2014-05-21, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Friterad banan eller ananas med kolasås och glass (gräddvanilj) toppad med mynta/citronmeliss.

~Paul~
Tack för tips!
Citera
2014-05-21, 08:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malkinson
Tack för tips!
NP, bara kul .

~Paul~
Citera
2014-05-25, 12:41
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Är sugen på kinesmat men funderar på att göra själv, några tips? Inget som tar evigheter och en utbildning i gastronomi tack.
Citera
2014-05-25, 13:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Är sugen på kinesmat men funderar på att göra själv, några tips? Inget som tar evigheter och en utbildning i gastronomi tack.
Det hjälper om du talar om för oss vilka ingredienser/råvaror du har hemma .

Den mesta kinesmaten klarar man laga på sådant som redan finns inom kökets väggar .

~Paul~
Citera
2014-05-25, 14:22
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Det hjälper om du talar om för oss vilka ingredienser/råvaror du har hemma .

Den mesta kinesmaten klarar man laga på sådant som redan finns inom kökets väggar .

~Paul~

Eh, jo... Har i princip en färdig bönsallad, en fryst sandwich och kvarg

Blir pulled pork idag men tipsa gärna om någon trevlig kinesmat om du har lust. Annars har jag mest bara gjort åt thai-hållet med wokade grönsaker eller färdiga vårrullar.
Citera
2014-05-25, 14:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Eh, jo... Har i princip en färdig bönsallad, en fryst sandwich och kvarg

Blir pulled pork idag men tipsa gärna om någon trevlig kinesmat om du har lust. Annars har jag mest bara gjort åt thai-hållet med wokade grönsaker eller färdiga vårrullar.
Alltså som nybörjare bör man välja det enklaste. I ditt fall handlar det om kyckling i någon form.

Kinesiska recept ser avancerade ut men är egentligen mycket lätta. Det som är av vikt är att man lägger fram alla ingredienser och råvaror (Mise en place) innan tillagningen. För när den väl påbörjas så hinner man oftast inte med den detaljen.

"Dong' An kyckling"

Ingredienser:
• 1 kyckling på ca 1 kg
• 1-2 kinesiska blötlagda svampar (skogsöron) eller en halv burk skivade champinjoner (färska blir förstås bättre)
• 3-4 torkade röda chilifrukter
• 2 skivor (ca 4 cm i diameter) färsk ingefärsrot
• 2 salladslökar eller en halv purjolök
• 1½ dl strimlade bambuskott
• ½ tsk Sichuanpepparkorn
• 3 msk neutral olja (helst jordnötsolja)
• 2 tsk salt
• 1 msk sojasås
• 1½ msk vinäger
• 1 msk Kao Ling-sprit (eller konjak)
• 1 msk Maizena
• 1 tsk sesamolja

Arbetsgång:
Lägg hela kycklingen i en kastrull med kokande vatten och låt den koka i 10 minuter. Skölj kycklingen i kallt vatten och låt den kallna. Skär sedan kycklingköttet i strimlor ca 2,5 x 1 cm.

Skär svamparna, chilipepparn, ingefäran och salladslöken i strimlor och krossa pepparkornen.

Värm upp oljan i en wok eller stekpanna, lägg i först chilipepparn, ingefäran, löken, bambuskotten och Sichuanpepparn, sedan kycklingen och svampen och rör om i några sekunder. Tillsätt salt, soja, vinäger och sprit. När det börjar bubbla så tillsätter man Maizenan utrörd i lite vatten. Blanda väl och tillsätt sesamoljan strax före serveringen.

Servera tillsammans med ris.

~Paul~
Citera
2014-05-26, 05:47
Medlem
christerys avatar
Citat:

Lite kul med färskost i... http://www.ica.se/recept/biff-med-farskost-och-champinjoner-538621/

Är väl inte riktig kineskäk, men strimlad biff+ris låter ju kinesiskt i alla fall...
Citera
2014-05-27, 21:38
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Lite kul med färskost i... http://www.ica.se/recept/biff-med-farskost-och-champinjoner-538621/

Är väl inte riktig kineskäk, men strimlad biff+ris låter ju kinesiskt i alla fall...

Även om jag beundrar dePaul (fb:s matkung) så var det här mer åt det hållet jag tänkte. Sparar den här
Citera
2014-05-27, 22:23
Medlem
christerys avatar
Citat:
Även om jag beundrar dePaul (fb:s matkung) så var det här mer åt det hållet jag tänkte. Sparar den här

Kul att du gillade tipset.
Citera
2014-05-28, 08:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tackar för de snälla orden!

Christers recept är förstås avsevärt enklare och mindre omfångsrik när det gäller mängden ingredienser/råvaror. Något kinesiskt recept är det dock inte .

~Paul~
Citera
2014-05-28, 09:53
Medlem
christerys avatar
Citat:
Tackar för de snälla orden!

Christers recept är förstås avsevärt enklare och mindre omfångsrik när det gäller mängden ingredienser/råvaror. Något kinesiskt recept är det dock inte .

~Paul~

[Kinesiskt] påstod jag inte heller att det var, men det blev ju lyckat (antar jag) liksom när jag ändrade på Laab Muu (som jag antar är snott från Laos om man nu ska vara petig) i Isaan/Thailand, och "mama" på hörnet gick efter mycket knot med på att laga det med svamp och broccoli.

Man måste ha lite experimentlusta åxå, sen vad det kallas är för mig egalt.

Men jag kan hålla med om att det verkar finnas outsinliga mängder kunskap att hämta hos dePaul. Smolket i bägaren är klimpen i köttsoppan, men det har vi redan rett ut.

Recept är ju mer idéer till hur man bör göra än exakta instruktioner på hur man måste göra (för mig) så jag kan sno idéer lite här och var.

Tyvärr kan jag inte plita ner ett exakt recept med arbetsgång osv. För jag gör inte så..

Då blir det riktigt roligt när man läser i denna tråd och bara får bilder av... hmm, detta borde fungera. Snokar efter ett recept (på nätet) och delger min tolkning av vad som önskades.

Jag har liksom min mamma inte recept på löksås, palt, köttsoppa, pannkakor eller sånt i nån bok. Det sitter i hur det smakar och vad man råkar ha hemma (detta gäller speciellt soppor av nån anledning).

Så det jag skrev, strimlad biff+ris = kinamat för mig är lite hur jag tänker.
Citera
2014-05-28, 10:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
1. [Kinesiskt] påstod jag inte heller att det var

2. Man måste ha lite experimentlusta åxå, sen vad det kallas är för mig egalt.

3. Men jag kan hålla med om att det verkar finnas outsinliga mängder kunskap att hämta hos dePaul. Smolket i bägaren är klimpen i köttsoppan, men det har vi redan rett ut.

4. Recept är ju mer idéer till hur man bör göra än exakta instruktioner på hur man måste göra (för mig) så jag kan sno idéer lite här och var.

5. Tyvärr kan jag inte plita ner ett exakt recept med arbetsgång osv. För jag gör inte så.. ....Snokar efter ett recept (på nätet) och delger min tolkning av vad som önskades..........Det sitter i hur det smakar och vad man råkar ha hemma (detta gäller speciellt soppor av nån anledning).

6. Så det jag skrev, strimlad biff+ris = kinamat för mig är lite hur jag tänker.
1. Har i min tur heller inte påstått att du skulle ha påstått det . Min kommentar baserade jag på det faktum att Ghost.B.C efterlyste ett kinesiskt recept .

2. Absolut.

3. Tackar så mycket! Ja, det där med köttsoppan med klimp i kan man ha olika åsikter om

4. Så gör jag också. Det är snarare den övergripande metoden som jag är intresserad av. Inte en exakt ingredienslista eller slaviskt följande av ett recept.

5. Precis. Svaret är ungefär samma som på punkt 4.

6. Hm. Fast i det här specifika fallet så är varken ingredienserna eller metoden i närheten av något som man skulle kunna kalla för kinesiskt. Det handlar snarare om en "gräddbaserad svennegryta" förstärkt med en skvätt kinesisk soja . Sojan är det enda kinesiska inslaget i receptet .

Med andra ord. Receptet är så pass långt ifrån ett autentiskt kina-dito att man inte kan kalla det kinesiskt längre.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in