2011-11-01, 19:55
  #2173
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vi
Hej.
Jag vill ha förslag på roliga, ovanliga, men enkla maträtter som jag och mina kompisar kan laga ikväll.

Vi har lagat pizza, tacos och langos tidigare. Vill göra nåt liknande.

Lasange? laxlasange ifall ni vill lyxa till det (använd gravad lax, blir extra saltigt. Passar uper med den söta spenaten). Köttfärs funkar det åxå, men lite trist.
Citera
2011-11-01, 21:56
  #2174
Medlem
Jag har souvas i frysen, skulle vilja ha förslag på vad man kan göra med det förutom i pitabröd eller med mos?
Citera
2011-11-01, 22:47
  #2175
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pangkaka
Jag har souvas i frysen, skulle vilja ha förslag på vad man kan göra med det förutom i pitabröd eller med mos?
Sjömansbiff är inte helt fel.

~Paul~
Citera
2011-11-02, 15:51
  #2176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Sjömansbiff är inte helt fel.

~Paul~

Hur tillagar man en sådan med souvas?
Citera
2011-11-02, 16:31
  #2177
Medlem
christerys avatar
Kanske souvas Carpaccio, typ http://www.recept.nu/1.38069/david_strand/carpaccio_pa_souvas_med_pepparotscreme_vasterbotte nost_och_friterad_svartrot

Missade att kolla på den kocken, men svartrot, västerbottenost osv är ju inte nåt jag har käkat med lättrökt renkött i alla fall.

Borde bli en premiär för dom flesta
Citera
2011-11-02, 16:52
  #2178
Moderator
evilhoneys avatar
Idag lagar jag linsgryta enligt följande recept, riktigt gott, även för en köttätare som jag. =)
http://www.familjeliv.se/Matliv/1.622456
Jag har i lite extra torkad chili och en vitlök/chiliblandning jag köpt på resa men i övrigt följer jag receptet.
Citera
2011-11-02, 17:48
  #2179
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pangkaka
Hur tillagar man en sådan med souvas?
Låt köttet dra i vatten så att det mjuknar något. Använd sedan vattnet till själva tillagningen. I övrigt så kör du som vanligt. Dvs fräser på köttet snabbt i omgångar, liksom lök och skivar potatisen. Sedan varvar du alltsammans och häller på lite mörk öl, vatten (som du har sparat), buljong/fond samt en klick neutral senap. Du kör förstås med nymalen vitpeppar redan från början. Många kör med lagerblad i men personligen anser jag att det inte har där att göra. Var försiktig med saltet!

Därefter så låter du grytan gå på antingen spisplattan eller i ugnen tills potatisen är genommjuk. Var noga med att kontrollera vätskenivån. Det får inte bli torrt eller fastna i botten.

~Paul~
Citera
2011-11-02, 18:21
  #2180
Medlem
christery & dePaul Tackar för recepten, men var och hälsade på hos föräldrarna idag och fick med mat för ett par dagar så får avvakta lite med souvasen =)
Citera
2011-11-02, 20:13
  #2181
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pangkaka
christery & dePaul Tackar för recepten, men var och hälsade på hos föräldrarna idag och fick med mat för ett par dagar så får avvakta lite med souvasen =)
OK, så kan det gå. Om du trots allt skulle laga rätten någon gång så får du gärna avlägga ett utlåtande .

~Paul~
Citera
2011-11-02, 22:53
  #2182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, så kan det gå. Om du trots allt skulle laga rätten någon gång så får du gärna avlägga ett utlåtande .

~Paul~

Jajjemän, det lät väldigt gott. Får se till att bjuda hem någon och laga det, är inte ofta en ungkarl som jag lagar så "avancerad" mat
Citera
2011-11-03, 22:28
  #2183
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Låt köttet dra i vatten så att det mjuknar något. Använd sedan vattnet till själva tillagningen. I övrigt så kör du som vanligt. Dvs fräser på köttet snabbt i omgångar, liksom lök och skivar potatisen. Sedan varvar du alltsammans och häller på lite mörk öl, vatten (som du har sparat), buljong/fond samt en klick neutral senap. Du kör förstås med nymalen vitpeppar redan från början. Många kör med lagerblad i men personligen anser jag att det inte har där att göra. Var försiktig med saltet!

Därefter så låter du grytan gå på antingen spisplattan eller i ugnen tills potatisen är genommjuk. Var noga med att kontrollera vätskenivån. Det får inte bli torrt eller fastna i botten.

~Paul~

Detta ska testas imorgon eller i övermorgon, satan vad gott det skulle kunna bli, tack för tipset!
Är det bara att klippa valfri trollale eller har du nån favorit-i maten-öl?
Citera
2011-11-04, 20:53
  #2184
Medlem
Dirges avatar
Drog ihop en chili i dag.

Ingredienser
1 kg högrev skuren i små bitar
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
2 burkar chilipulver 75 g (santa maria)
1 msk socker
1 matsked paprikapulver
1 matsked spiskummin
3 matsked tomatpuré
Vatten ca 1 liter
45 cl öl mörk
1 köttbuljong tärning
Salt
1 msk svartpeppar
5 stänk Tabasco
2-3 msk riven mörk choklad 78%
2 röda spanska chili

Stek köttet, och häll i vatten för att vispa ur pannan och spar stekskyn och häll över i en gryta. Sedan stek finhackad lök och gör detsamma med den.

Ha i ölen, tomatpuré ,buljongtärning samt vatten så det täcker samt alla kryddor och salta och peppra låt koka upp och skumma av och pressa sedan i vitlöken och låt sjuda i ca 2 timmar. Tillsätt chokladen sista 30 minuterna. Red eventuellt av med lite maizena.

Jättegott att bara doppa bröd i eller servera med ris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in