. Krydda inte i detta läge då kryddorna koncentreras då vätska kokar bort.
Lägg på lock och sjud tills kycklingen är klar, ca 20 min. Vänd gärna kycklingen halvvägs genom koktiden eller ös såsen över kycklingen då och då. Innan servering smakar du av såsen med salt och/eller peppar.

Servera med ris
Citera
2012-11-19, 14:55
Medlem
Citat:
OK, då är vi överens .

Jag köper inte grytbitar längre. Köttet är 99 ggr av 100 alldeles för magert och består mestadels av blandningar av olika styckningsdetaljer. Det blir därför helt omöjligt att pricka en enhetlig tid och temperatur. En del bitar tenderar att bli sönderkokta medan andra bitar är stenhårda.

Kan man få tag i biten ovanför högreven, dvs övre hals så bör man slå till. Svansen är heller inte att förakta. Tillsammans utgör hals, bringa och svans den bästa kombinationen till diverse grytor. Gulasch inberäknad . Jag menar alltså grytan (gulasch), inte soppan.

~Paul~

Hmmm, övre hals? Är det samma som nacke? Eller ja, antar att man måste till en kunnig köttbutik för att få rätt del hursomhaver.

Mitt nästa inköp kommer bli en crock-pot (slow-cooker). Hade en när jag bodde i England och de är grymt bra.
Gör i ordning allt på morgonen och sätt igång. När du kommer hem efter jobbet är det bara servera och njuta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in