2012-10-17, 13:43
Medlem
Moffins avatar
Hej!

Behöver tips om vad jag ska laga till en trerätters-middag. Helst på alla tre men har ni något enstaka som är super så är såklart ett bättre än inget

Det får inte vara för tidskrävande, avancerat eller (framförallt) dyrt. Med tanke på gästernas preferenser så ska ingen av rätterna heller innehålla svamp, senap, oliver eller selleri, åtminstone inget där detta är essentiellt för rätten och alltså inte kan skippas.

Hoppas verkligen på tips, kör hårt
Citera
2012-10-17, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Hej!

Behöver tips om vad jag ska laga till en trerätters-middag. Helst på alla tre men har ni något enstaka som är super så är såklart ett bättre än inget

Det får inte vara för tidskrävande, avancerat eller (framförallt) dyrt. Med tanke på gästernas preferenser så ska ingen av rätterna heller innehålla svamp, senap, oliver eller selleri, åtminstone inget där detta är essentiellt för rätten och alltså inte kan skippas.

Hoppas verkligen på tips, kör hårt

Jag tycker att du ska servera en helstekt rostbiff. Krydda med örter, som du hackar och blandar i olivolja. Salt och peppar. Vill du så kan du lägga ner vitlöksklyftor i, lägg små snitt i köttet bara.

Jag lagar det ofta och det blir alltid succé. Någon form av potatis i ugnen är gott till, lite rotfrukter också.

Till dessert: Tiramisú. Inte det enklaste men sanslöst gott.
Citera
2012-10-17, 17:01
Medlem
behöver något inte allt för komplicerat att laga, det som finns i kylen är;

Köttfärs
Ägg
5 dl lätt creme fraice
paprikor
vitlök
gul lök
isbergs sallad
taco sås
Mjöl och dylikt

har ni några förslag på vad man kan laga ur den student kylen?
Citera
2012-10-17, 20:25
Medlem
sigurts avatar
gräddade champinjoner med vitlök

Hej alla matfantaser!

Jag var i Spanien på semestern och jag åt något sjukt gott. Det var champinjoner i vitlök (stora bitar, typ man delar en champinjon 4ggr) Det var gräddat i ugnen med grädde och ost.

Det lustiga är att jag gillar inte ens champinjoner förutom om dom inte är färska, jag provade från min kompis som beställde detta och dagen efter beställde jag det

Jag vill att ni hjälper mig med att skriva ihop receptet så jag kan prova på att göra detta här hemma.
På restaurangen fick man ju det i den ungssäkra formen som var som en portion. Nån sån har jag inte hemma men det går väl att lösa på något annat sätt.

Alltså ingridienserna var följande:

Champinjoner
Vitlök
Grädde
Ost

Sen är det väl kanske fler saker som jag som totalt okunnig inom mat inte har koll på?

Vad tror ni, hur ska jag reda ihop den här maträtten? Den bör ju inte vara alltför svårt att få till tycker jag!
Citera
2012-10-17, 20:58
Medlem
Principals avatar
Är absolut ingen kock men jag skulle förstekt champinjonerna i vitlök. Därefter skulle jag lägga det i en form, på med grädde och ost. in i ugnen och gräddar det tills osten helt enkelt ser nice ut. alltså inte bränd och inte undergräddad. Smaka med dina ögon.

Vet inte var du bor men och om du har närhet till Åhléns men jag såg senast idag att de säljer ungsformar i portionsstorlek som kostar 49kr/st. Finns i massa olika färger om man tycker sådant är kul.

Lycka till med din spanska rätt!
Citera
2012-10-17, 21:04
Medlem
Extrakts avatar
Det där lät jävulskt gott

Tror jag ska prova göra det där imorgon tillsammans med pasta.
Väntar spänt på att någon ska ha mer tips angående detta
Citera
2012-10-18, 02:02
Medlem
Masterkrabbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipho
behöver något inte allt för komplicerat att laga, det som finns i kylen är;

Köttfärs
Ägg
5 dl lätt creme fraice
paprikor
vitlök
gul lök
isbergs sallad
taco sås
Mjöl och dylikt

har ni några förslag på vad man kan laga ur den student kylen?

Tacos, med hemgjorda tortillabröd? Vitlökscreme fraiche på.

http://www.tasteofhome.com/Recipes/Homemade-Tortillas

tortillabröd här.
Citera
2012-10-18, 08:32
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amandaa-
Jag tycker att du ska servera en helstekt rostbiff. Krydda med örter, som du hackar och blandar i olivolja. Salt och peppar. Vill du så kan du lägga ner vitlöksklyftor i, lägg små snitt i köttet bara.

Jag lagar det ofta och det blir alltid succé. Någon form av potatis i ugnen är gott till, lite rotfrukter också.

Till dessert: Tiramisú. Inte det enklaste men sanslöst gott.

Du råkar inte ha recept också? Tack förresten
Citera
2012-10-18, 11:24
Medlem
Citat:
Du råkar inte ha recept också? Tack förresten

På Tiramisú? http://www.recepten.se/recept/tiramisu.html
Citera
2012-10-18, 11:48
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amandaa-
På Tiramisú? http://www.recepten.se/recept/tiramisu.html

Tänkte mest på rostbiffen

Tiramisu såg ju inte alltför svårt ut om man gör det "svenskt". Har däremot en syster som inte tycker om kaffe. Hur "mycket" kaffe smakar den? Aldrig ätit själv så
Citera
2012-10-18, 12:01
Medlem
Citat:
Tänkte mest på rostbiffen

Tiramisu såg ju inte alltför svårt ut om man gör det "svenskt". Har däremot en syster som inte tycker om kaffe. Hur "mycket" kaffe smakar den? Aldrig ätit själv så

Jaha. Den har jag inte något recept på, jag gör på känsla bara.

Ta fram köttet i tid så att det får ligga framme och luftas en stund. Hacka upp Dill, Persilja, Timjan, Dragon och Rosmarin. Jag brukar krydda med vanligt flingsalg också. Om du vill kan du göra en egen pepparmix, bestående av rosepeppar och svartpeppar. Lägg bara ner i ett pepparkar som kan mala dem. Häll upp rikligt med olivolja i en skål och blanda i alla örterna. Hacka upp lagom stora vitlöksklyftor.

Lägg några snitt i köttet, lämpligtivs efter hur du tänkt skära bitarna. Tryck ner vitlöksklyftorna i snitten och pensla på örterna. Snåla inte med örter! Jag gillar att steka den i lergryta och då är det viktigt att man spolar av lergrytan med kallt vatten så att ytan är fuktad. En vanlig ugnsplåt fungerar lika bra.

Stek köttet i ugnen på 190 grader tills det får den önskade stekningen. Jag föredrar medium. Låt köttet ligga ~10 min innan det serveras.

Då ska du nog hoppa Tiramisú. Kanske Pannacotta?
Senast redigerad av amandaa- 2012-10-18 kl. 12:08.
Citera
2012-10-18, 12:21
Medlem
Svampsoppa.

300gr färska champinjoner
Smör
3-4 msk idealmjöl
1 tärning svampbuljong
5dl vatten
2dl grädde(kan bytas ut mot mjölk om så önskas)
1dl creme fraiche(gärna svamp & kantareller)
1 bit blåmögelost(brukar använda en kvibille blåmögelost, ni vet, dom där tårtbitformade)
Salt, peppar och soja för smaksättning och kulör.

Finhacka svampen och smörstek den i en större kokpanna. När svampen har blivit mjuk lyfter du pannan från värmen och tillsätter 3msk idealmjöl medans du rör om så det blir en sorts svampmassa. Häll i vatten och buljong och ställ på plattan igen, rör om och låt koka i några minuter.
Tillsätt grädden, creme fraichen och blåmögelosten. Låt soppan småbubbla till att osten smält. För konsistens kan du ev vilja reda ut med lite mer idealmjöl(tar en stund för konsistensen att visa sig efter du tillsatt er mjöl).
Salta, peppra, soya.

Sådär, en riktigt god soppa, säger alla som smakat den. Har även omvänt min svampskeptiska syster.
Ska gå att tillsätta kött för den som äter sånt men tycker själv det inte behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in