2011-08-11, 17:18
  #1969
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millencolin
Ska bjuda på kyckling nästa vecka men har idétorka, vill mest ha en grund till nått så jag kan freestyla lite efteråt

Grekisk delikatesspanna,

Marinerade Kycklingklubbor med sås gjort av skyn o cremefraiche

Samt stark rödcurrykyckling med olika skålar med tex cashew nötter, bananer, ananas, majs, rödlök.

Kyckling cremefraiche sambal varvat med tortillabröd som i en lasange o gratinerat.
Citera
2011-08-11, 17:35
  #1970
Bannlyst
Ikväll ska vi ha ugnsgratinerade bakpotatisar med helstekt fläskfilé

Skriver med ett gott recept på potatisen

Ingredienser
4 bakpotaisar
2 burkar, (200gr st), créme bonjoure vitlök
Salt
Peppar
1 ½ dl riven ost ( tex Västerbottensost)

Beskrivning
Baka bakpotatis i ugnen i ungefär en timme i aluminiumfolie.
Dela dom sedan på mitten och gröp ur dom.
Blanda potatis med creme bonjoure, salt , peppar, lägg fyllningen i skalen.
Strö över riven ost och gratinera i ugnen 200 grader i ca 15 min.

MVH Lilltimbe
Citera
2011-08-11, 18:47
  #1971
Medlem
Jag behöver lite hjälp. hjärnsläpp!
ska bjuda över far och mor imorgon!
tänkte köra en 3rätters! jag fyller år så tänkte lyxa till det lite.
förrätt kör jag : parmaskinka fylld med örtcreme av färskost med melon på salladsbäd
Varmrätt : ungstekta rotfrukter med någon form av kyckling.. sås ?
efterrätt har jag inte kommit på ännu!
tacksam om jag får svar!
Citera
2011-08-11, 21:58
  #1972
Medlem
Jag skulle göra en sky till kycklingen. Om du steker kycklingen kan du använda dig av steksky, kör i lite buljong och vittvin och krydda upp. Om du vill kan du reda lite, mycket gott!

En enkel efterrätt är mangosorbet med basilika, det låter lite flummigt men är mycket gott.
Citera
2011-08-11, 23:52
  #1973
Medlem
Petesamprass avatar
Fredagen till ära vill jag göra en oxfilé-historia med en fin rödvinssås.

Ge mig ditt bästa recept på Rödvinssås.
Citera
2011-08-12, 00:30
  #1974
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petesampras
Fredagen till ära vill jag göra en oxfilé-historia med en fin rödvinssås.

Ge mig ditt bästa recept på Rödvinssås.


Morot, palsternacka, gul lök, purjolök hackat i små tärningar. Svetta i smör.
Addera rödvin. Låt puttra 30 min+.
Sila i chinoise. Hacka ner torkad aprikos jättefint. Låt puttra ytterligare en 15 minuter.
Smaksätt med salt, peppar och socker.

Dundersuccé med aprikos!
Lycka till


Edit: Glömde tillägga att späda ut med vatten en stund efter du hällt i rödvinet för att få bort den starka vinsmaken.
Edit2: Samt reda med maizena. Glömmer det mest uppenbara sakerna, förlåt.
__________________
Senast redigerad av greasemonkeyn 2011-08-12 kl. 00:33.
Citera
2011-08-16, 18:55
  #1975
Medlem
Vill laga chicken wrap och jag vill att kycklingen verkligen låter när man tuggar alltså riktigt frasigt. Något gott recept? Har gräddfil o lite annat men kan köpa mer. Det är till imorgon
Citera
2011-08-16, 19:56
  #1976
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxirius
Vill laga chicken wrap och jag vill att kycklingen verkligen låter när man tuggar alltså riktigt frasigt. Något gott recept? Har gräddfil o lite annat men kan köpa mer. Det är till imorgon
jag har aldrig lagat själv men skulle kunna tänka mig att du skulle behöva först marinera i nån timme innan sen doppa i mjöl sen doppa i ägg sen doppa i kanske skorpmjöl eller krossade cornflakes med chili eller cayenne eller nått sånt sen antingen fritera eller steka med mkt smör tills det blir frasigt strax innan servering...
Citera
2011-08-17, 16:32
  #1977
Bannlyst
Ska dra till affären och jag har idétorka på mat, jag äter mer eller mindre allt i matväg så någon som har ett bra tips för dagen?
Behöver ju inte vara den dyraste maträtten ni kan komma på men snåla på maten gör jag inte heller. Lagom är bäst!
Citera
2011-08-17, 19:01
  #1978
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Ska dra till affären och jag har idétorka på mat, jag äter mer eller mindre allt i matväg så någon som har ett bra tips för dagen?
Behöver ju inte vara den dyraste maträtten ni kan komma på men snåla på maten gör jag inte heller. Lagom är bäst!


Kanske lite sent men tomyum soppa med massor av havets läckerheter: bläckfisk, musslor, räkor, kräftor

Kanske en singha till det.
Citera
2011-08-17, 19:56
  #1979
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kanske lite sent men tomyum soppa med massor av havets läckerheter: bläckfisk, musslor, räkor, kräftor

Kanske en singha till det.

Jag drog en kebabsallad då svaret kom en aning sent men jag handlade inte i väntan på att jag skulle få svar, så imorgon kan jag köra på det
Citera
2011-08-18, 21:39
  #1980
Medlem
hej idag blev det findus färdigrätt "mandelfisk med potatismos" serveras med ett glas kokka med kall is!x xDJ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in