2008-04-07, 12:04
Medlem
Stringbeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillipekka
...Jag mår verkligen skit just nu. Jag kan knappt öppna munnen, inte tugga, knappt svälja och röra tungan inne i munnen kunde jag knappt göra heller fram tills nyss då en värktablett svaldes.

Det är riktigt tungt både fysiskt men främst mentalt just nu.
En så liten blåsa, ett så stort problem....

http://www.afte.se/component/option,...page/Itemid,1/

En bra sida om Afte och man kan hitta info om diverse medel att lindra smärtan.
Vet hur du har det, lider också av Afte och när de väl blommar upp så är det oumbärligt!
Citera
2008-05-01, 09:24
Medlem
Packans avatar
AFTE - botemedel?

Hej
Jag lider periodvis utav Afte. Jag får vita blåsor/sår i minnen. Främst på insidan utav kinderna.
Talade om detta för en tant på apoteket, som rekommenderade mig en "gel", som jag skulle smeta på.

Jag har försökt att göra detta, men jag tror inte att jag gör rätt.
Gelen fastnar inte, utan blir bara som en sörja i munnen. Jag har försökt att torka ordentligt med papper innan, men det tar inte lång stund innan det löses upp.

Frågan är om det fungerar ändå? Kom gärna med andra tips på botemedel och huskurer!

Edit: Nu fungerar sökfunktionen för mig. Tråden kanske är överflödig.
Senast redigerad av Packan 2008-05-01 kl. 09:31.
Citera
2008-05-01, 12:54
Medlem
fbes avatar
Från wiki:
Det finns inget universiellt botemedel mot Afte, men ett exempel på ett läkemedel är Kenacort som är en applicerbar kräm som finns att köpa receptfritt på apoteket, även tandkrämen Sinaftin som tillverkas av företaget Dental Therapeutics har visat sig ge resultat. Ett preparat som fungerar på kort sikt och mycket väl kan hjälpa på längre sikt är läkemedlet Klortetracyklinhydroklorid. Läkemedlet är receptbelagt och intas under en 4-dagars period. Tandkrämen zendium fungerar någorlunda och Aloe Vera tandkräm fungerar mycket bra för en del.
Citera
2008-05-01, 13:53
Medlem
Heller78s avatar
Tänk på hygien, tandborstningsteknik och tandkräm. Finns lite att läsa på http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3195.
Citera
2008-05-01, 16:24
Medlem
Packans avatar
Är faktiskt inte hundra på att det är just Afte som jag lider utav. Mina "blåsor" gör inte ont. Det blir mest som vit, torkad hud på insidan utav kinderna.
Rejält jobbigt hursomhelst.

Kanske skulle ringa sjukvårdsupplysningen och kolla läget.
Senast redigerad av Packan 2008-05-01 kl. 16:31.
Citera
2008-05-02, 02:04
Bannlyst
Då är det nog inte afte, eftersom grejen med afte är att den tar hela din mun i anspråk med sin djävulssmärta, även om den syns som ett aldrig så litet sår.

Jag har förresten använt Kenacort. Det har funkat, och det fastnar.
Citera
2008-05-02, 06:08
Medlem
foshoos avatar
Du är inte en sån som tuggar på insidan av läppen/kinden utan att tänka på det? Jag gör det när jag koncentrerar mig etc, ibland lyckas man tugga fram ett sår som inte direkt gör ont men som man sedan kan jiddra med rätt länge utan att det läker (eftersom man inte kan låta bli det). För mig blir det som du beskriver vit lite lös hud, det är väl död hud man tuggat loss bara. Kan börja med en vanlig förkylningsblåsa och plötsligt sitter man där med en jävla nöjespark i käften att tugga på. Helgen är räddad.
Citera
2008-05-02, 11:35
Medlem
fentssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packan
Hej
Jag lider periodvis utav Afte. Jag får vita blåsor/sår i minnen. Främst på insidan utav kinderna.
Talade om detta för en tant på apoteket, som rekommenderade mig en "gel", som jag skulle smeta på.

Jag har försökt att göra detta, men jag tror inte att jag gör rätt.
Gelen fastnar inte, utan blir bara som en sörja i munnen. Jag har försökt att torka ordentligt med papper innan, men det tar inte lång stund innan det löses upp.

Frågan är om det fungerar ändå? Kom gärna med andra tips på botemedel och huskurer!

Edit: Nu fungerar sökfunktionen för mig. Tråden kanske är överflödig.

Det kan inte vara förkylningsblåsor eller mun herpes du får? Om det är mnheres vilkt ä vanligt å finns det receptbelagda medeciner som förkortar sjukdmsförloppet med ett par dagar!
Citera
2008-06-07, 19:45
Medlem
Saucy.Jacks avatar
Jag drabbas då och då av skiten. Farsan får det också men mindre sällan, han hävdar att jag liksom han lider av någon genetisk åkomma som gör det svårt att ta upp vitamin b12. Därför brukar jag käka knäckebröd och visst, det hjälper en aning. Men den stora anledningen till att jag får afte är nog att jag sover ganska dåligt och stressar en hel del.
Citera
2008-06-07, 19:47
Medlem
Saucy.Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunkadunka
Drar upp tråden lite...

Jag har afte just nu och det är skitskönt att använda knäckebröd som sandpapper mot blåsorna! Ta en bit knäcke och gnid sönder den del av tungan som är drabbad haha!

Tror inte du talar sanning. Det där skulle göra så sjukt jävla ont så det bara inte finns.
Citera
2008-08-04, 21:55
Medlem
år av lidande (nästan) över

Har haft återkommande afte hela mitt liv. Har nog träffat 5 läkare genom åren då jag inte stått ut och gått och sökt vård, en gång fick jag tips om Zendium så den har jag använt sen dess och det verkar göra att det inte kommer lika ofta (samt att hålla mig borta från ljus choklad). För 3 år sen hade jag "tur" och fick en afteattack i Italien. Där fick jag en spray (FROBEN) som innehöll florbuprofen, jag skulle gissa att det är typ flytande ipren. Funkar kanonbra och sitter i några timmar och sen är det bara att spraya igen tills skiten gått över. Jag fusk-importerar det genom släkten men jag antar att en svensk läkare kan beställa hem det även om det inte finns hos Apoteket.
Kenacort har jag provat också men det är sånt meck att applicera och jag domnar bort i hela käften UTOM just i aftet.
Citera
2009-04-06, 17:15
Medlem
Oralmedic mot Afte?

Hej

Nån som provat Oralmedic mot afte? Läste om detta läkemedel på afte.se.

Tyvärr finns det inte att få tag på hos tandläkarna där jag bor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in