2013-03-11, 11:04
Medlem
sockerpullan34s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Jag har fått tag på 500 g turkisk yoghurt som jag skulle vilja använda till något gott. Imorgon tänkte jag laga linsbiffar, kan man använda den till någonting vettigt i den processen? Utöver att använda som sås. Ett bra gäng körsbärstomater har jag också.

Dessutom, eventuellt snäppet OT, undrar jag hur man använder färsk dragon. Alltså bara tillvägagångssättet, hackar man den? Hur gör man för att få smaken att gå igenom? Även vad det passar till är av intresse.

Gör en batch med tsatziki (gurka, lite honung, vinäger och vitlök)
Och en batch med chutney röra (yoghurt, par matskedar chutney, salt peppar och chilipulver eller cayenne..)
Citera
2013-03-11, 12:12
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerpullan34
Gör en batch med tsatziki (gurka, lite honung, vinäger och vitlök)
Åh, det vore ju jättegott. Gör det så mycket om man hoppar honungen och vinägern? Och kan man tänkas använda lite dragon i det?

EDIT: Och om man till äventyrs skulle få för sig att utnyttja sina körsbärstomater, kan man ersätta gurkan med dem? Det blir givetvis inte tzatziki längre, men kanske gott?
Citera
2013-03-11, 14:27
Medlem
Idag ska jag slänga ihop en köttfärssås!

Recept för 2-3 personer.

400 gr blandfärs
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 spanskpeppar
1 Köttbuljong
2 tsk sambal oelek
2-3 msk tomatpure
2-3 dl passerade tomater
2 dl rött vin
1 dl vatten
2 dl vispgrädde
Salt
Peppar
Färks basilika

Fräs på lök och spanskpeppar, tillsätt därefter köttfärsen och låt det bli genomstekt. Sen häller ni på tomatpuren, passerade tomaterna, vinet, vatten, sambal, buljong, pressad vitlök, salt och låter det småputtra i minst 60 minuter. Ca 5 minuter innan servering tillsätter ni grädden och smakar av med salt, peppar och basilika.

MUMS!!
Senast redigerad av Sjooberg 2013-03-11 kl. 14:32.
Citera
2013-03-11, 21:40
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Åh, det vore ju jättegott. Gör det så mycket om man hoppar honungen och vinägern? Och kan man tänkas använda lite dragon i det?

EDIT: Och om man till äventyrs skulle få för sig att utnyttja sina körsbärstomater, kan man ersätta gurkan med dem? Det blir givetvis inte tzatziki längre, men kanske gott?

Jag skulle ha skippat honungen, men inte vinägern. Det är dock en smakfråga. Har aldrig testat dragon i tzatziki, testa gärna och återkom med utlåtande. Dill är väl mer traditionellt, tror jag. Jag skulle hällt i lite olivolja också.

Det funkar antagligen med tomater, men det kan nog bli lite vattnigt om du inte tar bort "kärnhuset".

När det gäller dragon, så blir ju smaken tydligare ju större yta det är, dvs ju mer finhackat. En klassiker är ju bearnaisesås. Dragon funkar också mycket bra till kyckling.
Citera
2013-03-12, 16:23
Medlem
Wzzys avatar
Har en hel kyckling som ska tillagas ikväll, men har ingen aning hur jag ska krydda den. Har det mesta kryddor i pulverform. Alltså det enda färska jag har är basilika.
Citera
2013-03-12, 17:05
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wzzy
Har en hel kyckling som ska tillagas ikväll, men har ingen aning hur jag ska krydda den. Har det mesta kryddor i pulverform. Alltså det enda färska jag har är basilika.

Spar du basilikan till nåt annat, citron och vitlök är det du ska ha, och honung naturligtvis.
http://www.alltommat.se/recept/Citron--och-vitlokskyckling---allt-i-ett-12313

Ut och shoppa!
Citera
2013-03-12, 20:19
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag skulle ha skippat honungen, men inte vinägern. Det är dock en smakfråga. Har aldrig testat dragon i tzatziki, testa gärna och återkom med utlåtande. Dill är väl mer traditionellt, tror jag. Jag skulle hällt i lite olivolja också.

Det funkar antagligen med tomater, men det kan nog bli lite vattnigt om du inte tar bort "kärnhuset".

När det gäller dragon, så blir ju smaken tydligare ju större yta det är, dvs ju mer finhackat. En klassiker är ju bearnaisesås. Dragon funkar också mycket bra till kyckling.
Jag hade ingen vinäger.

Jag lät yogurten rinna av, hackade tomaterna pyttepytte och saltade/kramade ur dem. Lite rapsolja, en vitlöksklyfta, dragon (en knapp tesked) och lite salt i yogurten och så i med tomaterna. Blev jättegott!
Citera
2013-03-13, 01:02
Medlem
MauroSpockos avatar
Ny fråga: Vad kan jag göra med fyra kronärtskockor och en fänkål? Jag skulle behöva göra något slags tillbehör av det som går att lägga på mackan eller ha i gröten, för middagsmat har jag portioner står för en vecka i kylen... Helst utan så mycket andra ingredienser inblandade så jag slipper köpa.
Citera
2013-03-13, 01:36
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ny fråga: Vad kan jag göra med fyra kronärtskockor och en fänkål? Jag skulle behöva göra något slags tillbehör av det som går att lägga på mackan eller ha i gröten, för middagsmat har jag portioner står för en vecka i kylen... Helst utan så mycket andra ingredienser inblandade så jag slipper köpa.
Koronärtskockorna kan du lågtempa i ugnen. Linda bara in dem i folie så de inte torkar ut, och kör dem sedan på 75-80 grader under natten eller i ca 12 timmar. Därefter kan du gröpa och skrapa ur allt det göttiga och blanda med lite salt och peppar och olivolja samt citron eller vinäger och ha att doppa bröd i.
Citera
2013-03-13, 02:38
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Koronärtskockorna kan du lågtempa i ugnen. Linda bara in dem i folie så de inte torkar ut, och kör dem sedan på 75-80 grader under natten eller i ca 12 timmar. Därefter kan du gröpa och skrapa ur allt det göttiga och blanda med lite salt och peppar och olivolja samt citron eller vinäger och ha att doppa bröd i.

Bra tips, men det funkar ju på pizza så på varma mackor, det kan man väl köra på jobbet åxå...

Byline, du överaskar mig ibland, positivt kan jag tillägga.

Hittade en vansinnigt recept. http://www.alltommat.se/recept/Serranosmorgas-med-hummus-2679

Jag gillar ju inte hummus, men tala gärna om hur det gick.
Citera
2013-03-13, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Bra tips, men det funkar ju på pizza så på varma mackor, det kan man väl köra på jobbet åxå...

Byline, du överaskar mig ibland, positivt kan jag tillägga.

Hittade en vansinnigt recept. http://www.alltommat.se/recept/Serranosmorgas-med-hummus-2679

Jag gillar ju inte hummus, men tala gärna om hur det gick.

Det känns nästan som att det är fel på receptet. Jag har aldrig hört talas om hummus utan citronsaft och det är inte med i det receptet. Konstigt.
Citera
2013-03-13, 18:13
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Tack för tipset! Nu hade jag inte tid, men jag ska komma ihåg det i fortsättningen. Jag kokade dem istället i en halvtimme och använder bladen att lägga på mackan, smakar acceptabelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in