2013-01-16, 02:17
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brew
Har precis börjat återhämta mig från en rejäl diarréperiod. Tips på mat som är skonsam mot magen? Vågar inte dra till med indiskt än direkt.

Levde på verum hälsofil när tabletter jag käkade slog ut magen. Men nu hatar jag filen. Fick käka den (och inte så mycket annat) i ett år.

Blä... Men den fungerar.

Så kul när man inte ids tvätta och har inte hunnit till toan för fjärde gången den veckan.

Då är det enkelt att hålla sig för skratt. cystostatika och annat som dom ger mig är kul... Inte.

Kokt ris och nån enkel räkmojj till funkar ju, potatis är svår att hitta på nåt kul med. Men nudlar utan den lilla påsen som följer med är safe.

Gott är det inte, men alternativet är värre.
Senast redigerad av christery 2013-01-16 kl. 02:25.
Citera
2013-01-16, 16:32
Medlem
MC.Hammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Livet är aldrig enkelt, men köttbullar blev jag inspirerad till ifrån bilder tråden jag just kikade i så http://rodeo.net/niotillfem/2012/10/vit-sparris-med-hollandaisesas-och-kalkonkottbullar/

Det där såg sjukt gott ut! Men långt över min kapacitet
Citera
2013-01-16, 23:10
Medlem
HannesErikssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extrakt
Ber om ursäkt för sent svar, har varit dålig på att kolla "Citerade inlägg" på senaste tiden.

Ifall du gjorde maten så hoppas jag att den blev uppskattad av dina vänner

Angående hur man ska göra såsen så kan jag inte riktigt svara på det. Brukar köra detta simpla recept:
http://www.recepten.se/recept/kantarellsaas.html

Snabbt sagt så består det bara kantareller, grädde, mjölk, vatten, mjöl, soja, peppar & salt.

Hör gärna feedback på hur det gick

Har jag gjort den för andra gången. Provade med det receptet på såsen och det var rejält uppskattat faktiskt! Kommer absolut att göra det mer. Provade även att slänga i lite lök samt champinjoner och nått mer som jag inte kommer ihåg. Funkade riktigt bra det med, även om jag nog får lov att säga att jag föredrar utan det! Än en gång tack!
Citera
2013-01-17, 05:04
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MC.Hammer
Det där såg sjukt gott ut! Men långt över min kapacitet

Prova, såg inte vidare klurigt ut. Du vet ju inte om du inte vågar prova.
Citera
2013-01-18, 07:06
Medlem
någon som har tips på en varmrätt en lugn Fredags kväll? något köttaktigt skulle nog inte sitta helt fel
Citera
2013-01-18, 07:58
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingenhej
någon som har tips på en varmrätt en lugn Fredags kväll? något köttaktigt skulle nog inte sitta helt fel

Enkelt? stinas kycklig men det kanske är för enkelt, lite ris till den så har du mat för hela helgen.

Annars är det väl bara kolla igenom bilder på dina maträtter eller vad tråden heter. Finns med recept åxå ibland.
Citera
2013-01-18, 11:38
Medlem
Citat:

Med lugn, menar du då att det ska vara noll ansträngning i matlagningen? Det här är en fining som alla älskar. Tar väl en timma att dra ihop http://www.babble.com/best-recipes/kids-cooking/jamie-oliver-recipes-american-food-italian-veal-parmigiana/
Citera
2013-01-18, 15:15
Medlem
christerys avatar
Citat:

Lite inspirerad så kanske en saltimbocca skulle vara nåt?

Kika på denna för att få inspiration, men gör din egen variant. http://www.youtube.com/watch?v=Ii71C_bEkXE

Du har ju hela helgen på dig
Betyder "hoppar i munnen" om nån undrar.
Citera
2013-01-18, 16:56
Medlem
Paatiences avatar
Tips på någon god vegetarisk pastarätt? Alltifrån simpel till någon timme o göra.
Citera
2013-01-18, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paatience
Tips på någon god vegetarisk pastarätt? Alltifrån simpel till någon timme o göra.
Hemgjord pesto är gott. Med en driva färskriven parmesan till.

Annars kan du göra en champinjonsås med créme fraiche som bas, jag har mer utförliga recept om du är intresserad.
Citera
2013-01-18, 17:36
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paatience
Får det vara laktovegetariskt?

I så fall detta...

Fräs lätt på grovhackad purjolök tillsammans med lite paprikapulver.
Slå i en avrunnen liten burk majs och en rensad färsk broccoli som är skuren i bitar, samt en röd paprika i bitar. Strö över lite mjöl, salta och peppra, och häll över en grädd- och mjölkblandning. Låt koka ihop så broccolin mjuknar lite och såsen tjocknar. Smält då ner valfri god ost. Tex gorgonzola eller ädelost, eller någon lagrad hårdost typ präst- eller herrgårdsost. Valfritt är en pressad klyfta vitlök. Strö över finhackad persilja vid servering.
Citera
2013-01-18, 17:45
Medlem
Paatiences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Hemgjord pesto är gott. Med en driva färskriven parmesan till.

Annars kan du göra en champinjonsås med créme fraiche som bas, jag har mer utförliga recept om du är intresserad.

Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Får det vara laktovegetariskt?

I så fall detta...

Fräs lätt på grovhackad purjolök tillsammans med lite paprikapulver.
Slå i en avrunnen liten burk majs och en rensad färsk broccoli som är skuren i bitar, samt en röd paprika i bitar. Strö över lite mjöl, salta och peppra, och häll över en grädd- och mjölkblandning. Låt koka ihop så broccolin mjuknar lite och såsen tjocknar. Smält då ner valfri god ost. Tex gorgonzola eller ädelost, eller någon lagrad hårdost typ präst- eller herrgårdsost. Valfritt är en pressad klyfta vitlök. Strö över finhackad persilja vid servering.

Tack! Laktovegetariskt funkar utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in