2012-08-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Har du blåsor dagligen så why not, läkemedlen använder man som sagt på blåsorna och det kan, om man har tur, förhindra att de blir stora munsår.

Har man inflammation på tandköttet så borstar man nog tänderna ganska dåligt, se över din munhygien och borsta tänderna två gånger om dagen, tandtråd samt munskölj!
läkaren sa att min tandköttsinflammation berode på blåsorna som kommer och spricker.
Citera
2012-08-14, 18:59
Medlem
Citat:
Låter ganska idiotiskt.
Beprövad metod förstår jag?
Jag gör det själv och tycker det fungerar bra. Jag brukar annars behöva dras med afte i 3-4 veckor innan de går bort. Har en arbetskamrat som använder samarin, med ungefär samma effekt. Det finns en produkt på apoteket som heter Oralmedic. Det ska tydligen göra jäkligt ont också, men ska fungera bra.
Citera
2012-08-14, 19:25
Medlem
Okej en sista fråga, när ni menar att aftnet lindras, då menar ni också att aftet och inflammationen läks, inte att det bedövar på något sätt.
Citera
2012-08-14, 19:36
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedPeshmerga
läkaren sa att min tandköttsinflammation berode på blåsorna som kommer och spricker.
Då måste du ha ganska mycket blåsor..
Sköter du din munhygien i övrigt?
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Jag gör det själv och tycker det fungerar bra. Jag brukar annars behöva dras med afte i 3-4 veckor innan de går bort. Har en arbetskamrat som använder samarin, med ungefär samma effekt. Det finns en produkt på apoteket som heter Oralmedic. Det ska tydligen göra jäkligt ont också, men ska fungera bra.
Okej, där ser man!
Tyckte det lät lite placebo, men vem vet.
Citat:
Okej en sista fråga, när ni menar att aftnet lindras, då menar ni också att aftet och inflammationen läks, inte att det bedövar på något sätt.
När man är blås-fri så är det "läkt", men återkommer det med jämna mellanrum så skulle jag inte påstå att det läks.

Ofta så får man afte nu och då, vissa får det oftare än andra och ingen kan förklara varför.
Jag känner ingen som har "botats" från afte permanent.
Citera
2012-08-14, 19:40
Medlem
Citat:
Då måste du ha ganska mycket blåsor..
Sköter du din munhygien i övrigt?

Okej, där ser man!

När man är blås-fri så är det "läkt", men återkommer det med jämna mellanrum så skulle jag inte påstå att det läks.

Ofta så får man afte nu och då, vissa får det oftare än andra och ingen kan förklara varför.
Jag känner ingen som har "botats" från afte permanent.
Japp, jag använder tandtråd 2 ggr om dagen och borstar tänder 2 gg om dagen. Men ämdå får jag sår liknande inflammation på tandköttet, kaske 5 st inom 1-3 veckor.
Citera
2012-08-14, 21:23
Medlem
Citat:
Okej, där ser man!
Placeboeffekten kan väl knappast ha en betydande roll vid behandling av ett ytligt sår? Det svider som sjutton och blöder ungefär lika mycket, sedan är den borta inom 2 dygn oftast.
Citera
2012-08-14, 21:34
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Placeboeffekten kan väl knappast ha en betydande roll vid behandling av ett ytligt sår? Det svider som sjutton och blöder ungefär lika mycket, sedan är den borta inom 2 dygn oftast.
Jag är ingen betydande forskare, men jag har inbillat mig att tror man att något ska bota en snabbt så går det snabbare än om man är inställd på att ingenting hjälper och man är fast med skiten i flera veckor
Hade det varit så lätt som att shotta lite samarin eller trycka citronsyra på såret så borde det väl vara en mer välkänd behandling än vad det verkar vara?
Men som redan nämnt, jag är varken forskare eller läkare.
Citera
2012-08-14, 22:53
Medlem
Det teoretiska har du rätt om, men en visuellt synlig före-efter effekt inom ett par sekunder (i mitt fall går en blåsa från skitstor till en liten skruttig krater vid behandling) kan knappast handla om en placeboeffekt. Varför det inte är mer "känt" vet jag inte, husmorstipsen brukar inte vara det som läkare rekommenderar direkt. Finns säkert fler varianter, någon nämnde tidigare i tråden att trycka sprit på blåsan för att torka ut den.
Citera
2012-08-15, 00:05
Medlem
Citat:
Vart på munen brukar du få sår ?

På läppar, körtlarna längst bak, tungan, under tungan
Citera
2012-08-15, 06:54
Medlem
Protheuss avatar
För mig lindrar det otroligt mycket att sitta och skölja munnen med varmt saltvatten. Jag inbillar mig att det även hjälper för att få bort blåsan.
Citera
2012-08-15, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trickydicky
På läppar, körtlarna längst bak, tungan, under tungan
varför får jag på tandköttet !?
Citera
2012-08-16, 03:29
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
varför får jag på tandköttet !?

Jag har bara fått afte på underläppens insida. Aldrig på andra ställen i munnen. Säkert så att det människor får det på olika ställen, vissa får det överallt, andra får det på samma område. Men jag tycker det låter konstigt att få det på tandköttet då det inte består av samma slags glatta hud eller muskel som insida av läppar och tunga och tarmar. Men jag har säkert fel angående detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in