2010-10-30, 11:42
Medlem
twinneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Jag tänker genast på kyckling, chocklad (+ev jortnöt, krossad, hel eller som smör) och apelsin i kombination, gryta, spett eller nåt sånt.

Det blev Coq au vin, mycket lyckad och till efterrätt kastanjepure med vispgrädde, apelsinskivor och smält choklad.

Tuppen var dock i detta fall en majskyckling.
Citera
2010-10-30, 12:22
Medlem
dePauls avatar
Ibland är det ganska dråpligt att läsa folks förhoppningar om lyckade måltider med utgångspunkt från endast några få basvaror.

Jag har hemma:
  • Vetemjöl
  • Vatten
  • Smör (äkta)
  • Bacon (fryst)
  • Standardmjölk
  • Kalles kaviar
  • Apelsinmarmelad
  • Lök
  • Äpplen
Vad kan jag laga för något gott utav det här?

~Paul~
Citera
2010-10-30, 13:30
Medlem
Sees avatar
Pfff busenkelt.
Klyfta äpplena och vänd dem i mjöl och rulla in dem i baconet. Stek i smör.
Värm mjölken och tillsätt mjöl tills blandnignen får en konsistens liknande väldigt dåligt potatismos. Smksätt med kaviar och lite apelsinmarmelad. Vill du gånger extra bra så slänger du marmeladen i en sil och spolar med kallt vatten tills du bara har apelsinskalet kvar. Jag vet inte dina matlagnjngskunskapet så det med spolningen är kanske liiite för mycket överkurs för dig. Välj själv. Servera med rå lök och ett glatt leende. Ett glatt leende och bra servise piggar upp vilken måltid som helst.
Citera
2010-10-30, 19:41
Medlem
dxdps avatar
Jag är ute efter en köttgryta. Jag har alla 'vanliga' kryddor hemma och vill helst att grytan ska serveras med ris eftersom jag vill slippa köpa så mycket som möjligt och har riset hemma. Har följande hemma:

x Nötbog 2kg
x Gul lök 1kg
x Haricort verts 1kg
x Kapris
x Vilt-, ox- och grönsaksfond
x Köttbuljong
x Soja
x Parmesanost

Jag är villig att köpa till någon enstaka ingrediens, men ju dyrare desto mindre troligt att det passar då det är lite dåligt med pengar just nu.
Citera
2010-10-31, 14:27
Medlem
Hej kära flashbackare!

Nu är de så att jag hade tänkt göra mat nu snart och har total brist på idéer!

Skulle vilja göra en gryta/gratäng med fläskfile, med typ pasta eller något liknande till och behöver verkligen recept förslag!

Tack!
Citera
2010-10-31, 18:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av See
Pfff busenkelt.
1. Klyfta äpplena och vänd dem i mjöl och rulla in dem i baconet. Stek i smör.

2. Värm mjölken och tillsätt mjöl tills blandnignen får en konsistens liknande väldigt dåligt potatismos. Smksätt med kaviar och lite apelsinmarmelad. Vill du gånger extra bra så slänger du marmeladen i en sil och spolar med kallt vatten tills du bara har apelsinskalet kvar.

3. Jag vet inte dina matlagnjngskunskapet så det med spolningen är kanske liiite för mycket överkurs för dig. Välj själv.

4. Servera med rå lök och ett glatt leende. Ett glatt leende och bra servise piggar upp vilken måltid som helst.
Min fråga var i stort sett menad som ett skämt men eftersom du trots allt svarat så måste jag lämna några kommentarer.

1. Har jag fattat det korrekt att jag skall klyfta äpplena och därefter vända dessa klyftor i mjöl samt sedan linda dem i bacon, varefter jag steker alltsammans i smör?

Om så är fallet - vad är i så fall meningen med att vända äppelklyftorna i mjöl? Och varför skall jag steka dem i smör när själva fettet i baconet borde räcka för detta ändamål? Överhuvud taget så undrar jag vad poängen med hela proceduren är?

2. OK, du vill härmed skapa en fattigmans-bèchamel som du smaksätter med Kalles Kaviar och apelsinmarmelad - en i mina smaklökars en tämligen mobjudande kulinarisk sensation .

3. Mina matlagningskunskaper är förhoppningsvis något över genomsnittet. Jag tror således att jag klarar av att sila en sås . Frågan är (i det här fallet) om jag har lust att göra så...

4. Hm, förmodligen ditt bästa förslag hittills! Jag brukar vara på bra humör när jag lagar mat .

Dock är ditt "recept" av en sådan natur att jag undrar om detta leende förblir kvar på mina läppar under hela matlagningens procedur, men framför allt under avsmakningens dito .

~Paul~
Citera
2010-10-31, 23:09
Medlem
Sees avatar
Du fatta inte att jag också skämta va.......
Citera
2010-10-31, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ibland är det ganska dråpligt att läsa folks förhoppningar om lyckade måltider med utgångspunkt från endast några få basvaror.

Jag har hemma:
  • Vetemjöl
  • Vatten
  • Smör (äkta)
  • Bacon (fryst)
  • Standardmjölk
  • Kalles kaviar
  • Apelsinmarmelad
  • Lök
  • Äpplen

~Paul~

Inte är det väl dina basvaror? Låter som om du är 17 ungefär.

Hade faktiskt förväntat mig något betydligt mer avancerat ifrån ~Paul~

Edit: Jag förstod nu att du skojade. Haha var lite svårt att se först.
Senast redigerad av Dsndss 2010-10-31 kl. 23:29.
Citera
2010-11-01, 04:28
Medlem
Chartreuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

Jag har hemma:
  • Vetemjöl
  • Vatten
  • Smör (äkta)
  • Bacon (fryst)
  • Standardmjölk
  • Kalles kaviar
  • Apelsinmarmelad
  • Lök
  • Äpplen

~Paul~
Förstår att du skojar men jag kan inte låta bli.

Man kan ju eventuellt göra en paj med bacon, äpple och lök?

Smör, mjöl och vatten till deg som man förgräddar. Sedan stek bacon, tillsätt lök och äpple och sautera till fin konsistens. Fyll pajskalet med röran, och voilá, en Bacon Lök Äppel-paj aka BLÄ-paj!

Nej men, jag tror nog det skulle funka som paj med äggstanning och/eller ost. Fast med lite överkurs så kan man ju göra osten själv utav mjölken
Citera
2010-11-01, 07:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av See
Du fatta inte att jag också skämta va.......
Hhaha, ibland kan det vara svårt. Jag har läst liknande recept (inte skrivna av dig) och dessa har varit allvarligt menade . Eftersom jag inte känner dig som visste jag inte till vilken kategori du hörde .

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2010-11-01 kl. 07:22.
Citera
2010-11-01, 07:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dsndss
Inte är det väl dina basvaror? Låter som om du är 17 ungefär.

Hade faktiskt förväntat mig något betydligt mer avancerat ifrån ~Paul~

Edit: Jag förstod nu att du skojade. Haha var lite svårt att se först.
Alltså problemet med skrivet ord är att ingen kan se ens reaktion. Jag skall sluta att skoja på det här viset (kanske) .

~Paul~
Citera
2010-11-01, 07:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chartreuse
Förstår att du skojar men jag kan inte låta bli.

Man kan ju eventuellt göra en paj med bacon, äpple och lök?

Smör, mjöl och vatten till deg som man förgräddar. Sedan stek bacon, tillsätt lök och äpple och sautera till fin konsistens. Fyll pajskalet med röran, och voilá, en Bacon Lök Äppel-paj aka BLÄ-paj!

Nej men, jag tror nog det skulle funka som paj med äggstanning och/eller ost. Fast med lite överkurs så kan man ju göra osten själv utav mjölken
Fast nu finns det förstås inga ägg i listan . Men din idé om bacon, äppel/chutney-paj är ganska OK .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in