Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Såg att expressen hade en löpsede li ämnet också, nån som läser skiten får gärna sammanfatta.
http://www.expressen.se/1.2219271
Hade skyhöga räntor: "Vi är lyckligare nu"
Precis när det hade börjat ordna upp sig för paret blev Johan Bengtsson
varslad.
De är ändå glada för hjälpen de fått i "Lyxfällan".
- Vi är mycket lyckligare nu.
Namn: Mia Lindqvist, 31, och Johan Bengtsson, 34, Helsingborg.
Gjorde då: Livsmedelsarbetare (Johan) och undersköterska (Mia).
Gör nu: Livsmedelsarbetare och undersköterska.
"Vi skaffade familj lite hastigt och det gjorde att vi köpte mycket på kredit. Hade vi inte fått hjälp hade vi suttit rejält i skiten i dag. Vi hade skyhöga räntor och lån på 500 000 kronor. Det värsta var att vi inte hade råd att ge barnen vad de behövde. Vi sålde av en hel del saker och fick bra hjälp av en relationsrådgivare.
Att få hjälp var värt allt - jag struntar i skammen. Vi är mycket lyckligare nu. Tyvärr har Johan blivit varslad, men det skjuts hela tiden upp så vi hoppas att de ändrar sig
http://www.expressen.se/1.2219270
SKULDFRI. När "Lyxfällan" kontaktade Michael fick han betala mer varje månad än vad han fick in. Avbetalning på en lyxig bil slukade största delen av hans inkomst. I dag är bilen såld och Michael är skuldfri. Foto: Magnus Jönsson
Så har det gått efter Lyxfällan
Miljonskulder, betalningsanmärkningar och ständiga pengabråk.
Senaste säsongerna av Lyxfällan gav programledarna en hel hög tuffa utmaningar.
Så här har det gått för deltagarna efter programmen.
Michael Galmstedt, 23, sålde den tjusiga bilen som slukade hans pengar och blev fri från skulderna.
Efter programmet startade han ett eget företag.
Ekeröbon Michael Galmstedt lockades av den tjusiga BMW:n och slog till. Men efter ett tag kom problemen - bilen började krångla.
- Jag betalade med mitt kreditkort, först 16 000 kronor och sen 36 000 kronor. Jag fick använda maxbeloppet, säger han.
Plötsligt hade Michael dragit på sig skulder han inte kunde betala. Inkassobreven kom varje månad och kronofogden började höra av sig.
Kontaktade "Lyxfällan"
Då kontaktade hans exflickvän "Lyxfällan".
- De fick mig att inse svart på vitt hur pengarna flög i väg. Bilen såldes, skulderna betalades av och kort efter programmet startade jag ett ljud- och ljusteknikföretag, säger han.
För Lasse Hellström, som var en av experterna i "Lyxfällan" när programmet om Michael spelades in, är det goda nyheter.
"Låter fantastiskt bra"
- Det låter fantastiskt bra. Jag har förstått att han har kommit loss. Det kändes bra redan när vi var där, han behövde en rejäl spark i rätt riktning bara, säger han.
I framtiden blir det inga fler kreditkort för Michael.
- Jag har lärt mig i livets hårda skola att man måste vara försiktig, man kan inte leva över sina tillgångar. Pengar är mycket, men det är verkligen inte allt.
DÅ:
Månadsinkomst: Mellan 12 000 och 13 000 efter skatt.
Utgifter per månad: Omkring 20 000 kronor.
Sparande per månad: 0.
Skulder totalt: 144 000 kronor.
NU:
Inkomst: Mellan 16 000 och 19 000 kronor efter skatt.
Utgifter per månad: 6 000 kronor.
Sparande: 1 500 kronor.
Skulder totalt: 0 kronor.