2012-02-04, 12:23
  #2473
Medlem
Dirges avatar
I dag blir det en Turkisk lamm soppa med ärtor & kikärtor med ris till. Har försökt efterskapa detta efter ett ställe i Antalya där denna serverades som lunch på ett lokalt ställe o den e super god.


Ca 600 g lamm med ben (går med lammfärs)
2 gula lökar
3 morötter
2 lagerblad
10 vitpepparkorn
2 msk tomatpuré
3 msk paprikapulver
3 vitlöksklyftor
2 köttbuljongtärningar
400 g konserverade ärter
500 g kikärter
Salt
1-2 krm cayennepeppar

Gör så här
Koka upp lammköttet med 1delad lök, morötter, lagerblad,salt, pepparkorn, 2 hela vitlöks klyftor och buljongtärningarna i ca 2 liter vatten. Låt det puttra i drygt 1 timme och rensa sedan av köttet, skär i lagom små bitar.

Hacka upp den andra löken i små bitar och fräs den i en kastrull med olivolja tills de blir mjuka skall ej få färg och sila av kokspadet och häll det i kastrullen med tomatpurén och paprikapulvret med 1 pressad vitlöks klyfta och tillsätt köttet och de av sköljda kikärtorna.
Låt småsjuda i ca 30 minuter och tillsätt burk ärtor smaka av och låt småputtra i ca 10 minuter.

Smaka av med salt och peppar.
Servera antingen med lite kokt ris i eller vitt bröd att doppa i.
__________________
Senast redigerad av Dirge 2012-02-04 kl. 12:27.
Citera
2012-02-04, 13:08
  #2474
Medlem
William Hainess avatar
Jag köpte i all hast en påse rödbetor förra veckan och jag måste erkänna att jag absolut inte har någon inspiration alls vad jag ska göra med dom. Några förslag?
Citera
2012-02-04, 16:26
  #2475
Medlem
BallsofSteels avatar
Idag tillagar jag "Krämig kycklingpaj", extremt god - Även för mig som hatar kyckling.

Eftersom att jag är lat så köpte jag en sån texmex kycklingpåse med färdigstrimlad kyckling och kryddade. Guldfågeln.

Pajskal:
150 g smör/maragrin
3 dl vetemjöl
2-3 msk vatten
½ tsk salt

200 grader i ugnen ca 5-10 min

En halv påse Guldfågel färdigstrimlad texmex kyckling
½ påse tacokrydda
1 liten burk tacosalsa av valfri sort
1 cantadou Vitlök och örter
en liten burk creme fraiche
Riven ost.

Började med pajskalet
Stekte kycklingen, kryddade över tacokryddan, i med salsan, röra om. Slängde i cantadoun och lät det smälta samman under omrörning, en matsked ca creme fraiche.

Blandade ihop resten av creme fraichen i en liten bunke, salt och peppar, i med riven ost. Röra om.

Ut med pajskalet, i med kycklingröran och sedan på med creme fraiche + ostblandningen, strödde över lite extra ost och sedan in i ugnen igen på 200 grader tills osten smält och den ser färdig ut. Mums!

Går på ca 20 min!
Citera
2012-02-04, 17:16
  #2476
Medlem
Idag så blir det snabbmiddag. Fiskbullar.

I går så var det jubileumsdag med sambon så då blev det:
Förrätt- västerbottenspaj
Hvudrätt- Fläskfilegryta med kantareller
Efterrätt- Pannacotta

Allt hemmalagat så klart
Citera
2012-02-04, 17:17
  #2477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Jag köpte i all hast en påse rödbetor förra veckan och jag måste erkänna att jag absolut inte har någon inspiration alls vad jag ska göra med dom. Några förslag?

Borsjtj?
Citera
2012-02-04, 17:46
  #2478
Medlem
jordglobens avatar
Ikväll blir det en klassisk "spaggeti med köttfärssås". Har låtit såsen stå o puttra hela eftermiddagen.
Citera
2012-02-04, 21:05
  #2479
Medlem
rfvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Jag köpte i all hast en påse rödbetor förra veckan och jag måste erkänna att jag absolut inte har någon inspiration alls vad jag ska göra med dom. Några förslag?

Bara koka och ha på smör och salt.
Kalas gott.
Citera
2012-02-05, 11:27
  #2480
Medlem
Dirges avatar
Har precis ställt en pörkölt på spisen så får den stå där o puttra i 3 timmar serveras med Tarhonya.
Citera
2012-02-05, 11:51
  #2481
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirge
400 g konserverade ärter
Varför i hela fridens namn använder du konserverade ärtor?
Konserverade ärtor saknar nu helt konsistens, och det enda de duger till är att göra legymsallad tillsammans med konserverade morötter, någon annan användning har jag inte funnit för dem (utom för att mosa och använda som barnmat när ungarna var små).
Citera
2012-02-05, 11:54
  #2482
Medlem
Dirges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Varför i hela fridens namn använder du konserverade ärtor?
Konserverade ärtor saknar nu helt konsistens, och det enda de duger till är att göra legymsallad tillsammans med konserverade morötter, någon annan användning har jag inte funnit för dem (utom för att mosa och använda som barnmat när ungarna var små).

Dom har en speciell smak och just till detta tycker jag dom passar utmärkt kan inte svara på varför?
Citera
2012-02-05, 11:57
  #2483
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirge
Dom har en speciell smak och just till detta tycker jag dom passar utmärkt kan inte svara på varför?
Okej, det köper jag, för då hade du en tanke med dem.
Citera
2012-02-05, 11:58
  #2484
Medlem
Dirges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Okej, det köper jag, för då hade du en tanke med dem.

Japp samma med t.e.x en stek med gräddsås då kör jag hellre på konserverade annars e ju färska att föredra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in