2012-08-23, 19:22
Medlem
Repeatzs avatar
Tre-rätters!

Tjena! Jag tänkte bjuda flickan min på tre-rätters nu i helgen, har självklart kollat på nätet men hittar inte så mycket, är studerande så budgeten är inte den högsta. Tänkte fråga er om ni har några tips?
Förrätt hade jag tänkt soppa, skaldjurssoppa eller något liknande. Huvudrätt hade jag tänkt kött, helst något annat än fläsk, entreôte kanske? Och efterrätt något friskt, inte för sött och mäktigt, men helst något i sann efterrättsanda. Har ni några tips?

Tack så hemskt mycket på förhand!
Citera
2012-08-23, 19:37
Medlem
Knotknets avatar
Nu när hösten nalkas kan du alltid göra en soppa på någon av höstens fina primörer. Jag rekommenderar en soppa på antingen bondbönor eller kantareller. Kantareller finns gratis i skogen och bondbönor är inte heller särskilt dyra.
Citera
2012-08-23, 19:38
Medlem
DoktorMillers avatar
Det finns väldigt mycket och varierande på http://www.recept.nu/halv-atta-hos-mig---samlade-recept.

Kör på en go hummersopppa till förrätt, oxfilé till huvudrätt och avsluta middagen med någon lättare dessert, t.ex. vispgrädde blandat med vanilj kesella plus en näve hallon&blåbär.

Hoppas flickan bjuder tillbaka efter middagen!
Citera
2012-08-23, 19:47
Medlem
Repeatzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Nu när hösten nalkas kan du alltid göra en soppa på någon av höstens fina primörer. Jag rekommenderar en soppa på antingen bondbönor eller kantareller. Kantareller finns gratis i skogen och bondbönor är inte heller särskilt dyra.

Kantareller var sannerligen en god idé! Tack för det!

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorMiller
Det finns väldigt mycket och varierande på http://www.recept.nu/halv-atta-hos-mig---samlade-recept.

Kör på en go hummersopppa till förrätt, oxfilé till huvudrätt och avsluta middagen med någon lättare dessert, t.ex. vispgrädde blandat med vanilj kesella plus en näve hallon&blåbär.

Hoppas flickan bjuder tillbaka efter middagen!

Tack för länken! Har du något tips på vad jag kan servera tillsammans med oxen?
Hehe ja det hoppas jag med
Citera
2012-08-23, 19:57
Medlem
DoktorMillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repeatz
Tack för länken! Har du något tips på vad jag kan servera tillsammans med oxen?
Hehe ja det hoppas jag med

Potatismos funkar faktiskt väldigt bra till oxfilé men det är svårt att få den sådär perfekt. Antingen blir det succé eller pannkaka. Om du inte vågar dig på det kan man göra potatisgratäng, helst i två små former bredvid tallrikarna så blir det inte lika tråkigt.
Citera
2012-08-23, 20:04
Medlem
Meh jag är lat så du får den korta beskrivningen!

Förrätt: Vitlöksgratinerade blåmusslor med rostad paprika

1)Rosta en paprika
2) Stek scharlottenlök och fänkål lite mjuk i smör och koka upp med musslor i (vin och buljong om du är sugen) eller vatten tills dessa är färdiga.
3) Gör persilje/vitlökssmör
4) Riv av övre delen av skalet och garnera med riklig mängd smör
5) Gratinera skiten snabbt
6) Garnera med rostad paprika och lite persilja

Huvudrätt: Fusk Bouillabaisse

1) Du kan hitta tusen recept på Bouilabaisse på google, många recept kräver vad du redan använder till förrätten och du sparar därför pengar. Köper du räkor/fisk/musslor(som du redan har) över disk kan du köpa små kvantiteter för en billig peng.
2) Styr upp en schysst aioli med vitlöksbröd till, gillar töserna.

Efterrätt: Styr upp en förenklad cheesecake i ett glas då det ser snyggt ut

1) googla cheesecakes svd får du upp lite enkla recept att använda. Ordnar du det i ett snitsigt glas kompenserar det för hur enklet det är.
2) Nödlösning; köp lite sorbet och en massa schyssta bär. Toppa sedan detta med något sött mousserande vin, sjukt enkelt och rätt så gott.

Investera i något rimligt vin till detta så har du en trevlig middag.

[edit] såg att du ville ha fisksoppa sedan kött, inget fel med det men personligen gillar jag inte att göra sådana tvära kast när jag lagar mat.
Citera
2012-08-23, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julbordsspecial
Hej på er!

Jag har planerat att bjuda hem en tjej på middag nu på söndag och tänkte bara kolla förbi här på FB för att se om ni har några tips på vad man kan tillaga. Mästerkock är jag inte, ty jag är en ensam student i en halvhjärtad enrumslägenhet så jag har inga köksredskap av det bästa slaget heller, bara det allra mest nödvändiga - ni förstår säkert.

Hur som helst, har ni några förslag på enkla men ändå goda maträtter som skulle kunna passa sig när man bjuder hem en kvinna?
Tacksam för svar.

Mvh
Pasta med kräftsås.

Tid 15 min.
Kostnad 60-80 kr

1 burk kräftstjärtar
1 burk crème fraiche (paprika/chili)
1dl matlagningsgrädde
1 knippa dill
en vitlöksklyfta
2-3 champinjoner (färska)
1 msk tomatpuré
1 msk finhackad gul lök

Medans pastan kokar så fräser du löken med vitlök och skivade champinjoner i någon minut, sen häller du i fraichen och grädden och tomatpurén, puttra vidare i en minut.

När pastan är klar att hällas av har du i avrunna kräftor och ett par msk hackad dill i såsen. Koka inte efter att kräftorna är i såsen!

Servera med vitlöksbröd.

Edit: det räcker med lite dill, inte ett par msk...
Senast redigerad av helpantad 2012-08-23 kl. 21:30.
Citera
2012-08-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorMiller
Potatismos funkar faktiskt väldigt bra till oxfilé men det är svårt att få den sådär perfekt. Antingen blir det succé eller pannkaka. Om du inte vågar dig på det kan man göra potatisgratäng, helst i två små former bredvid tallrikarna så blir det inte lika tråkigt.
Pommes Puré, om man nu vill skilja dem åt, tycker jag passar ännu bättre. Och det är väldigt enkelt att få den bra, även om det tar tid. Ett väldigt bra recept är http://www.bbc.co.uk/food/recipes/pommepuree_74822. Det har ett extra steg som innebär att värma potatisen i en halvtimme i runt 80 grader, men resultatet blir extremt bra.
Citera
2012-08-24, 02:18
Medlem
Svamptider!

Billigt och enkelt:
Råbiff, be att få flankstek mald, finhacka parmaskinka
Blanda med:
Hackad schalotten
Hackad kapris
Hackade söta gröna oliver
finskuren basilika
olivolja
peppar
citronjuice

bottna med ruccola lägg upp den luftiga biffmassan och toppa med en gula, lite peppar och basilikablad, serverna med surdegsbröd eller rosta baguette.

Varm:

Risotto med kantareller, trumpetsvamp, parmesan, sparris(hötorget har billig sparris och svamp, använd gärna svampbuljong för att få en bra svampbas.

Dessert:

Plommonpaj med vaniljglass

Vill du ha mer utförlig förklaring så pma.

Lycka till vad det nu blir!
Citera
2012-08-24, 04:11
Medlem
Spacewalkers avatar
Någon som har ett fint recept där man kan använda sötpotatis?
Kanske något mer än bara klyftor.
En ENKEL soppa skulle uppskattas eller något mer innovativt.
Jag har ingen koll på denna råvara.
Så skulle vara hemskt tacksam om någon vill dela med sig av ett bra recept.
Citera
2012-08-24, 09:11
Medlem
rayprices avatar
Rådjurs inre filé med välkryddad potatisgratäng ska jag äta såfort jag ha skjuti ett rådjur säger man att jakt är för enbart nöjes skull har man fan aldrig ätit detta!
Citera
2012-08-27, 13:47
Medlem
Masturblijas avatar
Har 1 kg kalv stek, vad kan jag göra med den? Jag vill INTE ha förslag på gulasch eller gryta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in