Hej. Innan jag ställer mina nybörjarfrågor, vill jag vara tydlig med att moderatorn gärna får ta bort tråden och hänvisa mig till en redan existerande med samma ämne, om den finns.
Jag står inför möjligheten att för första gången i livet testa LSD, vid 33 års ålder. Det kommer att ske med en partner som jag har tripsuttit åt, som jag känner sen snart ett år tillbaka, från samma karta som han har använt, så risken att det skulle vara något annat än LSD är obefintlig. Han har sagt att vi kan göra det hemma hos mig där jag känner mig trygg. Han blir min tripsitter och håller sig nykter. Jag är oerhört nyfiken och känner mig mentalt redo för det, men har några frågetecken kring det hela.
Den första frågan sammanfaller med trådens titel. Jag har ADHD och tar 10 milligram korttidsverkande Ritalin på morgonen för att hålla fokus under dagen, 20 milligram vid behov. Inför dagen då jag ska ta min första dos LSD, hur länge innan dess ska jag undvika min ADHD- medicin? En vecka, eller mer?
Och vad är en vettig första dos att ta om man är 170 cm lång och väger ca. 95 kg? Tränar yoga, äter växtbaserat, promenerar regelbundet. Har inga hälsoproblem, varken ärftliga eller åsamkade, som besvärar mig. Min partner har sagt 120 mikrogram, Psyched Substance på Youtube har sagt 50 mikrogram. Det är en jäkla skillnad. Förstår att det är upp till mig i slutändan, men om någon med liknande fysik har ett hum om vad som kan vara en bra idé, är jag öppen för förslag.
Är det viktigt att ha en intention med sin första tripp, eller är det för ambitiöst? Har hört att det är vanligt att man mest tar in och förundras över de psykoaktiva effekterna, och inte hinner med några djupa, inre funderingar. Oavsett i vilket fall, har jag en intention med trippen där jag vill finna inre visdomar och sätta ihop pusselbitar som jag redan har för att förstå mig själv bättre, och har bullat upp med favoritmusik och animerade filmer som kan underhålla mig om jag skulle fastna i det istället.
Jag är en utpräglad nattmänniska. Är det en bra idé för just mig att ha min första tripp sent på kvällen/ natten innan solen går ner? Än en gång, upp till mig.
Värt att nämna är att jag har hallucinerat på milt te gjort på psykoaktiva svampar, och vid ett sällsynt tillfälle även på marijuana. Båda gångerna var jag klartänkt och mest fascinerad av det jag såg. Så helt obekant är jag inte inför psykoaktiva substanser. Men har förstått att LSD är en helt annan liga.
Dela gärna med er av erfarenheter, tankar och frågor om ni har några.