Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
När du säger på med buljong hur mycket menas då?
Och hur mycket vatten vs buljong?
Och vad för typ av buljong blir godast?
Jag skulle köpa buljongtärningar och lösa upp i kokande vatten. 1 tärning till ½ liter vatten. Jag skulle nog blanda till 1½ liter buljong.
Bryn köttet i en gryta (eller stekpanna och lägg över i kastrull när brynt), ha i morötter, mjölig potatis, lök och häll på lagom med buljong så du täcker allt. Låt sjuda tills köttet är klart. Den mjöliga potatisen kommer delas sönder och fungera som en förtjockning till grytan. Spä grytan med buljong under koktiden, om det behövs, så du känner att den har en tjocklek du tycker om. Om den är för lös kan du reda med Maizena. När du tycker att köttet är nästan så som du vill ha det kan du lägga i fast potatis och låta den sjuda 20-30 minuter.
I detta skede skulle jag lägga i kryddor såsom lagerblad och timjan. Känner du för det kan du även i detta skede ha i hela korn eller kanske även matvete. Smaka av och krydda med salt och peppar efter behag.
Tänk på att krydda köttet med salt och peppar när du bryner det.
Du kan även byta ut delar av buljongen mot en god Ale. Kanske en New Casstle Brown Ale eller tom en Guiness. Smaka dig fram, blanda lite öl och buljong i en bunke och smaka dig fram till rätt mängd öl och buljong. Jag skulle nog blanda 50/50.
Det viktigaste är att du tycker det är gott.