2010-11-19, 11:05
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptMorgan
Puh! Antar att du missade inkassoavgiften på 160 varpå se skickade vidare ärendet.

Jag tycker också priserna de får är jäkligt märkliga, ok att de har en kamera i ansiktet men vem vill göra en kass affär för det? Förr i programmen löste alltid banken krediterna genom att skicka in allt i bostadslånet men nu löser handlare/privatpersoner det med fantasibelopp för begagnade kapitalvaror. Högst besynnerligt.

Och de är inte sena med att se till att företagsloggan/namnet kommer med i bild ett par gånger under programmets gång. Noterade ni killen som köpte hennes gamla båtmotor? När de diskuterade på gården stod bilen lägligt placerad bakom honom så företagsnamnet visades tydligt i bild så fort de filmade honom. Skivaffären hette något i stil med "Nostalgiabörsen" vilket de såg till att få i bild precis före affären.

Låt oss inte lura oss själva, de går med på överpriser för att dels få gratisreklam, men också för att få goodwill i och med att de erbjuder generösa priser för folks skräp, vilket medför att "vanliga" människor som gör affärer med dem känner att de får bra betalt för sitt junk.
Citera
2010-11-19, 11:27
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfkonto2010
"Nostalgiabörsen"
Nostalgipalatset.
Citera
2010-11-19, 12:09
Medlem
McHarleyBandits avatar
gårdagens program fick inte mina hjärnceller riktigt och hålla sams lyxfällan håller på och balla ur
Citera
2010-11-19, 13:31
Medlem
QueerSchilvias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Jag har sett några avsnitt nu och jag undrar hur folk tänker igen?
Nu senast var det en kille som tokköpte elprylar,men var det inte lite riggat när han köpte väderstationen?
Ekonomkillen fick spel iaf.

Någon som känner några av de medverkande?

Jag känner en av mammorna till en av de medverkade. Mamman syntes i programmet och fick ta lasset och pröjsa nästan hela rubbet. Henne ser man inte särskilt ofta ute på bygden längre.
Citera
2010-11-19, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McHarleyBandit
5 lakan för en 3hästars båtmotor från 70talet
Någorlunda rätt måste det ju vara eftersom programledaren sa att han hade kollat upp med andra än bara köparen och därför förväntade sig ca 15 papp för allt.

Hur ser samlarmarknaden för gamla båtmotorer ut?
Citera
2010-11-19, 16:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Någorlunda rätt måste det ju vara eftersom programledaren sa att han hade kollat upp med andra än bara köparen och därför förväntade sig ca 15 papp för allt.

Hur ser samlarmarknaden för gamla båtmotorer ut?

Det som för de flesta samlarmarknader kan jag tänka mig, där några få riktigt hardcore-samlare kan betalat stört mycket för "rätt" vara.
Citera
2010-11-19, 19:09
Medlem
nån som kan sammanfatta aftonbladets "så gick det sedan" som finns i plus idag?
Citera
2010-11-19, 19:12
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pozz2
nån som kan sammanfatta aftonbladets "så gick det sedan" som finns i plus idag?

Såg att expressen hade en löpsede li ämnet också, nån som läser skiten får gärna sammanfatta.
Citera
2010-11-19, 19:20
Medlem
rosa_humlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Såg att expressen hade en löpsede li ämnet också, nån som läser skiten får gärna sammanfatta.

http://www.expressen.se/1.2219271
Hade skyhöga räntor: "Vi är lyckligare nu"
Precis när det hade börjat ordna upp sig för paret blev Johan Bengtsson
varslad.
De är ändå glada för hjälpen de fått i "Lyxfällan".
- Vi är mycket lyckligare nu.

Namn: Mia Lindqvist, 31, och Johan Bengtsson, 34, Helsingborg.
Gjorde då: Livsmedelsarbetare (Johan) och undersköterska (Mia).
Gör nu: Livsmedelsarbetare och undersköterska.

"Vi skaffade familj lite hastigt och det gjorde att vi köpte mycket på kredit. Hade vi inte fått hjälp hade vi suttit rejält i skiten i dag. Vi hade skyhöga räntor och lån på 500 000 kronor. Det värsta var att vi inte hade råd att ge barnen vad de behövde. Vi sålde av en hel del saker och fick bra hjälp av en relationsrådgivare.
Att få hjälp var värt allt - jag struntar i skammen. Vi är mycket lyckligare nu. Tyvärr har Johan blivit varslad, men det skjuts hela tiden upp så vi hoppas att de ändrar sig

http://www.expressen.se/1.2219270

SKULDFRI. När "Lyxfällan" kontaktade Michael fick han betala mer varje månad än vad han fick in. Avbetalning på en lyxig bil slukade största delen av hans inkomst. I dag är bilen såld och Michael är skuldfri. Foto: Magnus Jönsson
Så har det gått efter Lyxfällan
Miljonskulder, betalningsanmärkningar och ständiga pengabråk.
Senaste säsongerna av Lyxfällan gav programledarna en hel hög tuffa utmaningar.
Så här har det gått för deltagarna efter programmen.

Michael Galmstedt, 23, sålde den tjusiga bilen som slukade hans pengar och blev fri från skulderna.
Efter programmet startade han ett eget företag.

Ekeröbon Michael Galmstedt lockades av den tjusiga BMW:n och slog till. Men efter ett tag kom problemen - bilen började krångla.
- Jag betalade med mitt kreditkort, först 16 000 kronor och sen 36 000 kronor. Jag fick använda maxbeloppet, säger han.
Plötsligt hade Michael dragit på sig skulder han inte kunde betala. Inkassobreven kom varje månad och kronofogden började höra av sig.
Kontaktade "Lyxfällan"
Då kontaktade hans exflickvän "Lyxfällan".
- De fick mig att inse svart på vitt hur pengarna flög i väg. Bilen såldes, skulderna betalades av och kort efter programmet startade jag ett ljud- och ljusteknikföretag, säger han.
För Lasse Hellström, som var en av experterna i "Lyxfällan" när programmet om Michael spelades in, är det goda nyheter.
"Låter fantastiskt bra"
- Det låter fantastiskt bra. Jag har förstått att han har kommit loss. Det kändes bra redan när vi var där, han behövde en rejäl spark i rätt riktning bara, säger han.
I framtiden blir det inga fler kreditkort för Michael.
- Jag har lärt mig i livets hårda skola att man måste vara försiktig, man kan inte leva över sina tillgångar. Pengar är mycket, men det är verkligen inte allt.

DÅ:
Månadsinkomst: Mellan 12 000 och 13 000 efter skatt.
Utgifter per månad: Omkring 20 000 kronor.
Sparande per månad: 0.
Skulder totalt: 144 000 kronor.

NU:
Inkomst: Mellan 16 000 och 19 000 kronor efter skatt.
Utgifter per månad: 6 000 kronor.
Sparande: 1 500 kronor.
Skulder totalt: 0 kronor.
Citera
2010-11-19, 19:26
Medlem
rosa_humlas avatar
http://www.expressen.se/noje/tvsajten/1.2219268/festade-pa-kredit-nu-bloggar-hon-spartips

Namn: Vanita Bergman, 24, Stockholm.
Gjorde då: Arbetssökande.
Gör nu: Jobbar med finansrådgivning för pensionärer.

"Förut jobbade jag som säljare och fick mycket provision. För mig var det inte ovanligt att få ut 38 000 kronor efter skatt. Men sen slutade jag jobba, hade noll i inkomst men fortsatte shoppa. Festade gjorde jag på Stureplan - på kredit. Jag hade flera kreditkort hos olika banker. Till slut var jag skyldig 200 000 kronor. Jag insåg att jag måste göra något.
I dag har jag betalat av hälften. Jag shoppar nästan ingenting längre. Jag gillar inte köphetsen, så jag har startat en egen blogg där jag försöker visa unga tjejer hur man kan leva glammigt utan att det måste vara dyrt."

http://www.expressen.se/noje/tvsajten/1.2219365/skuldsatt-av-prylar-i-dag-har-jag-koll
Namn: Jessica Söderström, 30, Skärmarbrink.
Gjorde då: Undersköterska.
Gör nu: Undersköterska.

"Jag hade skulder på en kvarts miljon kronor för prylar som jag och mitt ex köpt tillsammans. Tidigare köpte jag en ny brödrost eller tv bara för att det kommit en ny och snyggare, men i dag tänker jag en extra gång. Nu är skulderna nere på 180 000 kronor.
Jag gifte mig i somras och det blir fler middagar ute på restaurang när man är två, men nu tänker jag annorlunda. I dag har jag kontroll, jag skriver upp exakt hur mycket pengar som går till vad. Nu blir jag upprörd när jag ser andra deltagare i "Lyxfällan", för mig hann det ändå inte gå så långt."

http://www.expressen.se/noje/tvsajten/1.2219360/hade-gamla-skulder-kan-ta-ut-mer-lon-nu

Namn: Åke Möller, 49, Gunnebo.
Gjorde då: Egen företagare.
Gör nu: Egen företagare.

"Jag hade några gamla skulder på 50 000-60 000 kronor och min firma drabbades av lågkonjunkturen. Jag drog inte in så mycket och jag hade svårt att fokusera.
För mig gjorde Charlie och Mathias ett kanonjobb. Jag fick sälja några gamla instrument men jag fick behålla det viktigaste, min gamla amerikanare. Den är lite som en familjemedlem och ska gå till min dotter. Jag blev av med skulderna.
Företaget har hämtat sig också, det går bättre. I dag får jag ut 9 000 i stället för 5 000. Efter programmet sålde vi vårt gamla hus och köpte ett nytt. Samtidigt gick vi plus med några hundra tusen."

http://www.expressen.se/noje/tvsajten/1.2219274/det-var-ohallbart-nu-pratar-vi-om-allt
Namn: Marie Lindqvist Essawi, 37, Munum Essawi, 35, Sandarne.
Gjorde då: Skolkurator och egen företagare.
Gör nu: Skolkurator och egen företagare.

"Munum jobbade jämt och förstod aldrig vart pengarna tog vägen. Han tyckte att jag slösade på mat och kläder till barnen. Eftersom han inte handlade förstod han aldrig hur dyrt det var. Till slut började jag smyga med det jag handlat eftersom jag inte orkade diskutera.
Situationen var ohållbar. Vi hade säkert kunnat få hjälp i familjerådgivning eller i banken men vi hade aldrig fått så rolig hjälp. Nu pratar vi igenom allt som har med ekonomin att göra. I dag är det till och med han som föreslår att vi ska köpa nytt till barnen. Underbart att se hur vårt månadssparande växer."

http://www.expressen.se/noje/tvsajten/1.2219272/fick-jobb-till-slut-nu-uppsagd-igen
Namn: Per-Åke Ericsson, 43 år, Gävle.
Gjorde då: Sökte jobb. Försörjde sig på kortare vikariat.
Gör nu: Arbetar som mekaniker och servicetekniker, men är uppsagd och blir arbetslös den 7 november.
"Jag hade gått utan anställning i två år när "Lyxfällan" dök upp. Jag hade ångest varje dag och hankade mig fram på vikariat. Ett tag pendlade jag till Stockholm för att få jobba. Jag tjänade mellan 0 och 3 500 kronor i månaden men jag hade 20 000 i utgifter.
Skulderna minskade och programmet gav mig det som jag ville ha mest, ett jobb. Nu är jag tillbaka på ruta ett, tyvärr. Jag har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist och söker nytt jobb."
Citera
2010-11-19, 22:40
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosa_humla
text

Tackar!
Citera
2010-11-20, 15:36
Bannlyst
6000 i månaden för bilen, hur fan räknar dom? Åker hon Sverige runt varje månad eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in