2012-11-19, 14:56
Medlem
sandra92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Banka ut en kycklingfilé, bred på vitlöksost (färskost typ cantadou) rulla ihop och linda in i bacon. Bryn i stekpanna, häll på grädde. Krydda inte i detta läge då kryddorna koncentreras då vätska kokar bort.
Lägg på lock och sjud tills kycklingen är klar, ca 20 min. Vänd gärna kycklingen halvvägs genom koktiden eller ös såsen över kycklingen då och då. Innan servering smakar du av såsen med salt och/eller peppar.

Servera med ris

Lät yum! Blir nog att testa de.
Citera
2012-11-19, 15:23
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Med grytor kan man göra väldigt mkt.

Stek köttet, släng i allt du vill ha med, på med buljong och koka i 4-10 timmar beroende på vilket kött och hur du vill ha det. Fyll på med mer buljong om det behövs under koktiden.

Goulash är ju gott eller varför inte en Nihari om du gillar indiskt/pakistanskt.

När du säger på med buljong hur mycket menas då?
Och hur mycket vatten vs buljong?
Och vad för typ av buljong blir godast?
Citera
2012-11-19, 15:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hmmm, övre hals? Är det samma som nacke? Eller ja, antar att man måste till en kunnig köttbutik för att få rätt del hursomhaver.

Mitt nästa inköp kommer bli en crock-pot (slow-cooker). Hade en när jag bodde i England och de är grymt bra.
Gör i ordning allt på morgonen och sätt igång. När du kommer hem efter jobbet är det bara servera och njuta.
Inte bara nacke, utan köttet runtom hela halsen och t o m en del av huvudet. Jo, det kan vara riktigt svårt att få tag i dessa detaljer. Jag har en bra butik i närheten där jag kan beställa nästan vad som helst.

Hm, jag är den levande crock-pot . Jag slökokar allt med lugn och ro. Har rätt mycket tid till sådant nu för tiden. Kan dock tänka mig att det är ett behändigt hjälpmedel.

~Paul~
Citera
2012-11-19, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
När du säger på med buljong hur mycket menas då?
Och hur mycket vatten vs buljong?
Och vad för typ av buljong blir godast?

Jag skulle köpa buljongtärningar och lösa upp i kokande vatten. 1 tärning till ½ liter vatten. Jag skulle nog blanda till 1½ liter buljong.
Bryn köttet i en gryta (eller stekpanna och lägg över i kastrull när brynt), ha i morötter, mjölig potatis, lök och häll på lagom med buljong så du täcker allt. Låt sjuda tills köttet är klart. Den mjöliga potatisen kommer delas sönder och fungera som en förtjockning till grytan. Spä grytan med buljong under koktiden, om det behövs, så du känner att den har en tjocklek du tycker om. Om den är för lös kan du reda med Maizena. När du tycker att köttet är nästan så som du vill ha det kan du lägga i fast potatis och låta den sjuda 20-30 minuter.
I detta skede skulle jag lägga i kryddor såsom lagerblad och timjan. Känner du för det kan du även i detta skede ha i hela korn eller kanske även matvete. Smaka av och krydda med salt och peppar efter behag.

Tänk på att krydda köttet med salt och peppar när du bryner det.

Du kan även byta ut delar av buljongen mot en god Ale. Kanske en New Casstle Brown Ale eller tom en Guiness. Smaka dig fram, blanda lite öl och buljong i en bunke och smaka dig fram till rätt mängd öl och buljong. Jag skulle nog blanda 50/50.
Det viktigaste är att du tycker det är gott.
Citera
2012-11-19, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Inte bara nacke, utan köttet runtom hela halsen och t o m en del av huvudet. Jo, det kan vara riktigt svårt att få tag i dessa detaljer. Jag har en bra butik i närheten där jag kan beställa nästan vad som helst.

Hm, jag är den levande crock-pot . Jag slökokar allt med lugn och ro. Har rätt mycket tid till sådant nu för tiden. Kan dock tänka mig att det är ett behändigt hjälpmedel.

~Paul~

Gillar du Pakistansk mat måste du bara laga en Nihari. Bland det godaste jag vet.
Då jag inte gillar att tugga på grovt stötta kryddor så la jag alla dessa kryddor i en näsduk och la i så det fungerade som en te-påse. Letade mig blind efter en sådan krydd-påse då jag vet att det finns. Men alla butiker jag tittade i hade bara en liknande variant som en te-sil. Jag tycker det är för grovmaskigt.......
Det finns massa olika recept därute, leta upp ett som ser bra ut och kör!

Själv tycker jag mest att de flesta grytor gör sig bäst på hösten när vädret slår om och det börjar bli ruggigt ute.
Citera
2012-11-19, 17:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Gillar du Pakistansk mat måste du bara laga en Nihari. Bland det godaste jag vet.
Då jag inte gillar att tugga på grovt stötta kryddor så la jag alla dessa kryddor i en näsduk och la i så det fungerade som en te-påse. Letade mig blind efter en sådan krydd-påse då jag vet att det finns. Men alla butiker jag tittade i hade bara en liknande variant som en te-sil. Jag tycker det är för grovmaskigt.......
Det finns massa olika recept därute, leta upp ett som ser bra ut och kör!

Själv tycker jag mest att de flesta grytor gör sig bäst på hösten när vädret slår om och det börjar bli ruggigt ute.
Jo, jag gillar också grytor. Visst blir höstgrytorna något extra med alla dessa rotsaker i. Jag brukar mala mina kryddor i elektrisk kaffekvarn. på det viset behöver jag inte plocka bort dem och dessutom går det inte åt lika mycket.

På apoteket har de sådana där bomullsbandage. De går fint att använda till bouquet garni!

~Paul~
Citera
2012-11-20, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo, jag gillar också grytor. Visst blir höstgrytorna något extra med alla dessa rotsaker i. Jag brukar mala mina kryddor i elektrisk kaffekvarn. på det viset behöver jag inte plocka bort dem och dessutom går det inte åt lika mycket.

På apoteket har de sådana där bomullsbandage. De går fint att använda till bouquet garni!

~Paul~

Bra tips!
Det ska jag inhandla vid nästa tillfälle.
Citera
2012-11-20, 18:21
Medlem
Red-Pandas avatar
Matlagningsmardröm

Jag ska laga mat åt en hel Tropp problemet är bara att alla kan inte äta allt.

1 är gluten och laktosintrolerant, 2 är vegiterianer och 1 går på någon diet (inte riktigt säker på vad den äter och inte äter)

Tips på vad man kan laga?

Tänkt på att det är en Tropp jag ska laga åt så ska helst vara lätt att laga i stora mängder.
Citera
2012-11-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Matlagningsmardröm

1 är gluten och laktosintrolerant, 2 är vegiterianer och 1 går på någon diet (inte riktigt säker på vad den äter och inte äter)

Tänkt på att det är en Tropp jag ska laga åt så ska helst vara lätt att laga i stora mängder.

Gör en chilli på qourn istället för köttfärs. De som äter kött kommer inte känna ngn skillnad.
Citera
2012-11-20, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Matlagningsmardröm

Sallad.
Citera
2012-11-21, 19:45
Medlem
tankepojkens avatar
Kärleksmiddag

Om du skulle bjuda hem din flickvän/pojkvän/person du är kär i, för att ni tillsammans vill ha trevligt och laga en middag en fredagskväll. Vad skulle ni då laga för något?

Om ni går efter hur god maten är/hur lång tid den tar att göra/eller om den skulle vara mysig att laga med din "vän", får ni helt avgöra själva
Citera
2012-11-21, 20:01
Medlem
det har blivit rätt mycket tacos , lätt o laga, sjukt gott, och man kan själv välja vad man vill ha på, en fixar färsen medan den andra hackar grönsaker :3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in